(advertentie)

Zorgaanbieders kunnen zich bij ons melden als zij vermoeden dat zorgverzekeraars zich niet aan de contracteerprocesregels houden bij de inkoop van zorg

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft deze zomer meerdere meldingen over het contracteerproces onderzocht. Zorgaanbieders kunnen zich bij ons melden als zij vermoeden dat zorgverzekeraars zich niet aan de contracteerprocesregels houden bij de inkoop van zorg. De NZa vindt het van belang dat zorgaanbieders en zorgverzekeraars de patiënt niet belasten met de onderhandelingen. Conflicten over contracten mogen niet worden uitgevochten via de media of over de rug van de patiënt.

In totaal hebben we 159 klachten binnen gekregen over contractering. Bijna alle klachten gaan over de inhoud van het contract. In de meeste gevallen vragen zorgaanbieders ons om in te grijpen of om een standpunt in te nemen. Ons toezicht beperkt zich tot het proces van contractering tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders en wij bemiddelen niet bij de totstandkoming van de inhoud van contracten. Zorgaanbieders die klachten hebben over de inhoud van het contract kunnen hun geschil voorleggen aan het Nederlands Arbitrage Instituut

Voorbeelden van meldingen
Een verzekeraar stuurde aanbieders van orthopedische hulpmiddelen een contractaanbod in de zomervakantie met een reactietermijn van 4 weken. Het contractaanbod bevatte forse wijzigingen ten opzichte van het oude contract. De zorgaanbieders konden voor vragen niet voldoende bij de verzekeraar terecht. Volgens onze regeling moet de zorgverzekeraar een redelijke termijn voor bestudering van het contract geven en voldoende beschikbaar zijn voor vragen. Wij zijn met de melders en de verzekeraar in gesprek gegaan. Dit heeft geleid tot nieuwe afspraken over het tijdpad van het contract die voor beide partijen acceptabel zijn.

De tweede melding ging over een zorgverzekeraar die in zijn inkoopbeleid had vermeld dat deze mogelijk een gewijzigd contractaanbod voor 2019 zou doen, als gevolg van een nieuw te ontwikkelen visie. Hier verbond de zorgverzekeraar alleen geen verder tijdpad aan. De zorgverzekeraar heeft inmiddels aan ons laten weten dat hij voor het jaar 2019 geen gewijzigd contract zal aanbieden. De zorgverzekeraar heeft besloten bestaande overeenkomsten te verlengen en heeft zijn inkoopbeleid op de website aangepast. Wij spreken de zorgverzekeraar aan op de onduidelijke communicatie en gaan met de zorgverzekeraar in gesprek om te voorkomen dat er volgend jaar weer onduidelijkheid ontstaat. 

De derde melding was een handhavingsverzoek over selectieve inkoop van fysiotherapie bij lage rugklachten. Kort na de start van ons onderzoek bleek dat de melders en de zorgverzekeraar samen tot een oplossing kwamen. 

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2018/09/12/nza-onderzoekt-meldingen-contracteerproces
Originele titel: NZa onderzoekt meldingen contracteerproces
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2018-09-12

Relevante artikelen ...

Bekostiging voor complexe langdurige zorg Het gaat om kleine specifieke cliëntgroepen die hoog-complexe langdurige zorg nodig hebben De bekostiging van patiënten die hoog-complexe zorg nodi... Management & beleid Wed, 18 Mar 2020, 14:49:51
Stichting Roebia Zorg heeft geen cliënten meer in zorg Roebia Zorg voldeed niet aan de normen voor goede en veilige zorg De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft de aanwijzing bij Stichting Roebia Zorg... Management & beleid Thu, 27 Feb 2020, 15:27:08
Financieel tekort in langdurige zorg verwacht door NZa Voor 2020 een tekort van 342 miljoen euro De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) verwacht een aanzienlijk tekort op het budget voor de langdurige zorg. ... Management & beleid Wed, 12 Feb 2020, 12:42:31
Verbetertraject bij CAK loopt Het CAK is op de goede weg, maar nog niet alle punten zijn voldoende opgepakt Het CAK werkt hard om de interne processen te verbeteren. Bij het CAK l... Management & beleid Tue, 10 Dec 2019, 11:44:49
Tariefaanpassing mobiliteitshulpmiddelen en roerende voorzieningen Vanaf 1 januari 2020 worden mobiliteitshulpmiddelen voor alle cliënten in een Wlz-instelling verstrekt vanuit de Wlz Vanaf 1 januari 2020 komen mobil... Management & beleid Mon, 25 Nov 2019, 18:36:36
Subsidies voor academische zorg inzichtelijker Per 2020 wordt de subsidie bepaald op het aantal behandelde academische patiënten en de omvang van de (kennis)infrastructuur De Nederlandse Zorgautor... Management & beleid Thu, 21 Nov 2019, 10:33:43

(advertentie)