De onderzoeksgroep van Hugo Snippert (Molecular Cancer Research) ontvangt 1 miljoen dollar voor onderzoek naar tumorontwikkeling bij maagkanker. Met onder meer DNA-onderzoek, organoïden en live beeldvorming van het tumorgedrag gaan zij de invloed van veelvuldige mutaties op het ontstaan van uitzaaiingen en therapieresistentie bestuderen. Ze doen dat samen met onderzoekers uit Oostenrijk en Zuid-Korea. De kennis helpt om de behandeling van maagkanker te verbeteren.

Het bedrag dat is toegekend door het internationale Human Frontier Science Program Organization (HFSP) ondersteunt voor drie jaar het onderzoek naar tumorontwikkeling bij maagkanker dat een internationaal team, geleid door Hugo Snippert (UMC Utrecht), Bon-Kyoung Koo (Oostenrijk) en Young-Seok Ju (Zuid-Korea) zal uitvoeren. De Young Investigator Grants van HFSP zijn zeer prestigieuze onderzoeksbeurzen: aan slechts acht van de 158 ingediende voorstellen is een grant toegekend.

Genetische variatie
Normaal gesproken zijn mutaties in het DNA te voorkomen door een veelvoud aan verschillende reparatieprocessen. Kanker ontwikkelt door een continue opeenstapeling van nieuwe mutaties in de verschillende tumorcellen. Dit gebeurt veelal omdat de DNA-reparatieprocessen onvoldoende functioneren. Op de lange termijn leidt dit ertoe dat de genetische code van tumorcellen steeds meer van elkaar gaan verschillen. Deze genetische variatie vergroot de kans op uitzaaiingen en het optreden van therapieresistentie en heeft daardoor een negatieve invloed op de overleving.

Hypermutatietumor
Sommige kankertypes kennen zo veel DNA-mutaties, dat ze hypermutatietumoren worden genoemd. Vaak heeft dit te maken met bepaalde enzymen. Hoewel bekend is dat deze enzymen betrokken zijn bij het ontstaan van veel nieuwe mutaties en de ontwikkeling van tumorcellen, zijn het mechanisme en de details van deze processen nog onbekend. Door het combineren van nieuwe technieken als genoomsequencing, CRISPR/Cas9, 3D-organoïden en live-imaging van tumorcelgedrag kunnen de onderzoekers de invloed van hypermutaties op het ontstaan van nieuwe (uitzaaiende of resistente) sub-klonen van de tumor bestuderen, en dan met name in relatie tot maagkanker.

Wat is de URL bij deze bron?: https://www.umcutrecht.nl/nl/Over-Ons/Nieuws/2018/1-miljoen-dollar-voor-internationale-studie-naar-o