Zorgverleners binnen de ggz staan voor grote uitdagingen om de zorgverlening door te laten gaan

De periode waar we nu in zitten is voor veel mensen stressvol. Voor mensen die psychisch kwetsbaar zijn kan dit nog eens extra gelden. Tegelijk staan zorgverleners binnen de ggz voor grote uitdagingen om de zorgverlening door te laten gaan. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd krijgt signalen dat binnen de ggz vragen zijn over het toezicht op de ggz-sector tijdens deze coronacrisis. Zorgverleners hebben in deze situatie de ruimte om de zorg op afwijkende manieren te organiseren, mits hierbij goed hulpverlenerschap en het leveren van persoonsgerichte, veilige en verantwoorde zorg voorop staan. De bestuurder is en blijft hiervoor eindverantwoordelijk.

Werkwijze van het toezicht
Wij zien ook en juist in deze moeilijke omstandigheden toe op de risico’s voor patiëntveiligheid. We zijn in contact met zorgaanbieders en bieden hulp en overleg als het niet lukt om te handelen conform alle richtlijnen.

Coronamaatregelen binnen de intramurale ggz
Contact met naasten is voor deze kwetsbare groep patiënten juist heel belangrijk en vormt in een aantal gevallen ook onderdeel van de behandeling. Persoonlijke aandacht van familie en naasten geeft patiënten rust in een periode dat zij daaraan extra behoefte hebben. GGZ Nederland en Valente hebben een aangepaste richtlijn opgesteld voor bezoekersbeleid in tijden van corona. De inspectie onderschrijft deze richtlijn.
 
Daarnaast zijn er bij zorgverleners binnen de Intramurale ggz veel zorgen over de tekorten op Persoonlijke Beschermings Middelen. De verdeling van beschermingsmiddelen loopt via de Regionaal Overleg Acute Zorgketen (ROAZ).

Coronamaatregelen bij ambulante ggz
Om behandelingen ondanks de huidige beperkingen door te kunnen laten gaan, wordt door aanbieders gezocht naar alternatieven. Consulten worden telefonisch of via digitale hulpmiddelen georganiseerd. GGZ Nederland verwijst op haar site naar verschillende aanbieders en geeft advies over de inzet van digitale middelen.

Mentale ondersteuning bij klachten
Mind, Korrelatie en Everyone zien toenemende druk op telefonische hulp bij mentale klachten.
Ze vragen psychologen waarvan de praktijk nu wat terug loopt hiervoor beschikbaar te zijn. De inspectie juicht dit initiatief van harte toe.

Meer informatie voor zorgverleners
Meer informatie voor cliënten
 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : IGJ
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.igj.nl/actueel/nieuws/2020/03/27/coronavirus-toezicht-op-de-ggz
Originele titel: Coronavirus: toezicht op de ggz
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2020-03-27

Relevante artikelen ...

Mensen met een verstandelijke beperking willen meebeslissen over toekomstige zorg Speciaal programma helpt zorgverleners bij het tijdig praten over zorgwensen en behoeften met cliënten Mensen met een verstandelijke beperking will... GGZ Thu, 03 Jun 2021, 07:44:41
Wachttijden in de ggz moeten opgelost door betere samenwerking Er is weinig overzicht en te weinig samenwerking De wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg moeten korter. Dat kan alleen als huisartsen, psych... GGZ Sun, 15 Nov 2020, 07:08:40
Pro Juventus heeft aanwijzing gekregen Inmiddels is het faillissement van Pro Juventus uitgesproken De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft Pro Juventus een aanwijzing gegeven. Pro Juv... GGZ Mon, 16 Mar 2020, 20:55:34
GGZ Nederland blij met uitspraak kort geding over tarieven forensische zorg GGZ Nederland verwacht van de minister dat hij met de zorgaanbieders in gesprek gaat over een passende vergoeding Aanbieders van forensische zorg moe... GGZ Tue, 28 Jan 2020, 16:31:00
Wachttijden in de ggz voor sommige diagnoses te lang Het is belangrijk dat ggz-aanbieders en zorgverzekeraars gerichte afspraken maken over het terugdringen van de wachttijden in de ggz De wachttijden i... GGZ Mon, 24 Dec 2018, 13:30:55
Naasten en patiënten niet altijd betrokken bij calamiteitenonderzoek Patiënten en naasten niet aktijd betrokken bij calamiteitenonderzoek in de GGZ Het betrekken van patiënten en naasten bij een calamiteitenonderzoek i... GGZ Sun, 15 Jul 2018, 18:35:17