(advertentie)

De eenmanszaak Van Wijk in Noordwijk liet enkele honderden patiënten ten onrechte een toeslag betalen voor gebitsprotheses.

Dit blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De NZa heeft de praktijk een boete van 112.000 euro opgelegd.

De tandprotheticus liet patiënten meer betalen voor protheses dan het wettelijke, maximale tarief. Bij de patiënt bracht hij twee bedragen in rekening: het deel dat door de verzekeraar werd vergoed en een extra bedrag dat de patiënt zelf moest afrekenen. In sommige gevallen rekende hij fictieve kosten of te hoge materiaal- en techniekkosten. Dit is in strijd met de regels.
De tandprotheticus is tegen de beslissing van de NZa in bezwaar gegaan.

'Verhoging serviceniveau'
Nadat de tandprotheticus was aangesproken op zijn handelen door zowel een zorgverzekeraar als de brancheorganisatie, paste hij zijn handelswijze aan. De tandprotheticus werkte vanaf dat moment met twee nota's. Hij maakte een nota op ten behoeve van de zorgverzekeraar die de patiënt daar vervolgens kon indienen. Voor de patiënten maakte hij een andere nota, waarop hij de toeslag als 'verhoging serviceniveau' in rekening bracht. Dat is geen prestatie die hij in rekening mag brengen bij een zorgverzekeraar of een patiënt.

Gedupeerden
Voor patiënten die hun rekeningen willen controleren is het van belang te weten dat eenmanszaak Van Wijk meerdere handelsnamen voerde. Voor een goede controle is het nodig de nota's van P.J. van Wijk en Van Leeuwen Tandtechniek te checken.

Bescherming consument
In Nederland is wettelijk vastgesteld wat mondzorgverleners in rekening mogen brengen en wat (een onderdeel van) een behandeling maximaal mag kosten. Dit is gedaan met codes en bijbehorende tarieven die met behulp van de beroepsgroep zijn vastgesteld. Zorgverleners mogen naast deze codes geen andere zaken in rekening brengen, dus ook geen aparte toeslag.

Waarschuwing
De NZa waarschuwde eerder voor mondzorgpraktijken die mogelijk onterecht toeslagen rekenen. Met de factsheets over tandartsen en orthodontisten kunnen patiënten makkelijker hun nota's controleren. Twijfelt u of uw rekening klopt? Neem dan contact op via het meldingsformulier.

bron: NZa

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Datum: 2021-04-17

Relevante artikelen ...

Verzekerden over het algemeen goed geïnformeerd Het doel van informatieverstrekking is mensen in staat te stellen om de voor hen best passende zorgkeuze te maken Zorgverzekeraars hebben verzekerden... Anders Mon, 12 Apr 2021, 11:52:06
Grote regionale verschillen in wachttijden Dat blijkt uit onze analyse van de productiecijfers tot en met januari van Dutch Hospital Data Er zijn in januari 2021 meer patiëntcontacten geweest ... Anders Mon, 01 Mar 2021, 14:49:12
Opnieuw opschaling reguliere zorg Dat blijkt uit gegevens die de ziekenhuizen bijhouden in het Zorgbeeldportaal van de Nederlandse Zorgautoriteit Ziekenhuizen schalen deze week de zor... Anders Fri, 12 Feb 2021, 16:07:42
Stijging verwijzingen huisartsen naar ziekenhuiszorg en ggz Dat blijkt uit analyses van de Nederlandse Zorgautoriteit van de cijfers van ZorgDomein Huisartsen hebben vorige week weer meer verwijzingen kunnen d... Anders Fri, 20 Nov 2020, 15:52:29
Communicatie met patiënten in coronatijd Om gezondheidsschade te voorkomen is het belangrijk dat patiënten weten waar ze terecht kunnen met hun zorgvraag In de huidige tijd wordt veel gevraa... Anders Wed, 05 Aug 2020, 11:50:19
Bij restitutieverzekering mogen zorgverzekeraars geen vaste bedragen vergoeden Ze moeten per rekening aantonen dat een rekening onredelijk hoog is Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) oordeelt dat zorgverzekeraars... Anders Mon, 03 Aug 2020, 10:55:30