(advertentie)

Voor een aantal zorgvormen zijn in Nederland de wachttijden te lang

De Nederlandse Zorgautoriteit vindt dat zorgverzekeraars meer moeten doen om te zorgen dat hun verzekerden op tijd de zorg krijgen die ze nodig hebben. Als mensen te lang moeten wachten op zorg, kan dit in sommige gevallen leiden tot schade aan hun gezondheid. Wij constateren na een controlereeks dat niet alle zorgverzekeraars voldoende inspanning leveren om deze kwetsbare mensen op tijd de zorg te geven die ze nodig hebben. Wij verwachten van hen verbetering en zullen voor de zomer opnieuw onderzoek doen om vast te stellen of de gewenste verbeteringen worden gerealiseerd. Bij onvoldoende verbetering op de punten waarop individuele zorgverzekeraars nu tekort schieten, zullen wij verder stappen zetten.

Om de inspanningen van de zorgverzekeraars in kaart te brengen, hebben we in 2018 controlebezoeken gebracht aan alle zorgverzekeraars. Daaruit blijkt dat de aanpak van zorgverzekeraars op een aantal belangrijke punten tekort schiet. Zorgverzekeraars hebben een zorgplicht voor hun verzekerden. Dit betekent dat zij ervoor moeten zorgen dat  mensen die bij hen een zorgverzekering hebben afgesloten op tijd de zorg krijgen die zij nodig hebben.

Probleemdiagnosen
Voor een aantal zorgvormen zijn in Nederland de wachttijden te lang. In de geestelijke gezondheidszorg speelt dit met name voor patiënten met persoonlijkheidsstoornissen en autisme. In de ziekenhuiszorg gaat het vooral om mensen met maag-, darm-, lever- en oogziekten. Zij moeten soms langer wachten dan wat zorgverzekeraars en zorgaanbieders medisch verantwoord vinden. We zien dat er zorgverzekeraars zijn die wel specifieke afspraken maken met zorgaanbieders om knelpunten op te lossen. Zo stimuleert een zorgverzekeraar behandeling binnen de treeknorm via een tariefsopslag van 2%. Maar we zien ook zorgverzekeraars die dit nog niet doen. Ook valt ons op dat nog niet altijd wordt gemonitord of de afspraken met zorgaanbieders leiden tot het gewenste effect, namelijk: het verkorten van de wachttijden. 

Zorgbemiddeling
We vinden het positief dat alle zorgverzekeraars zorgbemiddeling aanbieden aan hun verzekerden. Dit betekent dat je als verzekerde contact kunt opnemen als je zorg nodig hebt. Vooral als je te lang moet wachten bij een bepaalde aanbieder, is dit cruciaal. Je zorgverzekeraar moet je namelijk vertellen waar je wel op tijd terecht kan en zo nodig voor je bemiddelen. Wel kunnen zorgverzekeraars beter bijhouden of zorgbemiddeling geslaagd is. Bijna geen enkele zorgverzekeraar controleert achteraf of zijn verzekerde op tijd de zorg heeft gekregen of er zelf voor kiest om langer te wachten bij een specifieke zorgaanbieder. Eén zorgverzekeraar volgt dit wel actief en blijft in contact met de verzekerde om te checken of deze inderdaad op tijd terecht kon ergens anders en zo ja, waar. 

Inzicht wachttijden
Ook valt op dat het inzicht in de wachttijden tussen zorgverzekeraars verschilt. Er is nog een aantal zorgverzekeraars dat geen structureel inzicht heeft in de aard, omvang en ontwikkeling van de wachttijden. Dit inzicht is wel nodig, omdat zij alleen op die manier verzekerden goed kunnen verwijzen en in de inkoop aandacht kunnen besteden aan de regio’s en specialismen waar problemen ontstaan.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2019/03/14/nza-zorgverzekeraars-moeten-meer-aandacht-geven-aan-aanpak-wachttijden
Originele titel: NZa: Zorgverzekeraars moeten meer aandacht geven aan aanpak wachttijden
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2019-03-18

Relevante artikelen ...

Regelgeving kostprijsmodel medisch-specialistische zorg aangepast Voor het vaststellen van de tarieven binnen de medisch-specialistische zorg vraagt de NZa jaarlijks kostprijzen op aan zorgaanbieders Per 1 september... Management & beleid Sun, 09 Aug 2020, 09:27:22
Tijdelijke tegemoetkoming voor mondzorgaanbieders De toeslag mag in rekening worden gebracht voor patiënt-gerelateerde meerkosten in het kader van het coronavirus Aanbieders in de mondzorg, zoals mon... Management & beleid Wed, 29 Jul 2020, 19:37:37
Goed bestuur vraagt om actieve rol raad van toezicht Goed bestuur is een belangrijke voorwaarde om goede zorg te kunnen bieden aan patiënten en cliënten Wat verwachten we van zorgbestuurders en interne ... Management & beleid Sun, 05 Jul 2020, 12:34:35
Maatwerk en innovatie staan hoog op de agenda Door de uitbraak van het coronavirus ontstaan nieuwe samenwerkingen en organiseren we de zorg anders Innovatie en maatwerk in de zorg staan hoger op ... Management & beleid Wed, 06 May 2020, 09:43:09
Door COVID-19 mogelijk meer aanpassingen zorginkoopbeleid 2021 Mogelijk leidt dit gedurende 2020 nog tot aanpassingen van het zorginkoopbeleid. Zorgverzekeraars publiceren uiterlijk 1 april volgens regelgeving va... Management & beleid Tue, 31 Mar 2020, 10:04:52
Extra verruiming voor zorg op afstand Voor een deel van de zorg is het mogelijk dat deze op afstand plaatsvindt in plaats van in de behandelkamer De uitbraak van het coronavirus heeft gro... Management & beleid Wed, 18 Mar 2020, 15:40:26