(advertentie)

Patientenfederatie Nederland vindt dat patiënten altijd het voorgeschreven middel moeten krijgen als de arts Medische Noodzaak (of MN) op het recept zet

Een op de vier mensen bij wie de arts Medische Noodzaak op het recept schrijft, krijgt dat specifieke middel toch niet mee bij de apotheek. Ze krijgen dan een ander middel met dezelfde werkzame stof, bijvoorbeeld omdat de apotheek zegt dat de zorgverzekeraar niet wil dat dit – doorgaans duurdere - middel wordt geleverd. Mensen die vervolgens een ander middel krijgen dan hun eigen vaste middel, hebben daar soms vervelende bijwerkingen van.

Dat blijkt uit de peiling “Medische Noodzaak medicijnen” van Patientenfederatie Nederland. Zij deed onderzoek onder ruim 8500 mensen van het eigen panel. Van deze groep kregen 2893 mensen een medicijn mee waarop Medische Noodzaak stond. 

Van deze 2893 mensen kreeg driekwart het middel mee aan de balie. Maar iets meer dan een op de vier mensen (812 mensen) kregen te horen dat ze het middel toch niet meekregen, bijvoorbeeld omdat het niet mocht van de zorgverzekeraar.

Noodzaak is noodzaak
Patientenfederatie Nederland vindt dat patiënten altijd het voorgeschreven middel moeten krijgen als de arts Medische Noodzaak (of MN) op het recept zet. “Sommige mensen reageren heel slecht op steeds wisselende medicijnen. Het kan dan weken duren voor iemand weer goed is ingesteld. Dat moeten we voorkomen, noodzaak is noodzaak”, zegt directeur Dianda Veldman van de Patientenfederatie.

Iemand uit het onderzoek: “Dit ervaar ik als zeer vervelend en voor mij persoonlijk ook zeer belastend want de apotheker kan dan wel zeggen dat het medicijn dezelfde stof bevat maar ikzelf en mijn lichaam reageren dan volstrekt anders op dit vervangende medicijn, zo zeer zelfs dat ik mijn huisarts hierover heb ingelicht.”

Protest helpt vaak niet
Uit het onderzoek blijkt dat mensen die een ander dan hun eigen medicijn krijgen bij de balie dat niet zomaar accepteren. Want het overgrote deel (86 procent) van de 812 mensen die het voorgeschreven middel niet meekregen, heeft daar bezwaar tegen gemaakt. 

Dat waren 690 mensen. Zij deden hun beklag, maar dat hielp meestal niet. Iets meer dan een kwart klaagde vergeefs, want de medewerker aan de balie gaf niet toe. 18 procent werd doorverwezen naar de zorgverzekeraar en nog eens 18 procent naar de arts die het middel voorschreef. In 10 procent van de gevallen ging de apotheek overstag en werd het middel toch verstrekt. Nog eens 8 procent kreeg het middel mee, maar moest daar wel extra kosten voor maken. 

Een patiënt over het gesprek aan de balie: “Zij vertelde dat de mededeling medische noodzaak door haar genegeerd mocht worden. Zij vertelde het "recht" te hebben dat ik 2 generieke varianten door haar kreeg voorgeschreven en dat dan eventueel nogmaals werd gekeken, door deze apotheker.”

Overigens blijkt uit het onderzoek ook dat de mensen die het voorgeschreven medicijn niet meekregen soms slecht worden geinformeerd waarom ze het niet kregen. Eenderde zegt zelfs helemaal geen informatie te hebben gehad.

Bekijk hier de Flitspeiling Medische Noodzaak

Bekijk hier de rapportage Medische Noodzaak

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Patiëntenfederatie Nederland
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.patientenfederatie.nl/nieuws/medische-noodzaak-is-geen-garantie-voor-merkmedicijn
Originele titel: Medische Noodzaak is geen garantie voor merkmedicijn
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-10-10

Relevante artikelen ...

Patiëntgegevens mogen niet vogelvrij worden Een Patiëntgeheim moet vergelijkbaar worden met het medisch beroepsgeheim Voorkom dat patiëntgegevens vogelvrij worden als patiënten hun medische geg... Chronisch zieken Mon, 21 Jan 2019, 11:07:54
Meer aandacht medische hulpmiddelen voor thuisgebruik gewenst Het is onduidelijk wie verantwoordelijk is voor het borgen van de kwaliteit en veiligheid van de hulpmiddelen De aandacht voor het borgen van de kwal... Chronisch zieken Wed, 12 Dec 2018, 11:09:06
160.000 gebruikers getroffen door terugroepactie valsartan De bloeddrukverlager valsartan was met een mogelijk kankerverwekkende stof vervuild. De vervuiling bleek voor te komen in producten met alléén valsart... Chronisch zieken Thu, 15 Nov 2018, 19:17:10
Patiënt moet zelf beslissen over eigen medische gegevens Op dit moment is het niet mogelijk dat een arts in Groningen toegang heeft tot de medische gegevens van een patiënt die woont in Maastricht. Patiënte... Chronisch zieken Wed, 23 May 2018, 20:08:16
Medicijngebruikers stapten vaker over Uit de declaraties die apothekers in het eerste kwartaal van 2018 bij verzekeraars indienden, blijkt dat 5,1% van de apotheekbezoekers een andere verz... Chronisch zieken Thu, 10 May 2018, 18:38:58
Bij astma/COPD worden combinatiepreparaten te snel ingezet Volgens de geldende richtlijnen dienen patiënten hiermee pas te starten nadat ze eerder enkelvoudige inhalatiemiddelen hebben gebruikt Ongeveer 90.00... Chronisch zieken Thu, 08 Nov 2018, 14:04:46

(advertentie)
(advertentie)