(advertentie)

Om gezondheidsschade te voorkomen is het belangrijk dat patiënten weten waar ze terecht kunnen met hun zorgvraag

In de huidige tijd wordt veel gevraagd van de zorgprofessional en van de patiënt. Naast extra veiligheidsmaatregelen, flexibiliteit en geduld, gaat het ook om effectieve communicatie. Om gezondheidsschade te voorkomen is het belangrijk dat patiënten weten waar ze terecht kunnen met hun zorgvraag. Patiëntenfederatie Nederland, het RIVM, het ministerie van VWS en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bieden daarom zorgaanbieders ondersteuning met de NZa-Special: ”Communicatie met patiënten in coronatijd”.

Leren van aansprekende voorbeelden
We hebben een aantal aansprekende voorbeelden verzameld. Dit gaat over voorbeelden van communicatie met patiënten in verschillende sectoren met verschillende middelen. Elk van de voorbeelden heeft het RIVM geanalyseerd aan de hand van het gedragsmodel. De resultaten zijn ter inspiratie omgezet in concrete aandachtspunten en adviezen voor zorgaanbieders die de communicatie met patiënten wil verbeteren of uitbreiden. 

NZa-Special
De resultaten van de analyses komen samen in de NZa-Special: ”Communicatie met patiënten in coronatijd”. Dit is een vervolg op de informatiekaart ‘Samen starten we de gewone zorg op: hoe informeer ik mijn patiënten?’. Deze informatiekaart biedt handvatten voor heldere communicatie richting patiënten in coronatijd. Veel zorgaanbieders hebben de afgelopen tijd gebruik gemaakt van deze informatiekaart. 

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: NZa
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2020/08/05/nza-special-communicatie-met-patienten-in-coronatijd
Originele titel: NZa-Special: Communicatie met patiënten in coronatijd
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2020-08-05

Relevante artikelen ...

Onderzoek naar communicatie in de apotheek bij medicatiewissel Veel patiënten hebben begrip voor de medicatiewissel, maar toch roept het wisselen ook regelmatig onbegrip en frustratie op Hoe kunnen apotheekteams ... Anders Wed, 23 Sep 2020, 06:51:03
Ook rookverbod voor e-sigaretten per 1 juli 2020 Uiterlijk 1 juli 2020 moeten alle sigaretten, shag, sigaren en e-sigaretten uit het zicht zijn bij supermarkten Op alle plekken waar een rookverbod g... Anders Tue, 30 Jun 2020, 13:06:11
Juiste Zorg op de Juiste Plek Het maken van een regiobeeld is geen doel op zich, maar een middel dat inzichtelijk maakt waar actie nodig is Het RIVM heeft in opdracht van VWS een ... Anders Tue, 07 May 2019, 14:06:03
Genomineerden ‘Zinnige Zorg Award 2019’ gepresenteerd Het Nederlandse publiek bepaalt de finalisten VGZ maaktedonderdag 2 mei negen genomineerden bekend die meedingen naar de publieksprijs die zorgverzek... Anders Thu, 02 May 2019, 13:48:23
Doven en slechthorenden verstoken van informatie In Nederland zijn er 1,5 miljoen mensen met een gehoorbeperking Voor een grote groep mensen was de crisiscommunicatie tijdens de aanslag in Utrecht m... Anders Mon, 25 Mar 2019, 13:35:27
Informatie en keuzehulp over polis door zorgverzekeraar moet beter Veel mensen vinden de keuze voor een polis op dit moment een ingewikkelde en tijdrovende klus De Nederlandse Zorgautoriteit wil dat zorgverzekeraars ... Anders Thu, 21 Mar 2019, 19:37:17