(advertentie)

Om gezondheidsschade te voorkomen is het belangrijk dat patiënten weten waar ze terecht kunnen met hun zorgvraag

In de huidige tijd wordt veel gevraagd van de zorgprofessional en van de patiënt. Naast extra veiligheidsmaatregelen, flexibiliteit en geduld, gaat het ook om effectieve communicatie. Om gezondheidsschade te voorkomen is het belangrijk dat patiënten weten waar ze terecht kunnen met hun zorgvraag. Patiëntenfederatie Nederland, het RIVM, het ministerie van VWS en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bieden daarom zorgaanbieders ondersteuning met de NZa-Special: ”Communicatie met patiënten in coronatijd”.

Leren van aansprekende voorbeelden
We hebben een aantal aansprekende voorbeelden verzameld. Dit gaat over voorbeelden van communicatie met patiënten in verschillende sectoren met verschillende middelen. Elk van de voorbeelden heeft het RIVM geanalyseerd aan de hand van het gedragsmodel. De resultaten zijn ter inspiratie omgezet in concrete aandachtspunten en adviezen voor zorgaanbieders die de communicatie met patiënten wil verbeteren of uitbreiden. 

NZa-Special
De resultaten van de analyses komen samen in de NZa-Special: ”Communicatie met patiënten in coronatijd”. Dit is een vervolg op de informatiekaart ‘Samen starten we de gewone zorg op: hoe informeer ik mijn patiënten?’. Deze informatiekaart biedt handvatten voor heldere communicatie richting patiënten in coronatijd. Veel zorgaanbieders hebben de afgelopen tijd gebruik gemaakt van deze informatiekaart. 

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: NZa
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2020/08/05/nza-special-communicatie-met-patienten-in-coronatijd
Originele titel: NZa-Special: Communicatie met patiënten in coronatijd
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2020-08-05

Relevante artikelen ...

Informatie op voedseletiketten moet duidelijker De voedseletiketinformatie is voor mensen met een voedselallergie te ongemakkelijk Loop een willekeurige supermarkt binnen en je wordt overspoeld doo... Anders Mon, 22 Feb 2021, 15:05:24
Zorgveld slaan handen ineen De druk op de zorg blijft toenemen door het hoge aantal Covid-besmettingen Het ministerie van VWS heeft de NZa gevraagd om per regio inzichtelijk te ... Anders Fri, 23 Oct 2020, 17:37:01
Bij restitutieverzekering mogen zorgverzekeraars geen vaste bedragen vergoeden Ze moeten per rekening aantonen dat een rekening onredelijk hoog is Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) oordeelt dat zorgverzekeraars... Anders Mon, 03 Aug 2020, 10:55:30
Aanvragen vooruitbetaling nu ook mogelijk voor zorgaanbieders zonder contract Zorgaanbieders mét contract konden dit al sinds 14 april Vanaf woensdag 22 april a.s. kunnen ook zorgaanbieders zonder zorgcontract (gefaseerd) een v... Anders Sat, 18 Apr 2020, 09:44:39
Wat bij een tekort aan medische hulpmiddelen De IGJ vindt het belangrijk dat zorgaanbieders in deze complexe situatie de ruimte hebben om de zorg zo optimaal mogelijk in te richten Door de uitbr... Anders Thu, 12 Mar 2020, 06:41:08
ZorgkaartNederland bestaat 10 jaar ZorgkaartNederland is de grootste ervaringssite voor de Nederlandse gezondheidszorg ZorgkaartNederland bestaat tien jaar en viert dat met de bekendma... Anders Sun, 11 Aug 2019, 11:26:09