(advertentie)

NZa stelt dat zorgverzekeraars hun werk in 2017 en de eerste helft van 2018 over het algemeen goed hebben gedaan.

Alle inwoners van Nederland zijn verplicht verzekerd voor ziektekosten. Zorgverzekeraars zorgen ervoor dat hun verzekerden op tijd goede zorg krijgen tegen een betaalbare prijs. Zij hebben dan ook een spilfunctie in de Nederlandse gezondheidszorg. De Nederlandse Zorgautoriteit beoordeelt jaarlijks hoe zorgverzekeraars hun wettelijke taken en maatschappelijk rol uitvoeren en publiceert hierover in het Samenvattend rapport Zorgverzekeringswet 2017/2018 (Zvw).

Wij concluderen dat zorgverzekeraars hun werk in 2017 en de eerste helft van 2018 over het algemeen goed hebben gedaan. Wel blijven de aanpak van de wachttijden en de vindbaarheid van informatie belangrijke punten van aandacht. Voor de aanpak van de wachttijden zijn zorgverzekeraars ook afhankelijk van bijvoorbeeld zorgaanbieders en consumentenorganisaties. De uitkomsten van ons gepubliceerde onderzoek naar de vergoeding van niet gecontracteerde zorg vallen buiten de reikwijdte van dit rapport en zullen volgend jaar worden meegenomen.

Informatieverstrekking
We zien dat zorgverzekeraars hun wettelijke taken en maatschappelijke rol goed uitvoeren. Dat baseren we onder meer op het feit dat de informatieverstrekking door zorgverzekeraars aan burgers klopt. De informatie die zorgverzekeraars aan de telefoon en op hun websites verstrekken is juist en volledig. Na een periode van drie jaar intensief en gedifferentieerd toezicht zijn wij tevreden met dit resultaat. Daarmee komt een eind aan een verbetertraject voor de juistheid en aanwezigheid van informatie dat met zorgverzekeraars in 2015 is ingezet.

De vindbaarheid van informatie over zorgverzekeringen voor de burger laat nog wel te wensen over. De juiste informatie is er inmiddels, maar deze zou in veel gevallen beter vindbaar kunnen zijn. We spreken zorgverzekeraars hierop aan en bekijken op welke manier we de vindbaarheid van informatie kunnen verbeteren.

Verzekeringsplicht
Daarnaast zien wij dat zorgverzekeraars ook dit jaar iedereen accepteren die verzekeringsplichtig is. Het verbod op premiedifferentiatie wordt nageleefd, behalve in één geval waarin we hebben opgetreden. Ook hebben zorgverzekeraars hun financiële verantwoording voor de verevening al jaren goed op orde en voeren ze de wanbetalersregeling goed uit. Zorgverzekeraars publiceren tenslotte over het algemeen hun inkoopbeleid voor 1 april, zoals wij voorschrijven in onze Regeling transparantie zorginkoopproces Zvw.

Wachttijden
Zorgverzekeraars hebben een zorgplicht. Zij moeten ervoor zorgen dat hun verzekerden op tijd de zorg krijgen die zij nodig hebben. Maar zorgverzekeraars kunnen dit niet alleen. Zorgaanbieders en consumentenorganisaties moeten ook een bijdrage leveren aan het oplossen van de wachttijdenproblematiek. Ze zullen nog beter moeten samenwerken, want ondanks alle inspanningen zien we nog niet overal het gewenste effect. In de geestelijke gezondheidszorg zijn de wachttijden niet gedaald. Ook in de ambulancezorg en medisch specialistische zorg is er nog ruimte voor verbetering. Van zorgverzekeraars verwachten we dat ze in de zorginkoop aandacht besteden aan de wachttijden. We hebben controles uitgevoerd bij zorgverzekeraars. De uitkomsten daarvan zijn we nu aan het analyseren.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2018/08/17/nza-tevreden-over-zorgverzekeraars-maar-aanpak-wachttijden-en-vindbaarheid-informatie-blijven-aandachtspunt
Originele titel: NZa tevreden over zorgverzekeraars, maar aanpak wachttijden en vindbaarheid informatie blijven aandachtspunt
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-08-19

Relevante artikelen ...

Nederlandse werknemers staan welwillend tegenover het gebruik van eHealthoplossingen 89% van de Nederlandse werknemers positief over eHealthoplossingen Nederlandse werknemers staan welwillend tegenover het gebruik van eHealthoplossing... Anders Wed, 12 Feb 2020, 11:22:35
Eindrapport van het ‘Platform Inkoopkracht Dure Geneesmiddelen’ naar Tweede Kamer gestuurd Het Platform was in 2017 ingesteld met als doel om de inkoopkracht van de ziekenhuizen en zorgverzekeraars ten aanzien van dure geneesmiddelen te vers... Anders Wed, 09 Oct 2019, 11:14:00
Generieke medicijnen 5,5% duurder In april en oktober van elk jaar stelt de minister van VWS op basis van de Wet Geneesmiddelenprijzen (WGP) maximumprijzen voor receptgeneesmiddelen va... Anders Thu, 02 May 2019, 11:56:59
Informatie en keuzehulp over polis door zorgverzekeraar moet beter Veel mensen vinden de keuze voor een polis op dit moment een ingewikkelde en tijdrovende klus De Nederlandse Zorgautoriteit wil dat zorgverzekeraars ... Anders Thu, 21 Mar 2019, 19:37:17
Samenwerking met en de betrokkenheid van het zorgkantoor als positief ervaren Door de toegenomen aandacht voor en informatie over de kwaliteit van zorg, verandert ook de rol van de zorgkantoren. Zorgaanbieders in de langdurige ... Anders Wed, 06 Feb 2019, 13:20:32
Ruim 1,1 miljoen verzekerden stappen over Er is sprake van een stijging ten opzichte van 2018 Zorgverzekeraars Nederland (ZN) laat op basis van voorlopige cijfers van Vektis Intelligence wete... Anders Mon, 07 Jan 2019, 20:35:09