(advertentie)

Naast analyses van de cijfers bevat het onderzoek drie potentieel bruikbare strategieën om klachten van patiënten in te zetten bij het stellen van prioriteiten in het Meerjarenplan van het Zorginstituut.

Klachten van patiënten kunnen worden gebruikt om prioriteiten te stellen. Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel, waarin is verkend in hoeverre klachten van patiënten input kunnen leveren voor de Meerjarenagenda van het Zorginstituut Nederland.

In het onderzoek is gebruikgemaakt van de klachten van patiënten die zijn binnengekomen bij het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ), het tuchtcollege en geschilleninstanties. Naast analyses van de cijfers bevat het onderzoek drie potentieel bruikbare strategieën om klachten van patiënten in te zetten bij het stellen van prioriteiten in het Meerjarenplan van het Zorginstituut.

‘Iets doen’ met de klacht
Hoofdonderzoeker Roland Friele: ‘Mensen die een klacht indienen, doen dit vaak omdat ze willen dat anderen niet hetzelfde zal overkomen. Ze hopen dat er wat met hun klacht wordt gedaan. Als het Zorginstituut de informatie uit klachten gaat gebruiken om prioriteiten te stellen, dan sluit dit direct aan bij deze wens.’

Meerjarenagenda Zorginstituut Nederland
Het Zorginstituut stelt elk jaar de Meerjarenagenda op: een wettelijk erkend overzicht van kwaliteitsproducten die met voorrang moeten worden ontwikkeld. Voorbeelden van deze kwaliteitsproducten zijn kwaliteitsstandaarden, informatiestandaarden en meetinstrumenten in de zorg.

Eerste strategie: ‘achter de klachtencijfers’ kijken 
Ten eerste kan men ‘achter de getallen’ kijken uit de kwantitatieve, geaggregeerde overzichten van klachten: wat is er precies aan de hand, wat ligt er ‘achter’ deze ontwikkeling? Een eerste antwoord op deze vragen is vaak te vinden in de toelichtingen die klachtinstanties zelf geven bij hun jaarrapportages.

Tweede strategie: verdiepende analyses van een aantal klachten
Daarnaast kan men verdiepende analyses doen voor een (beperkt) aantal klachten. Dit zorgt voor meer inzicht in problemen die patiënten ervaren en biedt bovendien specifieke informatie die relevant is voor het ontwikkelen van de kwaliteitsproducten in de Meerjarenagenda. De informatie is namelijk concreter en herkenbaarder dan de informatie uit het samengestelde overzicht.
Het maken van dit soort analyses is wel tijdrovend. Het Zorginstituut zou zich daarom allereerst kunnen richten op publicaties van derden, waarin gerapporteerd wordt over inhoudelijke analyses van klachten.

Derde strategie: specifiek zoeken op reeds gemelde klachten
Ten derde kan men in de verzameling binnengekomen klachten specifiek zoeken naar de onderwerpen die al op de huidige Meerjarenagenda staan. Op deze manier gebruikt men de informatie uit klachten om bestaande onderwerpen vanuit het perspectief van de patiënt te belichten. En dit geeft inzicht in behoefte van patiënten bij de onderwerpen uit de Meerjarenagenda. Bovendien biedt het aanknopingspunten voor zorgverleners hoe te handelen.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Nivel
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nivel.nl/nl/nieuws/klachten-van-pati%C3%ABnten-gebruiken-voor-het-stellen-van-prioriteiten
Originele titel: Klachten van patiënten gebruiken voor het stellen van prioriteiten
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-09-06

Relevante artikelen ...

Aan de slag gegaan met grootste deel afspraken Nationaal Preventieakkoord Met het NPA willen het ministerie van VWS en meer dan 70 partijen bijdragen aan een gezonder Nederland De meer dan 70 partijen die eind 2018 het Nati... Anders Tue, 23 Jun 2020, 10:25:49
Digitale corona-oplossingen moeten voor iedereen toegankelijk zijn VN-verdrag Handicap; recht op toegankelijkheid en bruikbaarheid Woensdag 22 april schreef Minister de Jonge in een brief aan de Kamer over slimme dig... Anders Wed, 22 Apr 2020, 17:36:52
Hygiënemaatregelen van belang om verspreiding coronavirus tegen te gaan Op advies van het RIVM wordt sinds maandagavond 9 maart 2020 opgeroepen om geen handen te schudden Goed je handen wassen, hoesten en niezen in de bin... Anders Mon, 09 Mar 2020, 19:42:40
Bewonerscollectieven spelen ook in de stad een rol Sociaaleconomische status en beschikbaarheid van invloed op bewonersinitiatieven in de stad Bewonerscollectieven die zich bezighouden met zorg en wel... Anders Mon, 02 Dec 2019, 19:39:00
Toename euthanasie Na de invoering van de euthanasiewet in 2002 steeg het aantal euthanasiegevallen van zo’n 2000 per jaar tot ruim 6500 in 2017 Factoren die mogelijk e... Anders Wed, 03 Jul 2019, 18:22:14
Eerste statistiekcentrum van Nederland LUXs werd op 19 juni geopend door statistiekgrootheid Bradley Efron van Stanford University Geeft roken een hoger risico op dementie? En waarom krijg... Anders Mon, 24 Jun 2019, 14:11:11