Voor kwaliteitsverbetering van de gezondheidszorg worden steeds vaker PROM- en PREM-vragenlijsten gebruikt

Het Nivel heeft in opdracht van Koninklijke Visio, expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen, een Patient Reported Outcome Measure (PROM) en een Patient Reported Experience Measure (PREM) ontwikkeld voor de zorgpaden Automobiliteit (gericht op verkeersdeelname) en Neurovisuele Revalidatie. Vervolgens zijn deze beide vragenlijsten uitgeprobeerd in de praktijk. De kwaliteit van de PROM en de PREM is gewaarborgd en de vragenlijsten zijn klaar voor gebruik. Door ‘klein te beginnen’ en tussentijds te evalueren kunnen lessen uit de eerste ervaringen met de PROM en PREM snel benut kunnen worden voor de verdere implementatie. 

Voor kwaliteitsverbetering van de gezondheidszorg worden steeds vaker PROM- en PREM-vragenlijsten gebruikt, die laten zien wat cliënten belangrijk vinden. De PROMs meten de ervaren gezondheidsuitkomsten; de PREMs gaan in op de ervaringen van cliënten met de zorg. 

Ontwikkelen PROM en PREM in samenwerking met betrokkenen
De PROM en de PREM zijn ontwikkeld in samenwerking met cliënten met een visuele beperking, betrokken zorgprofessionals en onderzoeksbureau Statisfact. Na ontwikkeling zijn de vragenlijsten verder verbeterd met cliënten die bij Visio revalideren. Zij spraken tijdens het invullen van de vragenlijsten hun gedachten hardop uit, zodat goed kon worden getoetst of de vragen precies in kaart brengen wat zij beogen te meten. Nu is het tijd voor implementatie en gebruik.

Herhaald verwerken van gebruikerservaringen en tussentijdse feedback 
Rekening houdend met de complexiteit en weerbarstigheid van de praktijk bevelen we aan deze PREM en PROM te gaan gebruiken en ze aan de hand van gebruikerservaringen steeds verder te verbeteren. Door ‘klein te beginnen’ en regelmatig input van betrokkenen te verwerken wordt de implementatie van de vragenlijsten steeds verder verfijnd. Tijdens de implementatie is het dan ook van belang de uitkomsten actief te delen met zorgprofessionals. Een dashboard dat de resultaten visueel presenteert kan hierbij waardevol zijn.

Het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door het Nivel in samenwerking met Koninklijke Visio en Statisfact. De vragenlijsten zijn ontwikkeld op basis van focusgroepen van cliënten en gesprekken met professionals. Daarnaast zijn reeds bestaande vragenlijsten gebruikt. De inzichten in de implementatie van de vragenlijsten zijn verkregen door interviews met professionals, waarin we hebben verkend hoe zij de implementatie voor zich zien en wat daarbij aandachtspunten zijn. Bekijk alle resultaten van het Nivel-onderzoek in de publicatie.

Publicatie: PROMs en PREMs voor mensen met een visuele beperking: ontwikkeling, cognitieve validatie en implementatieplan van vragenlijsten voor het meten van uitkomsten en cliëntervaringen bij mensen met een visuele beperking. Een onderzoek voor Koninklijke Visio


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Naam auteur en/of bewerkt door: Nivel
  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : Nivel
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: Lerend ontwikkelen met PROMs en PREMs voor het meten van kwaliteit van oogzorg
  • Doelgroep: Zorgprofessionals
  • Datum: 07 dec 2022

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!