Patientenfederatie Nederland vindt dat patiënten altijd het voorgeschreven middel moeten krijgen als de arts Medische Noodzaak (of MN) op het recept zet

Een op de vier mensen bij wie de arts Medische Noodzaak op het recept schrijft, krijgt dat specifieke middel toch niet mee bij de apotheek. Ze krijgen dan een ander middel met dezelfde werkzame stof, bijvoorbeeld omdat de apotheek zegt dat de zorgverzekeraar niet wil dat dit – doorgaans duurdere - middel wordt geleverd. Mensen die vervolgens een ander middel krijgen dan hun eigen vaste middel, hebben daar soms vervelende bijwerkingen van.

Dat blijkt uit de peiling “Medische Noodzaak medicijnen” van Patientenfederatie Nederland. Zij deed onderzoek onder ruim 8500 mensen van het eigen panel. Van deze groep kregen 2893 mensen een medicijn mee waarop Medische Noodzaak stond. 

Van deze 2893 mensen kreeg driekwart het middel mee aan de balie. Maar iets meer dan een op de vier mensen (812 mensen) kregen te horen dat ze het middel toch niet meekregen, bijvoorbeeld omdat het niet mocht van de zorgverzekeraar.

Noodzaak is noodzaak
Patientenfederatie Nederland vindt dat patiënten altijd het voorgeschreven middel moeten krijgen als de arts Medische Noodzaak (of MN) op het recept zet. “Sommige mensen reageren heel slecht op steeds wisselende medicijnen. Het kan dan weken duren voor iemand weer goed is ingesteld. Dat moeten we voorkomen, noodzaak is noodzaak”, zegt directeur Dianda Veldman van de Patientenfederatie.

Iemand uit het onderzoek: “Dit ervaar ik als zeer vervelend en voor mij persoonlijk ook zeer belastend want de apotheker kan dan wel zeggen dat het medicijn dezelfde stof bevat maar ikzelf en mijn lichaam reageren dan volstrekt anders op dit vervangende medicijn, zo zeer zelfs dat ik mijn huisarts hierover heb ingelicht.”

Protest helpt vaak niet
Uit het onderzoek blijkt dat mensen die een ander dan hun eigen medicijn krijgen bij de balie dat niet zomaar accepteren. Want het overgrote deel (86 procent) van de 812 mensen die het voorgeschreven middel niet meekregen, heeft daar bezwaar tegen gemaakt. 

Dat waren 690 mensen. Zij deden hun beklag, maar dat hielp meestal niet. Iets meer dan een kwart klaagde vergeefs, want de medewerker aan de balie gaf niet toe. 18 procent werd doorverwezen naar de zorgverzekeraar en nog eens 18 procent naar de arts die het middel voorschreef. In 10 procent van de gevallen ging de apotheek overstag en werd het middel toch verstrekt. Nog eens 8 procent kreeg het middel mee, maar moest daar wel extra kosten voor maken. 

Een patiënt over het gesprek aan de balie: “Zij vertelde dat de mededeling medische noodzaak door haar genegeerd mocht worden. Zij vertelde het "recht" te hebben dat ik 2 generieke varianten door haar kreeg voorgeschreven en dat dan eventueel nogmaals werd gekeken, door deze apotheker.”

Overigens blijkt uit het onderzoek ook dat de mensen die het voorgeschreven medicijn niet meekregen soms slecht worden geinformeerd waarom ze het niet kregen. Eenderde zegt zelfs helemaal geen informatie te hebben gehad.

Bekijk hier de Flitspeiling Medische Noodzaak

Bekijk hier de rapportage Medische Noodzaak


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : Patiëntenfederatie Nederland
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: Medische Noodzaak is geen garantie voor merkmedicijn
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
  • Datum: 10 okt 2018

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!