Naast analyses van de cijfers bevat het onderzoek drie potentieel bruikbare strategieën om klachten van patiënten in te zetten bij het stellen van prioriteiten in het Meerjarenplan van het Zorginstituut.

Klachten van patiënten kunnen worden gebruikt om prioriteiten te stellen. Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel, waarin is verkend in hoeverre klachten van patiënten input kunnen leveren voor de Meerjarenagenda van het Zorginstituut Nederland.

In het onderzoek is gebruikgemaakt van de klachten van patiënten die zijn binnengekomen bij het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ), het tuchtcollege en geschilleninstanties. Naast analyses van de cijfers bevat het onderzoek drie potentieel bruikbare strategieën om klachten van patiënten in te zetten bij het stellen van prioriteiten in het Meerjarenplan van het Zorginstituut.

‘Iets doen’ met de klacht
Hoofdonderzoeker Roland Friele: ‘Mensen die een klacht indienen, doen dit vaak omdat ze willen dat anderen niet hetzelfde zal overkomen. Ze hopen dat er wat met hun klacht wordt gedaan. Als het Zorginstituut de informatie uit klachten gaat gebruiken om prioriteiten te stellen, dan sluit dit direct aan bij deze wens.’

Meerjarenagenda Zorginstituut Nederland
Het Zorginstituut stelt elk jaar de Meerjarenagenda op: een wettelijk erkend overzicht van kwaliteitsproducten die met voorrang moeten worden ontwikkeld. Voorbeelden van deze kwaliteitsproducten zijn kwaliteitsstandaarden, informatiestandaarden en meetinstrumenten in de zorg.

Eerste strategie: ‘achter de klachtencijfers’ kijken 
Ten eerste kan men ‘achter de getallen’ kijken uit de kwantitatieve, geaggregeerde overzichten van klachten: wat is er precies aan de hand, wat ligt er ‘achter’ deze ontwikkeling? Een eerste antwoord op deze vragen is vaak te vinden in de toelichtingen die klachtinstanties zelf geven bij hun jaarrapportages.

Tweede strategie: verdiepende analyses van een aantal klachten
Daarnaast kan men verdiepende analyses doen voor een (beperkt) aantal klachten. Dit zorgt voor meer inzicht in problemen die patiënten ervaren en biedt bovendien specifieke informatie die relevant is voor het ontwikkelen van de kwaliteitsproducten in de Meerjarenagenda. De informatie is namelijk concreter en herkenbaarder dan de informatie uit het samengestelde overzicht.
Het maken van dit soort analyses is wel tijdrovend. Het Zorginstituut zou zich daarom allereerst kunnen richten op publicaties van derden, waarin gerapporteerd wordt over inhoudelijke analyses van klachten.

Derde strategie: specifiek zoeken op reeds gemelde klachten
Ten derde kan men in de verzameling binnengekomen klachten specifiek zoeken naar de onderwerpen die al op de huidige Meerjarenagenda staan. Op deze manier gebruikt men de informatie uit klachten om bestaande onderwerpen vanuit het perspectief van de patiënt te belichten. En dit geeft inzicht in behoefte van patiënten bij de onderwerpen uit de Meerjarenagenda. Bovendien biedt het aanknopingspunten voor zorgverleners hoe te handelen.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Nivel
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nivel.nl/nl/nieuws/klachten-van-pati%C3%ABnten-gebruiken-voor-het-stellen-van-prioriteiten
Originele titel: Klachten van patiënten gebruiken voor het stellen van prioriteiten
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-09-06

Relevante artikelen ...

50% patiënten van diëtist te zwaar Diëtetiek is het paramedisch vakgebied dat zich richt op voeding en gedrag in relatie tot ziekte en gezondheid Patiënten bij de diëtist hadden in 201... Anders Wed, 28 Aug 2019, 18:20:30
ZorgkaartNederland bestaat 10 jaar ZorgkaartNederland is de grootste ervaringssite voor de Nederlandse gezondheidszorg ZorgkaartNederland bestaat tien jaar en viert dat met de bekendma... Anders Sun, 11 Aug 2019, 11:26:09
Campagne Don’t look Away bij kindersekstoerisme opnieuw gelanceerd De campagne is bedoeld om reizigers bewust te maken van het fenomeen kindersekstoerisme, zodat ze daarvan melding kunnen maken De campagne Don’t lo... Anders Mon, 15 Jul 2019, 08:55:35
Toename euthanasie Na de invoering van de euthanasiewet in 2002 steeg het aantal euthanasiegevallen van zo’n 2000 per jaar tot ruim 6500 in 2017 Factoren die mogelijk e... Anders Wed, 03 Jul 2019, 18:22:14
Advies zorgverzekeraar verschillend gewaardeerd Als zorginkoper hebben zorgverzekeraars een belangrijke rol in het huidige zorgstelsel Zo’n twee op de vijf verzekerden waardeert het als hun verzeke... Anders Mon, 01 Jul 2019, 14:16:24
Vanaf maandagmiddag kans op smog door ozon Mensen met luchtwegaandoeningen, kinderen en ouderen zijn relatief vaak gevoelig voor smog Vanaf maandagmiddag 24 juni 2019 is er vooral in het ooste... Anders Mon, 24 Jun 2019, 12:08:04