Health~Holland heeft ongeveer 500.000 dollar toegekend aan het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) om samen met Acurx Pharmaceuticals, Inc. het onderzoek naar nieuwe antibioticaklassen te versnellen. Het LUMC zal bestuderen hoe remming van een specifiek eiwit de replicatie van resistente ziekteverwekkers tegenhoudt.

De voorziene onderzoeksresultaten zijn bedoeld om de productselectie van Acurx Pharmaceuticals te versnellen voor resistente ziekteverwekkers die ook door de WHO, CDC en FDA als hoge prioriteit worden beschouwd. Het project zal worden geleid door dr. Wiep Klaas Smits, universitair hoofddocent van de afdeling Medische Microbiologie van het LUMC, in samenwerking met dr. Meindert Lamers, universitair hoofddocent van de LUMC-afdeling Cel en Chemische Biologie.

Antibioticaresistentie
Antibioticaresistentie vormt een grote bedreiging voor de wereldgezondheid en veroorzaakt een aanzienlijke economische last. Een alarmerende wereldwijde toename van micro-organismen die resistent zijn tegen meerdere antibiotica onderstreept de noodzaak om nieuwe therapeutica te ontwikkelen die op een andere manier functioneren. Bijvoorbeeld door zich te richten op het DNA-replicatieproces van bepaalde soorten bacteriën, zoals Clostridioides difficile.

C. difficile-infecties
C. difficile-infectie (CDI) is wereldwijd een belangrijke oorzaak van sterfte en morbiditeit. Het is ook de meest voorkomende infectie in de gezondheidszorg geworden, waar patiënten in ziekenhuizen en zorginstellingen mee te maken krijgen. De behandeling van CDI met antibiotica faalt regelmatig. Recente studies met Ibezoplstat, de nieuwe antibioticakandidaat van Acurx Pharmaceutical, hebben echter veelbelovende resultaten tegen de infectie laten zien.

Onderzoek in samenwerkingsverband
Het nieuwe antibioticum dat momenteel in klinische ontwikkeling is voor de behandeling van CDI, remt de activiteit van DNA-polymerase PolC, essentieel voor het replicatieproces van verschillende soorten bacteriën. Initiële klinische proeven in fase 2 hebben de antibacteriële werking van Ibezoplstat in patiënten gevalideerd. De informatie over de structuur van PolC-eiwitten en hoe ze worden geremd is echter nog beperkt. Smits legt uit: "Met behulp van de state-of-the-art infrastructuur die in het LUMC beschikbaar is, zullen we niet alleen de structuur van PolC van verschillende antibioticum-resistente organismen kunnen karakteriseren, maar zullen we ook onderzoeken hoe de antibiotica-kandidaten van Acurx de activiteit van deze eiwitten remmen. Dit werk zal de weg vrijmaken voor het ontwerp van nieuwe geneesmiddelen in de toekomst."

Nieuwe antibiotica
De studie sluit aan bij de onderzoeksthema's Academic Pharma en Infection van het LUMC en biedt de gelegenheid om nieuwe wetenschappelijke resultaten te boeken met betrekking tot de levering van gekwalificeerde producten voor infectieziekten. Robert DeLuccia, bestuursvoorzitter van Acurx, verklaart: "Dit soort baanbrekend onderzoek kan resulteren in de identificatie van selectieve remmers voor andere ernstige pathogenen, wat ons in staat zal stellen onze ontwikkelingspijplijn te verbeteren en de behandelingsmogelijkheden uit te breiden met nieuwe klassen van antibiotica voor multi-drug resistente bacteriële infecties."

Lees het volledige persbericht op de website van Acurx Pharmaceuticals.

Wat is de URL bij deze bron?: https://www.lumc.nl/over-het-lumc/nieuws/2021/augustus/health-holland-grant-new-antibiotics-research/