Patientenfederatie Nederland vindt dat patiënten altijd het voorgeschreven middel moeten krijgen als de arts Medische Noodzaak (of MN) op het recept zet

Een op de vier mensen bij wie de arts Medische Noodzaak op het recept schrijft, krijgt dat specifieke middel toch niet mee bij de apotheek. Ze krijgen dan een ander middel met dezelfde werkzame stof, bijvoorbeeld omdat de apotheek zegt dat de zorgverzekeraar niet wil dat dit – doorgaans duurdere - middel wordt geleverd. Mensen die vervolgens een ander middel krijgen dan hun eigen vaste middel, hebben daar soms vervelende bijwerkingen van.

Dat blijkt uit de peiling “Medische Noodzaak medicijnen” van Patientenfederatie Nederland. Zij deed onderzoek onder ruim 8500 mensen van het eigen panel. Van deze groep kregen 2893 mensen een medicijn mee waarop Medische Noodzaak stond. 

Van deze 2893 mensen kreeg driekwart het middel mee aan de balie. Maar iets meer dan een op de vier mensen (812 mensen) kregen te horen dat ze het middel toch niet meekregen, bijvoorbeeld omdat het niet mocht van de zorgverzekeraar.

Noodzaak is noodzaak
Patientenfederatie Nederland vindt dat patiënten altijd het voorgeschreven middel moeten krijgen als de arts Medische Noodzaak (of MN) op het recept zet. “Sommige mensen reageren heel slecht op steeds wisselende medicijnen. Het kan dan weken duren voor iemand weer goed is ingesteld. Dat moeten we voorkomen, noodzaak is noodzaak”, zegt directeur Dianda Veldman van de Patientenfederatie.

Iemand uit het onderzoek: “Dit ervaar ik als zeer vervelend en voor mij persoonlijk ook zeer belastend want de apotheker kan dan wel zeggen dat het medicijn dezelfde stof bevat maar ikzelf en mijn lichaam reageren dan volstrekt anders op dit vervangende medicijn, zo zeer zelfs dat ik mijn huisarts hierover heb ingelicht.”

Protest helpt vaak niet
Uit het onderzoek blijkt dat mensen die een ander dan hun eigen medicijn krijgen bij de balie dat niet zomaar accepteren. Want het overgrote deel (86 procent) van de 812 mensen die het voorgeschreven middel niet meekregen, heeft daar bezwaar tegen gemaakt. 

Dat waren 690 mensen. Zij deden hun beklag, maar dat hielp meestal niet. Iets meer dan een kwart klaagde vergeefs, want de medewerker aan de balie gaf niet toe. 18 procent werd doorverwezen naar de zorgverzekeraar en nog eens 18 procent naar de arts die het middel voorschreef. In 10 procent van de gevallen ging de apotheek overstag en werd het middel toch verstrekt. Nog eens 8 procent kreeg het middel mee, maar moest daar wel extra kosten voor maken. 

Een patiënt over het gesprek aan de balie: “Zij vertelde dat de mededeling medische noodzaak door haar genegeerd mocht worden. Zij vertelde het "recht" te hebben dat ik 2 generieke varianten door haar kreeg voorgeschreven en dat dan eventueel nogmaals werd gekeken, door deze apotheker.”

Overigens blijkt uit het onderzoek ook dat de mensen die het voorgeschreven medicijn niet meekregen soms slecht worden geinformeerd waarom ze het niet kregen. Eenderde zegt zelfs helemaal geen informatie te hebben gehad.

Bekijk hier de Flitspeiling Medische Noodzaak

Bekijk hier de rapportage Medische Noodzaak

 


Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Patiëntenfederatie Nederland
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.patientenfederatie.nl/nieuws/medische-noodzaak-is-geen-garantie-voor-merkmedicijn
Originele titel: Medische Noodzaak is geen garantie voor merkmedicijn
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-10-10

Relevante artikelen ...

Betere bewaking van gevolgen na vervanging geneesmiddel door ander merk Regelmatig krijgen patiënten opeens een ander merk geneesmiddel (substitutie). Vaak gaat dit zonder problemen, maar de laatste jaren is er een toen... Chronisch zieken Wed, 14 Jun 2017, 17:27:37
Zelf kiezen prettiger voor mensen met een beperking Als mensen met een verstandelijke beperking zelf kunnen kiezen waar ze wonen voelen ze zich veelal prettiger Mensen met een verstandelijke beperking ... Chronisch zieken Mon, 22 Jan 2018, 11:26:02
Ontevredenheid over de lokale zorg Veel aanvragers van zorg zijn ontevreden over de deskundigheid en de bejegening van de gemeente. De toegang tot zorg en ondersteuning via de gemeente... Chronisch zieken Tue, 23 Jan 2018, 13:06:30
Meer ruimte voor preventie in basispakket Huisartsen kunnen mensen met een gezondheidsrisico door overgewicht verwijzen naar een zogenaamde gecombineerde leefstijl interventie (GLI). Vanaf vo... Chronisch zieken Sat, 02 Jun 2018, 09:57:45
Campagne 'Halve maatregelen' van het Diabetes Fonds gestart Het suikergehalte in producten moet verminderd worden. Consumenten moeten een gezondere keuze kunnen maken Het Diabetes Fonds is maandag 9 oktober ge... Chronisch zieken Mon, 09 Oct 2017, 17:32:20

(advertentie)