Onderzoekers hebben verschillende patronen van genetische afwijkingen gevonden in eierstokkanker die verband houden met het ziektebeloop

Specifieke patronen van genetische afwijkingen bij eierstokkanker zijn blootgelegd die ons meer inzicht geven in de ontwikkeling van deze ziekte en kunnen worden gebruikt om de behandeling in de toekomst af te stemmen op de individuele patiënt. Onderzoekers Ylstra en Sie van het Amsterdam UMC hebben in samenwerking met collega's van de Universiteit van Cambridge en Imperial College London verschillende patronen van genetische afwijkingen gevonden in eierstokkanker die verband houden met het ziektebeloop. De studie is deze week gepubliceerd in Nature Genetics.

Epitheliale eierstokkanker (hooggradige sereuze eierstokkanker) is het meest voorkomende type eierstokkanker en wordt de 'stille moordenaar' genoemd omdat vroege symptomen moeilijk op te pikken zijn. Tegen de tijd dat de kanker wordt gediagnosticeerd, is deze vaak in een vergevorderd stadium en zijn de overlevingspercentages de afgelopen 20 jaar niet veel veranderd.

De late diagnose is niet het enige probleem; de genetica van eierstoktumoren is bijzonder chaotisch, het genetisch materiaal - de chromosomen - blijken een gecodeerde puinhoop van genetische code die dan wel is opgedeeld, omgedraaid, incorrect of vele malen gekopieerd of zelfs verdwenen. Deze chaos maakt het bijzonder moeilijk om te begrijpen wat heeft geleid tot de ontwikkeling van de eierstok kanker en hoe de patiënt op behandeling zal reageren.

In deze studie met monsters van eierstokkanker van meer dan 500 vrouwen gebruikte het onderzoeksteam "big data" processing-technieken om te zoeken naar brede patronen in de genetische-code van eierstokkankercellen.In plaats van zich te concentreren op de details van elke individuele afwijking in het DNA, zijn er krachtige computeralgoritmen ontworpen om de genetische codes uit te lezen en zijn er binnen de 500 tumoren 7 verschillende genetische patronen gevonden.

Het onderzoeksteam toont aan dat elk patroon, ofwel 'signatuur', een ander mechanisme van DNA-mutatie vertegenwoordigt en is er orde in de chaos van de eierstokkanker genetica geschept.

Verrassend genoeg vertoonden de tumoren van alle onderzochte patiënten meer dan één signatuur, wat suggereert dat meerdere mechanismen eierstokkankercellen veranderen gedurende hun levensduur. Dit zou kunnen verklaren waarom de ziekte zo moeilijk te behandelen is met therapieën die slechts op één enkel mechanisme zijn gericht.

De signaturen werden ook gekoppeld aan hoe goed de patiënten reageerden op de verschillende behandelingsmethodes. Twee van de signaturen voorspelden bijzonder slechte overleving en twee signaturen identificeerden patiënten met relatief goede overleving. De studie is een keerpunt in ons begrip van de ziekte, die op termijn betere behandelingsmogelijkheden zal bieden.

Bron bij dit artikel: : VUmc