(advertentie)

De bezoekers krijgen er uitleg van de bekende uitleganimatie Steffie en kunnen er telefoongesprekken oefenen. 

De nieuwe website www.naarjehuisarts.nl helpt mensen met een verstandelijke beperking om beter voorbereid naar de huisarts te gaan. De bezoekers krijgen er uitleg van de bekende uitleganimatie Steffie en kunnen er telefoongesprekken oefenen. Naarjehuisarts.nl is een product van het Nivel en Leer Zelf Online en is gefinancierd door het Innovatiefonds Zorgverzekeraars en het Fonds Verstandelijk Gehandicapten.

“Iedereen kent dat gevoel wel. Je voelt je niet lekker, maar wat doe je dan? Dat is voor iedereen een lastige vraag, maar ook één van de praktische problemen waar mensen met een verstandelijke beperking tegenaan lopen”, aldus programmaleider Hennie Boeije van het Nivel.

Twee vliegen in een klap
Met drie uitlegmodules legt de bekende webhulp Steffie in eenvoudig Nederlands uit wat je kan doen als je je niet lekker voelt, hoe je precies kan achterhalen waar je last van hebt en hoe een bezoek bij de huisarts precies gaat. Jacques de Wit van LZO: “We vergroten hiermee de voorspelbaarheid van het proces, wat de stress vermindert.” Met deze voorbereiding plus een oefenmodule om te bellen en om een afspraak te maken bij de huisarts, is niet alleen het beoogde doel om patiënten beter voor te bereiden op hun afspraak bij de huisarts, maar dat ook huisartsen gerichter en sneller kunnen achterhalen wat de oorzaak van de klacht is. En dat is hard nodig, aldus Boeije: “Deze doelgroep vindt het soms lastig om hun klachten in te schatten of te verwoorden. Wanneer ze niet naar de huisarts gaan terwijl dat wel nodig is, levert dat ongemak op of verergering van klachten. Steffie laat hen zien waar ze informatie kunnen vinden en met wie ze kunnen praten om een beslissing te nemen.  

Klachten in kaart
Door eenvoudige voorlichting te geven hoe een afspraak bij de huisarts gaat, is de patiënt beter voorbereid wat hij bij de afspraak kan verwachten. Ook kunnen vooraf de klachten van de patiënt in kaart worden gebracht. De patiënt vult op de website een complete vragenlijst in waar uiteindelijk een samenvattend document uitkomt. Dit document print de patiënt uit om mee te nemen naar de huisarts. Op deze manier denkt de patiënt vooraf beter na over de klacht en is het voor de huisarts ook eenvoudiger om tot de kern van de klacht te komen. De site verlaagt ook de drempel als het gaat om een taalbarrière. “De vragenlijst vertalen we naar het Syrisch Arabisch en het Tigrinya. Vervolgens print de website de vragenlijst in het Nederlands uit”, aldus De Wit.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NIVEL
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nivel.nl/nl/nieuws/nieuwe-website-naarjehuisartsnl-bereidt-mensen-met-verstandelijke-beperking-beter-voor-op
Originele titel: Nieuwe website Naarjehuisarts.nl bereidt mensen met verstandelijke beperking beter voor op huisartsbezoek
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-03-06

Relevante artikelen ...

Iedere cliënt moet passende ggz zorg krijgen De maatschappij wordt steeds ingewikkelder, waardoor deze kwetsbare cliëntengroep steeds meer overvraagd en overbelast raakt De nieuwste cijfers late... GGZ Tue, 09 Jul 2019, 12:13:52
Bij een op de drie patiënten antidepressiva voorgeschreven Antidepressiva ook voorgeschreven bij somatische klachten Antidepressiva zijn veel in het nieuws … en niet altijd even positief. Vaak wordt he... GGZ Mon, 25 Feb 2019, 13:09:27
Psychische problematiek in de wijk vraagt meer deskundigheid Ongeveer driekwart van de zorgverleners signaleert knelpunten in de zorg voor mensen met complexe psychische problemen in de wijk.  Verpleegkund... GGZ Thu, 16 Aug 2018, 12:13:33
GGz Centraal eerste GGZ-instelling met online cliëntenpanel GGz Centraal heeft als eerste ggz-instelling de beschikking over een online-cliëntenpanel. Het lanceren van een online cliëntenpanel is een initiat... GGZ Tue, 05 Sep 2017, 09:41:58

(advertentie)