(advertentie)

Mits goed gebruikt, geven e-healthvoorzieningen meer eigen regie aan cliënten

Een robot die in een verpleeghuis bewegingsoefeningen voordoet, of spelletjes speelt met bewoners. Online behandelingen in de geestelijke gezondheidszorg met informatie en oefeningen via een website of een app op de telefoon. Een VR-bril die mensen met sociale angststoornissen laat oefenen met situaties die spanning oproepen. Slimme sensoren die ongewone bewegingen herkennen en alarm kunnen slaan. Het zijn een paar voorbeelden van digitale vormen van zorg, e-health. Mits goed gebruikt, geven e-healthvoorzieningen meer eigen regie aan cliënten op de zorg of behandeling die zij krijgen.

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) bezocht de afgelopen jaren tien aanbieders van verpleeghuiszorg en veertien instellingen in de geestelijke gezondheidszorg om te kijken naar hun inzet van e-health. De inspecteurs spraken met bestuurders, zorgverleners en ict’ers, maar ook met cliënten, hun vertegenwoordigers en cliëntenraden. Ook keken ze overal naar twee of meer concrete toepassingen van e-health. De inspectie zag veel voorbeelden van wat goed gaat. Maar ook wat nog beter moet.

Wat goed gaat
  • In de ggz kunnen cliënten met online behandelingen en andere vormen van e-health hun eigen regie versterken op de zorg of behandeling die ze krijgen. Dat geldt ook voor bewoners van verpleeghuizen en hun familie. Ze krijgen inzage in cliëntendossiers via internet of een app op hun telefoon. Dat maakt overleg tussen bewoners, familie en zorgverleners beter en gemakkelijker.
  • De meeste zorgaanbieders betrekken individuele cliënten, hun familie of de cliëntenraad bij nieuwe projecten of toepassingen en bij evaluaties. Maar nog niet overal. Terwijl betrokkenheid van cliënten ervoor moet zorgen dat e-health aansluit bij hun behoeften.
  • Meestal is er voldoende aandacht voor het digitaal uitwisselen van gegevens met bijvoorbeeld collega-instellingen, apotheken en ziekenhuizen. Maar er gaat ook nog informatie op papier heen en weer.
  • Bij het invoeren van e-health hebben de meeste zorgaanbieders aandacht voor het trainen van alle gebruikers (cliënten en zorgverleners) en voor testen.
  • In de coronacrisis konden consulten per video het face-to-face-contact op locatie in de ggz soms vervangen. Al blijft persoonlijk contact op locatie ook belangrijk.
Wat beter moet
  • De beveiliging tegen bedreigingen als storingen, hacken of gijzelsoftware is nog niet overal op orde. In de ggz voldoet ruim de helft van de bezochte instellingen wel aan de wettelijke normen (met onafhankelijke controles), maar de rest nog niet. De bezochte aanbieders in de verpleeghuiszorg hadden wel basismaatregelen genomen, maar ze voldeden nog niet aan de wettelijke eisen. Wel hebben zij na het inspectiebezoek daarin allemaal grote stappen gezet.
  • Nog lang niet alle zorgaanbieders hebben concreet beleid over e-health geformuleerd. Risicoanalyses vooraf en evalueren en bijsturen achteraf ontbreekt vaak. Daardoor moeten ze per project het wiel opnieuw uitvinden. Dat maakt het lastig steeds de eisen en wensen van cliënten en zorgverleners in de gaten te houden.
  • Sommige organisaties hebben niet genoeg deskundige medewerkers om hun e-healthplannen waar te kunnen maken. Samenwerking met collega’s binnen de sector kan dan helpen.

Publicaties
E-health in de GGZ
E-health in de verpleeghuiszorg

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: IGJ
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : IGJ
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.igj.nl/actueel/nieuws/2021/09/29/e-health-in-verpleeghuizen-en-de-geestelijke-gezondheidszorg-veel-gaat-goed-soms-moet-het-beter
Originele titel: E-health in verpleeghuizen en de geestelijke gezondheidszorg: veel gaat goed, soms moet het beter
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2021-09-30

Relevante artikelen ...

Aantal meldingen van verwachte leveringsproblemen medicijnen in 2021 gestabiliseerd In bijna alle gevallen was er in 2021 een passende oplossing voor de patiënt Er zijn vorig jaar voor 1.835 verschillende medicijnen 3.660 meldingen g... Anders Mon, 09 May 2022, 20:44:00
Medicatiekosten met tijdelijke toestemming verdubbeld Apothekers lossen vaker tekorten op met producten uit het buitenland Apothekers verstrekten in de eerste helft van 2021 116.000 maal een geneesmiddel... Anders Thu, 04 Nov 2021, 14:27:45
In riool Utrecht Science Park Bilthoven poliovirus gevonden Op het Utrecht Science Park in Bilthoven zitten vier organisaties die met het poliovirus mogen werken Vorige maand is op het Utrecht Science Park in ... Anders Wed, 03 Nov 2021, 07:10:47
Verwachte leveringsproblemen medicijnen afgevlakt Bedrijven zijn verplicht om een verwacht leveringsprobleem van een geneesmiddel tijdig te melden Het aantal medicijnen waarvoor verwachte leveringspr... Anders Mon, 15 Feb 2021, 14:56:49
Zorgaanbieders mogen alleen nog medische hulpmiddelen met een CE-markering gebruiken Fabrikanten en leveranciers mogen vanaf september ook geen medische hulpmiddelen zonder CE-markering meer leveren Zorgaanbieders mogen vanaf 1 septem... Anders Wed, 21 Oct 2020, 18:09:36
Anonieme luisterlijn veel gebruikt Veel mensen die contact opnamen, voelden zich verdrietig, somber of alleen Vorig jaar voerden vrijwilligers bij de Luisterlijn ruim 300.000 gesprekke... Anders Tue, 14 Jul 2020, 12:15:53

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com