(advertentie)

Om gezondheidsschade te voorkomen is het belangrijk dat patiënten weten waar ze terecht kunnen met hun zorgvraag

In de huidige tijd wordt veel gevraagd van de zorgprofessional en van de patiënt. Naast extra veiligheidsmaatregelen, flexibiliteit en geduld, gaat het ook om effectieve communicatie. Om gezondheidsschade te voorkomen is het belangrijk dat patiënten weten waar ze terecht kunnen met hun zorgvraag. Patiëntenfederatie Nederland, het RIVM, het ministerie van VWS en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bieden daarom zorgaanbieders ondersteuning met de NZa-Special: ”Communicatie met patiënten in coronatijd”.

Leren van aansprekende voorbeelden
We hebben een aantal aansprekende voorbeelden verzameld. Dit gaat over voorbeelden van communicatie met patiënten in verschillende sectoren met verschillende middelen. Elk van de voorbeelden heeft het RIVM geanalyseerd aan de hand van het gedragsmodel. De resultaten zijn ter inspiratie omgezet in concrete aandachtspunten en adviezen voor zorgaanbieders die de communicatie met patiënten wil verbeteren of uitbreiden. 

NZa-Special
De resultaten van de analyses komen samen in de NZa-Special: ”Communicatie met patiënten in coronatijd”. Dit is een vervolg op de informatiekaart ‘Samen starten we de gewone zorg op: hoe informeer ik mijn patiënten?’. Deze informatiekaart biedt handvatten voor heldere communicatie richting patiënten in coronatijd. Veel zorgaanbieders hebben de afgelopen tijd gebruik gemaakt van deze informatiekaart. 

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: NZa
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2020/08/05/nza-special-communicatie-met-patienten-in-coronatijd
Originele titel: NZa-Special: Communicatie met patiënten in coronatijd
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2020-08-05

Relevante artikelen ...

Over het algemeen zijn verzekerden tevreden met hun polis met beperkende voorwaarden Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport De meeste verzekerden met een polis met b... Anders Fri, 16 Oct 2020, 14:41:21
Ruimte om dure apotheekbereiding apart te declareren Het gaat om bereidingen waarbij de (ziekenhuis)apotheek zelf vanuit grondstoffen een geneesmiddel bereidt De Nederlandse Zorgautoriteit maakt het per... Anders Sun, 20 Sep 2020, 17:59:56
Ook rookverbod voor e-sigaretten per 1 juli 2020 Uiterlijk 1 juli 2020 moeten alle sigaretten, shag, sigaren en e-sigaretten uit het zicht zijn bij supermarkten Op alle plekken waar een rookverbod g... Anders Tue, 30 Jun 2020, 13:06:11
Landelijke dekking van zorg ter bevordering van een gezonde leefstijl nodig GLI-programma’s die door het RIVM erkend zijn, worden vanaf 1 januari 2019 vanuit de basisverzekering vergoed Gecombineerde leefstijlinterventie (GLI... Anders Mon, 22 Jun 2020, 15:08:02
Juiste zorg op de juiste plek door inzet e-health Voor patiënten met astma of COPD kan e-health helpen de zorg minder belastend te maken E-health kan een belangrijke bijdrage leveren aan het inzett... Anders Mon, 18 Feb 2019, 10:00:34
Samenwerking met en de betrokkenheid van het zorgkantoor als positief ervaren Door de toegenomen aandacht voor en informatie over de kwaliteit van zorg, verandert ook de rol van de zorgkantoren. Zorgaanbieders in de langdurige ... Anders Wed, 06 Feb 2019, 13:20:32