Voor het goed functioneren van het zorgstelsel is het belangrijk dat verzekerden hun zorgverzekering kiezen op basis van zowel prijs als kwaliteit
In Nederland hebben verzekerden jaarlijks de gelegenheid om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar wanneer ze niet tevreden zijn over de prijs of kwaliteit van de huidige zorgverzekering, of wanneer een andere zorgverzekeraar een beter passend pakket aanbiedt. Het idee achter de mogelijkheid tot overstappen, is dat zorgverzekeraars op deze manier gestimuleerd worden om kwalitatief goede zorg te bieden tegen een zo laag mogelijke prijs. Voor het goed functioneren van het zorgstelsel is het daarom belangrijk dat verzekerden hun zorgverzekering kiezen op basis van zowel prijs als kwaliteit.
Naast premie is ook verwacht zorggebruik reden om over te stappen
In het overstapseizoen 2024-2025 is 45% van de overstappers gewisseld vanwege ontevredenheid over de hoogte van de totale premie, ten opzichte van 39% in het jaar ervoor. Voor 23% van de overstappers was de reden dat zij verwachtten dat hun zorggebruik in het komende jaar anders zou zijn. Daarnaast wisselde 21% uit ontevredenheid over de hoogte van de premie van de basisverzekering. De meerderheid van de burgers is niet overgestapt van zorgverzekeraar en geeft hiervoor verschillende redenen. Van de groep die niet is overgestapt, geeft 52% aan tevreden te zijn over de dekking van de totale polis en 37% dat ze al heel lang bij hun zorgverzekeraar zitten.
Meer weten? Kies in de Nivel Barometer Wisselen van Zorgverzekeraar zelf welke resultaten u wilt zien
Op onze website vindt u in de rubriek Nivel-cijfers Burgers over gezondheidszorg de resultaten van verschillende onderzoeken, waaronder die van de Barometer Wisselen van zorgverzekeraar. Hier krijgt u voor de jaren 2005-2025 een compleet overzicht van het wisselgedrag van verzekerden. U kunt in de interactieve grafiek zelf bepalen over welke periode u het wisselgedrag wilt zien.
Over de Nivel Barometer Wisselen van zorgverzekeraar
Sinds 2005 wordt het percentage verzekerden dat wisselt van zorgverzekeraar gemeten binnen het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg en openbaar gepubliceerd in de Nivel Barometer Wisselen van zorgverzekeraar. Het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg, opgezet in 1991, bestaat uit ongeveer 10.500 personen uit de algemene bevolking van 18 jaar en ouder in Nederland. Met vragenlijstonderzoek onder panelleden brengt het Nivel meningen en kennis over de gezondheidszorg in kaart, evenals de verwachtingen erover en ervaringen ermee. Voor het in kaart brengen van het overstapseizoen 2024-2025 is in februari 2025 een vragenlijst uitgezet onder 1.500 panelleden, representatief voor de volwassen bevolking qua leeftijd en geslacht. De respons op de vragenlijst was 54%.
Bron: Nivel