Onderzoekers in het UMC Utrecht hebben een nieuw mechanisme ontdekt als één van de oorzaken van chronische ontsteking in de huid bij patiënten met psoriasis: ”Door deze ontdekking begrijpen we beter hoe het ziekteproces bij psoriasis werkt. Dit biedt aanknopingspunten voor toekomstige behandelmogelijkheden”, zegt senior onderzoeker Jorg van Loosdregt van het Center for Translational Immunology van het UMC Utrecht.

Jorg: “Uit het onderzoek blijkt dat fibroblasten (cellen in de huid) van patiënten met psoriasis in mindere mate dan gezonde mensen beschikken over drie specifieke eiwitten (ZFP36-familieleden). Hierdoor worden er meer ontstekingsbevorderende stofjes (cytokines) aangemaakt door de fibroblasten. En deze cytokines zorgen voor de twee belangrijkste kenmerken van psoriasis: een lokale ontstekingsreactie en een verdikking van de opperhuid.”

ZFP36-familieleden
“Welke cytokines en hoe deze vanuit fibroblasten de chronische ontsteking bij psoriasis veroorzaken was tot nu toe onbekend”, aldus Jorg. Hij legt het werkingsmechanisme preciezer uit: “Fibroblasten in de huid blijken belangrijke producenten te zijn van de cytokines IL6, CXCL8 en CXCL2. Deze verhoogde cytokineproductie wordt gereguleerd door de ZFP36-familieleden ZFP36, ZFP36L1 en ZPF36L2. Deze drie eiwitten binden aan RNA in een huidcel en breken het vervolgens af.”

Psoriasis
Psoriasis is een veel voorkomende chronische ontstekingsziekte van de huid, die één tot drie procent van de bevolking treft. De belangrijkste kenmerken zijn de aanwezigheid van schilferige huidlaesies, voornamelijk op ellebogen, knieën, hoofdhuid en onderrug. Psoriasis kan op elke leeftijd beginnen, maar ontwikkelt zich meestal bij volwassenen onder de 35 jaar en treft zowel mannen als vrouwen.

Interdisciplinaire samenwerking
Voor de experimentele studie, die eind juli werd gepubliceerd in het Journal of Investigative Dermatology, werd interdisciplinair samengewerkt door het Center for Translational Immunology, de afdeling Reumatologie en Klinische Immunologie, de afdeling Dermatologie & Allergologie en de afdeling Pediatrische Reumatologie & Immunologie van het UMC Utrecht.

Wat is de URL bij deze bron?: https://www.umcutrecht.nl/nieuws/nieuw-werkingsmechanisme-psoriasis-ontdekt