Kinderen van moeders die tijdens de zwangerschap last hadden van depressieve gevoelens en angstklachten, hebben een grotere kans op longproblemen op 10-jarige leeftijd. Depressieve gevoelens en angstklachten van vader hebben geen relatie met longproblemen van het kind.

Dat schrijven onderzoekers van het Erasmus MC in het wetenschappelijke tijdschrift Thorax . De wetenschappers bestudeerden de gegevens van ruim 4200 kinderen. Deze kinderen doen mee aan Generation R : een langlopend onderzoek naar de gezondheid van Rotterdamse kinderen. De onderzoekers vroegen de ouders tijdens en na de zwangerschap middels een vragenlijst naar psychische klachten die kunnen passen bij depressie en angst. Van de kinderen werd op 10-jarige leeftijd genoteerd of ze astma hadden en werd de longfunctie gemeten.

Lagere longfunctie
Psychische klachten van de moeder tijdens de zwangerschap bleken samen te hangen met een 1,5 tot bijna 2 keer verhoogd risico op astma bij het kind. Met name depressieve gevoelens waren gerelateerd aan een iets lagere longfunctie bij het kind. De onderzoekers hielden daarbij onder andere rekening met de leeftijd van de moeder, roken tijdens de zwangerschap en huisdieren.

Dan rijst natuurlijk de vraag: heeft dit mogelijk een biologische oorzaak of spelen andere factoren mee, zoals gedrag en leefomgeving? Om die vraag te beantwoorden keken de onderzoekers naar psychische klachten bij de vader tijdens de zwangerschap. Vader en moeder zitten immers vaak in dezelfde sociale omgeving, met het enige verschil dat de vader het kind niet draagt.

Baarmoeder
Opvallend genoeg vonden de onderzoekers geen verband tussen psychische klachten bij de vader en latere longproblemen bij het kind. ‘Dat geeft ons het idee dat er in de baarmoeder iets gebeurt dat de longontwikkeling van het kind kan verstoren’, aldus kinderlongarts en epidemioloog Liesbeth Duijts van het Erasmus MC. Zij leidde het onderzoek samen met promovendus Evelien van Meel.

Duijts en haar collega’s speculeren dat psychische klachten bij de moeder mogelijk zorgen voor extra aanmaak van stresshormoon. Dit kan schadelijk zijn voor de longontwikkeling van het kind. ‘Dat is een van de mogelijke verklaringen, maar toekomstig onderzoek moet uitwijzen of het echt zo werkt. We kunnen met de gegevens uit deze observationele studie geen conclusies trekken over wat de oorzaak is van de longproblemen.’