(advertentie)

De meeste zorgaanbieders zijn goed op weg met de implementatie van de Wkkgz 

Uit de ‘Monitor Wet kwaliteit klachten geschillen zorg (Wkkgz)’, uitgevoerd door onderzoeksinstituut NIVEL, blijkt dat de meeste zorgaanbieders goed op weg zijn met de implementatie van de Wkkgz op het gebied van aansluiting bij een klachtenfunctionaris en een geschilleninstantie. Wel lijken klachten in de zorg soms op de verkeerde plek terecht komen en daardoor niet goed worden afgehandeld. Ook kan er meer geleerd worden van klachten.

Op dit moment zijn de meeste zorgaanbieder aangesloten bij een klachtenfunctionaris, en zijn geschilleninstanties voor verschillende zorgsectoren opgestart. Patiënten lijken de weg naar de geschilleninstanties ook te vinden. Naast de klachtenfunctionaris, de geschilleninstanties en het tuchtrecht, kunnen patiënten met hun klacht aankloppen bij diverse andere loketten zoals het Landelijk Meldpunt Zorg, tuchtcolleges en aansprakelijkheidsverzekeraars. Daardoor is het voor een patiënt soms onduidelijk bij wie hij het beste kan aankloppen met zijn klacht.

Voor de patiënt zou het beter zijn als alle klachten op een meer omvattende manier en zo informeel mogelijk worden behandeld. Ook lijkt het verstandig om niet iedere procedure als afzonderlijk te zien, en patiënten de weg te wijzen naar de verschillende procedures. Belangrijk daarbij is dat er één hoofdverantwoordelijke wordt aangewezen, bijvoorbeeld de klachtenfunctionaris. Deze bemiddelaar is onpartijdig en begeleidt de patiënt kosteloos in het klachtenproces.

Leren van klachten

De meeste mensen die een klacht indienen doen dit om te zorgen dat het gesignaleerde probleem niet meer voorkomt. Op die manier kunnen klachten gezien worden als een ‘gratis advies’ aan een zorgaanbieder. Klachtenfunctionarissen zouden de adviezen uit klachten binnen de organisatie meer kunnen bespreken. Uit deze monitor blijkt dat dat nog weinig gebeurt.

Monitor Wkkgz 
De nieuwe wet Wkkgz die per 1 januari 2017 volledig in werking is getreden, richt zich, onder meer, op een betere en snellere aanpak van klachten. Deze wet geldt naast voor zorginstellingen ook voor aanbieders van cosmetische en alternatieve zorg, en solistisch werkende zorgaanbieders.

Minister Schippers heeft aan de Eerste Kamer toegezegd een monitor Wkkgz te laten uitvoeren door het Nivel. Deze geeft inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen na de invoering van de Wkkgz op het gebied van het klachtrecht. Daarbij zijn gepubliceerde gegevens gebruikt en met een vragenlijst zijn nieuwe gegevens verzameld onder klachtenfunctionarissen. Ook zijn bijeenkomsten georganiseerd met zorgaanbieders.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NIVEL
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nivel.nl/nl/nieuws/verbetering-mogelijk-klachtenafhandeling-de-zorg?utm_source=NIVEL+attendering&utm_campaign=b3275973f1-EMAIL_CAMPAIGN_2018_02_05&utm_medium=email&utm_term=0_caebd11ec3-b3275973f1-63930993
Originele titel: Verbetering mogelijk in klachtenafhandeling in de zorg
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers
Datum: 2018-02-05

Relevante artikelen ...

Meeste burgers accepteren de genomen coronamaatregelen Dit blijkt uit herhaalde peilingen van het Nivel met het Consumentenpanel Gezondheidszorg Het grootste deel van de Nederlandse bevolking accepteert... Management & beleid Thu, 14 May 2020, 11:36:21
Samenwerking tussen zorg- en welzijn vraagt voortdurende aandacht De motivatie om samen te werken is groot bij organisaties en professionals uit medisch en sociaal domein binnen de wijk In de Utrechtse achterstandsw... Management & beleid Wed, 14 Aug 2019, 14:01:23
Gedragscode gezondheidsonderzoek breed gedragen Over het vergroten van de reikwijdte van de code bestaan verschillende inzichten De huidige ‘Gedragscode gezondheidsonderzoek’ van Federa-COREON, die... Management & beleid Sat, 25 May 2019, 20:46:59
Huisartsenpraktijken moeten zich voorbereiden op toenemende personeelsbehoefte Voor alle functies in de huisartsenpraktijk worden komend jaar tekorten verwacht. Huisartsenpraktijken doen er goed aan zich voor te bereiden op de a... Management & beleid Fri, 11 Jan 2019, 11:38:01
Gezondheidscentrum Medimel krijgt een bevel Bij een bezoek op 18 mei zag de inspectie dat de huisartsenzorg en de spoedzorg niet goed waren geregeld.  De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd... Management & beleid Wed, 23 May 2018, 19:46:15
Fouten en fraude door kabinet aangepakt De aanpak concentreert zich met name op vijf specifieke zorgsectoren: medisch-specialistische zorg, geestelijke gezondheidszorg, mondzorg, wijkverpleg... Management & beleid Thu, 19 Apr 2018, 11:52:06