Belangenorganisaties geven al langer aan dat de wachttijden voor casemanagement dementie te lang zijn.
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gaat zorgaanbieders die casemanagement dementie aanbieden verplichten hun wachttijden door te geven. Casemanagement dementie is de regiefunctie in de zorg voor mensen met dementie. De registratie van de wachttijden stelt ons in staat de wachttijden begrijpelijk en vergelijkbaar te maken voor casemanagement dementie.
Belangenorganisaties geven al langer aan dat de wachttijden voor casemanagement dementie te lang zijn. Maar tot nu toe ontbreekt het inzicht waar de wachttijden zich voordoen, en wat de oorzaken daarvan zijn. De verplichte registratie komt voort uit een toezegging van de minister van VWS aan de Tweede Kamer.
Per 1 december 2018 moeten aanbieders wachttijden bijhouden en rapporteren. In verschillende regio’s zijn dementienetwerken die het mogelijk maken om de wachttijden regionaal te registreren. Dat scheelt lokale zorgaanbieders administratieve handelingen en biedt zorgverzekeraars de mogelijkheid de inkoop van casemanagement per regio beter af te stemmen en de zorg die geleverd wordt optimaal te benutten. De NZa kan door beter inzicht in de wachttijden beoordelen of mensen met dementie tijdig de juiste zorg krijgen en of verzekeraars aan hun zorgplicht voldoen.