NZa stelt dat zorgverzekeraars hun werk in 2017 en de eerste helft van 2018 over het algemeen goed hebben gedaan.

Alle inwoners van Nederland zijn verplicht verzekerd voor ziektekosten. Zorgverzekeraars zorgen ervoor dat hun verzekerden op tijd goede zorg krijgen tegen een betaalbare prijs. Zij hebben dan ook een spilfunctie in de Nederlandse gezondheidszorg. De Nederlandse Zorgautoriteit beoordeelt jaarlijks hoe zorgverzekeraars hun wettelijke taken en maatschappelijk rol uitvoeren en publiceert hierover in het Samenvattend rapport Zorgverzekeringswet 2017/2018 (Zvw).

Wij concluderen dat zorgverzekeraars hun werk in 2017 en de eerste helft van 2018 over het algemeen goed hebben gedaan. Wel blijven de aanpak van de wachttijden en de vindbaarheid van informatie belangrijke punten van aandacht. Voor de aanpak van de wachttijden zijn zorgverzekeraars ook afhankelijk van bijvoorbeeld zorgaanbieders en consumentenorganisaties. De uitkomsten van ons gepubliceerde onderzoek naar de vergoeding van niet gecontracteerde zorg vallen buiten de reikwijdte van dit rapport en zullen volgend jaar worden meegenomen.

Informatieverstrekking
We zien dat zorgverzekeraars hun wettelijke taken en maatschappelijke rol goed uitvoeren. Dat baseren we onder meer op het feit dat de informatieverstrekking door zorgverzekeraars aan burgers klopt. De informatie die zorgverzekeraars aan de telefoon en op hun websites verstrekken is juist en volledig. Na een periode van drie jaar intensief en gedifferentieerd toezicht zijn wij tevreden met dit resultaat. Daarmee komt een eind aan een verbetertraject voor de juistheid en aanwezigheid van informatie dat met zorgverzekeraars in 2015 is ingezet.

De vindbaarheid van informatie over zorgverzekeringen voor de burger laat nog wel te wensen over. De juiste informatie is er inmiddels, maar deze zou in veel gevallen beter vindbaar kunnen zijn. We spreken zorgverzekeraars hierop aan en bekijken op welke manier we de vindbaarheid van informatie kunnen verbeteren.

Verzekeringsplicht
Daarnaast zien wij dat zorgverzekeraars ook dit jaar iedereen accepteren die verzekeringsplichtig is. Het verbod op premiedifferentiatie wordt nageleefd, behalve in één geval waarin we hebben opgetreden. Ook hebben zorgverzekeraars hun financiële verantwoording voor de verevening al jaren goed op orde en voeren ze de wanbetalersregeling goed uit. Zorgverzekeraars publiceren tenslotte over het algemeen hun inkoopbeleid voor 1 april, zoals wij voorschrijven in onze Regeling transparantie zorginkoopproces Zvw.

Wachttijden
Zorgverzekeraars hebben een zorgplicht. Zij moeten ervoor zorgen dat hun verzekerden op tijd de zorg krijgen die zij nodig hebben. Maar zorgverzekeraars kunnen dit niet alleen. Zorgaanbieders en consumentenorganisaties moeten ook een bijdrage leveren aan het oplossen van de wachttijdenproblematiek. Ze zullen nog beter moeten samenwerken, want ondanks alle inspanningen zien we nog niet overal het gewenste effect. In de geestelijke gezondheidszorg zijn de wachttijden niet gedaald. Ook in de ambulancezorg en medisch specialistische zorg is er nog ruimte voor verbetering. Van zorgverzekeraars verwachten we dat ze in de zorginkoop aandacht besteden aan de wachttijden. We hebben controles uitgevoerd bij zorgverzekeraars. De uitkomsten daarvan zijn we nu aan het analyseren.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2018/08/17/nza-tevreden-over-zorgverzekeraars-maar-aanpak-wachttijden-en-vindbaarheid-informatie-blijven-aandachtspunt
Originele titel: NZa tevreden over zorgverzekeraars, maar aanpak wachttijden en vindbaarheid informatie blijven aandachtspunt
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-08-19

Relevante artikelen ...

Eerste medisch product van ziekenhuisafval TU Delft en het Maasstad Ziekenhuis maakten het eerste medische product ter wereld dat volledig gemaakt is van ziekenhuisafval Delftse onderzoekers o... Anders Wed, 16 Mar 2022, 15:07:58
Vervolgstappen eczeembehandeling duurder Aldus de SFK in het Pharmaceutisch Weekblad Openbaar apothekers verstrekten in 2020 aan 1,9 miljoen mensen geneesmiddelen die ook gebruikt worden bij... Anders Sat, 03 Jul 2021, 20:34:09
Verbetering in zorgaanbod en contractering transgenderzorg Dit blijkt uit de voortgangsbrief die Kwartiermaker Transgenderzorg Michiel Verkoulen heeft gestuurd aan alle betrokkenen in de transgenderzorg De ca... Anders Mon, 03 May 2021, 14:30:43
Grote uitbreiding en verspreiding van digitale zorg Draagvlak voor digitale zorginitiatieven bij zorgaanbieders en patiënten nemen flink toe De zorg in Nederland staat sinds de corona-uitbraak nog meer... Anders Thu, 14 Jan 2021, 21:18:00
Ruimte om dure apotheekbereiding apart te declareren Het gaat om bereidingen waarbij de (ziekenhuis)apotheek zelf vanuit grondstoffen een geneesmiddel bereidt De Nederlandse Zorgautoriteit maakt het per... Anders Sun, 20 Sep 2020, 17:59:56
Informatieaanbod voor mondzorgpatiënten moet beter Aanleiding voor het NZa-onderzoek was de uitkomst van een panelonderzoek van de Consumentenbond uit april 2019 Patiënten in de mondzorg weten niet ... Anders Sun, 26 Jul 2020, 04:36:45

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com