(advertentie)

Naast analyses van de cijfers bevat het onderzoek drie potentieel bruikbare strategieën om klachten van patiënten in te zetten bij het stellen van prioriteiten in het Meerjarenplan van het Zorginstituut.

Klachten van patiënten kunnen worden gebruikt om prioriteiten te stellen. Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel, waarin is verkend in hoeverre klachten van patiënten input kunnen leveren voor de Meerjarenagenda van het Zorginstituut Nederland.

In het onderzoek is gebruikgemaakt van de klachten van patiënten die zijn binnengekomen bij het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ), het tuchtcollege en geschilleninstanties. Naast analyses van de cijfers bevat het onderzoek drie potentieel bruikbare strategieën om klachten van patiënten in te zetten bij het stellen van prioriteiten in het Meerjarenplan van het Zorginstituut.

‘Iets doen’ met de klacht
Hoofdonderzoeker Roland Friele: ‘Mensen die een klacht indienen, doen dit vaak omdat ze willen dat anderen niet hetzelfde zal overkomen. Ze hopen dat er wat met hun klacht wordt gedaan. Als het Zorginstituut de informatie uit klachten gaat gebruiken om prioriteiten te stellen, dan sluit dit direct aan bij deze wens.’

Meerjarenagenda Zorginstituut Nederland
Het Zorginstituut stelt elk jaar de Meerjarenagenda op: een wettelijk erkend overzicht van kwaliteitsproducten die met voorrang moeten worden ontwikkeld. Voorbeelden van deze kwaliteitsproducten zijn kwaliteitsstandaarden, informatiestandaarden en meetinstrumenten in de zorg.

Eerste strategie: ‘achter de klachtencijfers’ kijken 
Ten eerste kan men ‘achter de getallen’ kijken uit de kwantitatieve, geaggregeerde overzichten van klachten: wat is er precies aan de hand, wat ligt er ‘achter’ deze ontwikkeling? Een eerste antwoord op deze vragen is vaak te vinden in de toelichtingen die klachtinstanties zelf geven bij hun jaarrapportages.

Tweede strategie: verdiepende analyses van een aantal klachten
Daarnaast kan men verdiepende analyses doen voor een (beperkt) aantal klachten. Dit zorgt voor meer inzicht in problemen die patiënten ervaren en biedt bovendien specifieke informatie die relevant is voor het ontwikkelen van de kwaliteitsproducten in de Meerjarenagenda. De informatie is namelijk concreter en herkenbaarder dan de informatie uit het samengestelde overzicht.
Het maken van dit soort analyses is wel tijdrovend. Het Zorginstituut zou zich daarom allereerst kunnen richten op publicaties van derden, waarin gerapporteerd wordt over inhoudelijke analyses van klachten.

Derde strategie: specifiek zoeken op reeds gemelde klachten
Ten derde kan men in de verzameling binnengekomen klachten specifiek zoeken naar de onderwerpen die al op de huidige Meerjarenagenda staan. Op deze manier gebruikt men de informatie uit klachten om bestaande onderwerpen vanuit het perspectief van de patiënt te belichten. En dit geeft inzicht in behoefte van patiënten bij de onderwerpen uit de Meerjarenagenda. Bovendien biedt het aanknopingspunten voor zorgverleners hoe te handelen.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Nivel
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nivel.nl/nl/nieuws/klachten-van-pati%C3%ABnten-gebruiken-voor-het-stellen-van-prioriteiten
Originele titel: Klachten van patiënten gebruiken voor het stellen van prioriteiten
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-09-06

Relevante artikelen ...

Toename waterpokken in Nederland Deze toename van waterpokken bij kinderen is een mogelijk inhaaleffect na de coronajaren Sinds begin 2022 is er sprake van een toename van waterpokke... Anders Fri, 13 May 2022, 10:57:23
Valpreventieve zorg moeilijk te implementeren Factoren zoals motivatie van patiënten en goede samenwerking tussen verschillende zorgverleners lijken van groot belang Als ouderen vallen, brengt di... Anders Thu, 07 Apr 2022, 18:38:27
Bijwerkingen gemeld bij gebuik van oxybutynine bij kinderen Bijwerkingencentrum Lareb ontving 53 meldingen van neurologische en psychische bijwerkingen bij kinderen die oxybutynine gebruiken Kinderen ervaren m... Anders Wed, 30 Mar 2022, 13:09:58
Meer mensen bereid om te betalen voor zorgbehandelingen van anderen Dit blijkt uit nieuwe cijfers van de Barometer Solidariteit van het Nivel De meeste mensen in Nederland (78% van de bevolking) geven aan bereid te zi... Anders Thu, 20 Jan 2022, 16:00:14
Door verbeterde bewaartechniek donorledematen langer houdbaar Een operatie als die van Maartje is een enorme uitdaging Maartje Bijl was 2 jaar geleden in het Radboudumc de eerste persoon in Nederland die twee ni... Anders Sat, 18 Sep 2021, 17:44:07
Landelijke campagne Samen Beslissen gestart Ondanks dat veel zorgverleners in het land al proberen hun patiënten te betrekken is er nog genoeg te doen Om tot de beste zorg te komen, hebben zorg... Anders Mon, 06 Sep 2021, 17:56:47

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com