Zorgverleners binnen de ggz staan voor grote uitdagingen om de zorgverlening door te laten gaan

De periode waar we nu in zitten is voor veel mensen stressvol. Voor mensen die psychisch kwetsbaar zijn kan dit nog eens extra gelden. Tegelijk staan zorgverleners binnen de ggz voor grote uitdagingen om de zorgverlening door te laten gaan. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd krijgt signalen dat binnen de ggz vragen zijn over het toezicht op de ggz-sector tijdens deze coronacrisis. Zorgverleners hebben in deze situatie de ruimte om de zorg op afwijkende manieren te organiseren, mits hierbij goed hulpverlenerschap en het leveren van persoonsgerichte, veilige en verantwoorde zorg voorop staan. De bestuurder is en blijft hiervoor eindverantwoordelijk.

Werkwijze van het toezicht
Wij zien ook en juist in deze moeilijke omstandigheden toe op de risico’s voor patiëntveiligheid. We zijn in contact met zorgaanbieders en bieden hulp en overleg als het niet lukt om te handelen conform alle richtlijnen.

Coronamaatregelen binnen de intramurale ggz
Contact met naasten is voor deze kwetsbare groep patiënten juist heel belangrijk en vormt in een aantal gevallen ook onderdeel van de behandeling. Persoonlijke aandacht van familie en naasten geeft patiënten rust in een periode dat zij daaraan extra behoefte hebben. GGZ Nederland en Valente hebben een aangepaste richtlijn opgesteld voor bezoekersbeleid in tijden van corona. De inspectie onderschrijft deze richtlijn.
 
Daarnaast zijn er bij zorgverleners binnen de Intramurale ggz veel zorgen over de tekorten op Persoonlijke Beschermings Middelen. De verdeling van beschermingsmiddelen loopt via de Regionaal Overleg Acute Zorgketen (ROAZ).

Coronamaatregelen bij ambulante ggz
Om behandelingen ondanks de huidige beperkingen door te kunnen laten gaan, wordt door aanbieders gezocht naar alternatieven. Consulten worden telefonisch of via digitale hulpmiddelen georganiseerd. GGZ Nederland verwijst op haar site naar verschillende aanbieders en geeft advies over de inzet van digitale middelen.

Mentale ondersteuning bij klachten
Mind, Korrelatie en Everyone zien toenemende druk op telefonische hulp bij mentale klachten.
Ze vragen psychologen waarvan de praktijk nu wat terug loopt hiervoor beschikbaar te zijn. De inspectie juicht dit initiatief van harte toe.

Meer informatie voor zorgverleners
Meer informatie voor cliënten

Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : IGJ
  • Wat is de URL bij deze bron?: Visit Website
  • Originele titel: Coronavirus: toezicht op de ggz
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
  • Datum: 27 mrt 2020

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!