De onderzoeksgroep Omnes Pro Uno (OPU) van de Universiteit Utrecht is een van de de twee winnaars van de Ammodo Science Award for groundbreaking research 2022. Dat heeft stichting Ammodo bekendgemaakt. Het team ontvangt een geldprijs van 1,2 miljoen euro die gebruikt mag worden om nieuw onderzoeksterrein te verkennen.

De Utrechtse onderzoeksgroep OPU, winnaar in het domein Biomedical Sciences, heeft al tien jaar als missie om patiënten met een genetische ziekte te genezen nog voordat in het lichaam onherstelbare schade ontstaat. Hun onderzoek leidde tot baanbrekende ontdekkingen en wereldwijde primeurs. Het lukte de onderzoekers onder meer om mini-organen te kweken uit weefsels van het menselijk lichaam, zodat er behandelingen op kunnen worden getest en genetische fouten kunnen worden gecorrigeerd. De volgende ambitieuze stap is dat Omnes Pro Uno de genetische oorzaak van ziekten direct in het lichaam van patiënten via de bloedbaan wil corrigeren, zodat de ziekte geen kans krijgt het lichaam aan te tasten.

Sabine Fuchs, hoofdonderzoeker van OPU en kinderarts metabole ziekten in het UMC Utrecht: “Door in alle fasen van ons werk basaal, klinisch, maatschappelijk en ethisch onderzoek te combineren, biedt ons team op unieke wijze perspectief op behandeling aan patiënten.” Fuchs is blij met de toekenning: “Dankzij de Ammodo Science Award kan ons team nu de ongekende ontwikkelingen in genetische technieken op ethisch verantwoorde wijze gebruiken om innovatieve gencorrectie therapieën te ontwikkelen. Het gaat om behandelingen voor een grote groep patiënten met erfelijke ziekten.”

Nominaties
Alle rectoren van de bij de VSNU aangesloten universiteiten zijn gevraagd om een nominatie in te dienen. “De Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht zijn ontzettend trots op dit team van wetenschappelijke koplopers”, zegt Prof. dr. Henk Kummeling, rector magnificus Universiteit Utrecht. “Door hun complementaire expertise op het gebied van organoïden, genetica, ethiek en translationele geneeskunde samen te brengen in Omnes Pro Uno, leveren zij een belangrijke bijdrage aan de behandeling van zeldzame ziekten. Omdat deze ziekten zo zeldzaam zijn, wordt er doorgaans minder geld geïnvesteerd in de ontwikkeling van therapieën. Het onderzoek is bovendien nauw verknoopt met het Utrechtse onderwijs, waardoor het team ook de onderzoekers en de artsen van de toekomst inspireert.”

Ammodo
Met de Ammodo Science Award for groundbreaking research wordt de waardering uitgesproken voor onderzoek dat internationaal erkent, hoogstaand en in potentie baanbrekend is en dat in gezamenlijkheid wordt uitgevoerd. De Award omvat twee gelijke geldprijzen en wordt in de even kalenderjaren toegekend. Daarnaast reikt Ammodo sinds 2015 in de oneven kalenderjaren de Ammodo Science Award for fundamental research uit die bestemd is voor excellente mid-career wetenschappers.

Wat is de URL bij deze bron?: https://www.umcutrecht.nl/nieuws/1-2-miljoen-voor-baanbrekend-genetica-onderzoek