Patiënten vertonen gemiddeld twee assertieve gedragingen per huisartsbezoek en doen dit meestal op eigen initiatief

Patiënten verschillen sterk in hoe assertief zij zijn tijdens hun bezoek aan de huisarts. Waar de één met een duidelijk verzoek op consult verschijnt, blijft het bij de ander bij het voorzichtig formuleren van een suggestie. Ook is er grote variatie in het aantal keren dat patiënten zich assertief uiten. Uit onderzoek van het Nivel blijkt dat de mate van assertiviteit van invloed lijkt te zijn op de uitkomst van het consult.

Patiënten zijn assertief op eigen initiatief
Patiënten vertonen gemiddeld twee assertieve gedragingen per huisartsbezoek en doen dit meestal op eigen initiatief. Zo doen patiënten regelmatig een verzoek, bijvoorbeeld voor een check of een medicijn, geven ze een voorkeur aan of brengen ze zelf een nieuw onderwerp in. “En dan had ik nog een vraag, ik heb al een tijdje vermoeide benen.” Andere type assertieve gedragingen zijn het nemen van een beslissing, het formuleren van een suggestie of het uiten van een meningsverschil met de huisarts, al komt dat laatste slechts een enkele keer voor in de geobserveerde consulten. Ook zijn er patiënten die zich tijdens het hele gesprek niet assertief uiten.

Samenhang assertiviteit met uitkomst van consult
Assertiviteit lijkt samen te hangen met de uitkomst van het consult. Patiënten die een behandeling of doorverwijzing krijgen, gedroegen zich over het algemeen vaker assertief tijdens de onderzochte consulten. Sommige patiënten vroegen actief om een behandeling, bijvoorbeeld met een opmerking als: “Ik heb erover nagedacht en ik wil het eigenlijk toch laten opereren.” Andersom krijgen de patiënten die geen assertieve gedragingen lieten zien, wat in 12% van de consulten het geval was, meestal een afwachtend beleid.

Huisarts heeft bepalende stem in consult
Niettemin bepaalt de huisarts in twee derde van alle onderzochte consulten nog steeds wat de uitkomst van het consult wordt. De meest voorkomende uitkomst van het consult is een behandeling door de huisarts, gevolgd door een directe oplossing voor de gezondheidsklacht tijdens het consult. Ook een doorverwijzing voor diagnostiek of behandeling komt regelmatig voor, terwijl leefstijl- of zelfzorgadvies van de huisarts en een afwachtend beleid minder vaak voorkomen. Er is geen verband gevonden tussen de mate van assertiviteit en het type klacht of het geslacht van de patiënt.

Meer weten?
Bekijk alle resultaten van het Nivel-onderzoek in de gehele publicatie.

Bron: Nivel