Om gezondheidsschade te voorkomen is het belangrijk dat patiënten weten waar ze terecht kunnen met hun zorgvraag

In de huidige tijd wordt veel gevraagd van de zorgprofessional en van de patiënt. Naast extra veiligheidsmaatregelen, flexibiliteit en geduld, gaat het ook om effectieve communicatie. Om gezondheidsschade te voorkomen is het belangrijk dat patiënten weten waar ze terecht kunnen met hun zorgvraag. Patiëntenfederatie Nederland, het RIVM, het ministerie van VWS en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bieden daarom zorgaanbieders ondersteuning met de NZa-Special: ”Communicatie met patiënten in coronatijd”.

Leren van aansprekende voorbeelden
We hebben een aantal aansprekende voorbeelden verzameld. Dit gaat over voorbeelden van communicatie met patiënten in verschillende sectoren met verschillende middelen. Elk van de voorbeelden heeft het RIVM geanalyseerd aan de hand van het gedragsmodel. De resultaten zijn ter inspiratie omgezet in concrete aandachtspunten en adviezen voor zorgaanbieders die de communicatie met patiënten wil verbeteren of uitbreiden. 

NZa-Special
De resultaten van de analyses komen samen in de NZa-Special: ”Communicatie met patiënten in coronatijd”. Dit is een vervolg op de informatiekaart ‘Samen starten we de gewone zorg op: hoe informeer ik mijn patiënten?’. Deze informatiekaart biedt handvatten voor heldere communicatie richting patiënten in coronatijd. Veel zorgaanbieders hebben de afgelopen tijd gebruik gemaakt van deze informatiekaart. 

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: NZa
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2020/08/05/nza-special-communicatie-met-patienten-in-coronatijd
Originele titel: NZa-Special: Communicatie met patiënten in coronatijd
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2020-08-05

Relevante artikelen ...

Gezondheidsachterstand van doven en slechthorenden vergroot Het verplichte mondkapje zorgt ervoor dat liplezen onmogelijk wordt Uit onderzoek van Amsterdam UMC blijkt dat de communicatie tussen zorgpersoneel e... Anders Sun, 16 Jan 2022, 07:57:08
Lifelines deelname kan hart- en vaatziekte helpen voorkomen Het doel van Lifelines is een bijdrage te leveren om mensen in de toekomst gezonder oud te laten worden Het terugkoppelen van gezondheidsresultaten a... Anders Sun, 18 Apr 2021, 06:23:26
Over het algemeen zijn verzekerden tevreden met hun polis met beperkende voorwaarden Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport De meeste verzekerden met een polis met b... Anders Fri, 16 Oct 2020, 14:41:21
Ruimte om dure apotheekbereiding apart te declareren Het gaat om bereidingen waarbij de (ziekenhuis)apotheek zelf vanuit grondstoffen een geneesmiddel bereidt De Nederlandse Zorgautoriteit maakt het per... Anders Sun, 20 Sep 2020, 17:59:56
Informatieaanbod voor mondzorgpatiënten moet beter Aanleiding voor het NZa-onderzoek was de uitkomst van een panelonderzoek van de Consumentenbond uit april 2019 Patiënten in de mondzorg weten niet ... Anders Sun, 26 Jul 2020, 04:36:45
Aanvragen vooruitbetaling nu ook mogelijk voor zorgaanbieders zonder contract Zorgaanbieders mét contract konden dit al sinds 14 april Vanaf woensdag 22 april a.s. kunnen ook zorgaanbieders zonder zorgcontract (gefaseerd) een v... Anders Sat, 18 Apr 2020, 09:44:39