Farmaceuten moeten door de overheid harder worden aanpegakt. Ze maken misbruik van hun positie

De overheid moet fabrikanten van geneesmiddelen anders aanpakken. Als zij na onderhandeling niet bereid zijn maatschappelijk aanvaardbare prijzen voor hun product te vragen zal de overheid gebruik moeten maken van de mogelijkheden die (internationale) regelgeving biedt om een middel toch voor de patiënt beschikbaar te krijgen. Voorbeelden van deze ultieme maatregelen: aanpak van misbruik van machtspositie door fabrikanten, stimulering van apotheekbereiding, toestaan dat patiënten op recept van een arts zelf geneesmiddelen via internet bestellen, en verlenen van dwanglicenties. 

Het afdwingen van maatschappelijk aanvaardbare prijzen zal het bedrijfsleven prikkelen om geneesmiddelen beter, sneller en goedkoper te ontwikkelen. Zij zullen met name gedwongen worden de hoge faalkans bij de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen te verlagen. Dat staat in het advies “Ontwikkeling nieuwe geneesmiddelen – Beter, sneller, goedkoper” dat de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS) heeft overhandigd aan minister (Bruins Minister voor Medische Zorg).

“Er is in Nederland een situatie ontstaan waar zowel de samenleving als de individuele patiënt de dupe van zijn. De hoge prijzen voor geneesmiddelen zijn ontstaan door enerzijds een inefficiënt ontwikkelproces waarbij de faalkosten worden verdisconteerd in de prijs van het middel dat de markt wel haalt en anderzijds het resultaat van de macht van fabrikanten en de geringe tegenmacht van de overheid, ziekenhuizen en verzekeraars. Tel daar de in ons land algemeen aanvaarde zorgplicht bij op en het is bijna onmogelijk om een geneesmiddel niet toe te laten. Met dit advies willen wij laten zien dat het anders kan, ook binnen het huidige internationale kader. Nederland kan gidsland worden”, aldus Pauline Meurs, voorzitter van de RVS.

Verlaging faalkans 
Hoge prijzen voor geneesmiddelen zijn voor een belangrijk deel het gevolg van een inefficiënt ontwikkelproces. Gemiddeld negen van de tien potentiële nieuwe middelen vallen af tijdens kostbare klinische studies. Er zijn onvoldoende prikkels voor zowel de wetenschappers als farmaceutische bedrijven om zich in te spannen om ontwikkelkosten, met name de faalkans, te verlagen. Op dit moment kunnen bedrijven deze faalkosten te gemakkelijk verdisconteren in de prijs van een middel dat de markt wel haalt. Daarnaast leiden in de huidige situatie lagere ontwikkelkosten niet zonder meer tot lagere prijzen. Twee redenen waarom de overheid te hoge prijzen moet aanpakken. De kwaliteit van klinische studies laat ook te wensen over. Hier ligt een taak voor de overheid om betrouwbaar en efficiënt klinisch onderzoek te stimuleren. Ook moet de overheid nieuwe vormen van geneesmiddelenontwikkeling in ons land verder stimuleren. Daarnaast kan de directe inbreng van patiënten bij geneesmiddelenontwikkeling leiden tot betere resultaten en lagere faalkansen. Als we in Nederland de handen ineen slaan kunnen we laten zien dat geneesmiddelen wel degelijk beter, sneller en goedkoper ontwikkeld kunnen worden.

Aanpak van te hoge prijzen
Om lagere prijzen te kunnen bedingen moet de onderhandelmacht van de overheid vergroot worden. Als de prijs van een nieuw geneesmiddel te hoog is en prijsonderhandelingen mislukken dan moet de overheid wettelijke instrumenten, zoals dwanglicenties, inzetten. Ook zou de overheid patiënten toe moeten staan om, op recept van een arts, goedkopere medicijnen bijvoorbeeld via internet in het buitenland te bestellen en thuis laten bezorgen en zou apotheekbereiding moeten worden gestimuleerd. Daarnaast kan de overheid misbruik van de machtspositie van de fabrikanten aanpakken. Behalve dat dit een prikkel geeft voor een efficiëntere ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen houdt dit tegelijkertijd de zorg betaalbaar.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Raad voor Volksgezondheid en Samenleving
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.raadrvs.nl/actueel/item/slimmer-ontwikkelen-sterker-onderhandelen
Originele titel: Slimmer ontwikkelen, sterker onderhandelen
Datum: 2021-10-17

Relevante artikelen ...

Geen uitzondering meer voor levering aan de zorg zonder CE-markering De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd stond -onder voorwaarden- in 2020 wel mondneusmaskers en handschoenen zonder CE-markering toe Fabrikanten, in... Management & beleid Mon, 04 Oct 2021, 04:31:08
Zorgkosten stijgen (te) hard Daarom adviseert de Wetenschappelijk Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) de regering om op een andere manier zorgbeleid te maken Nederlanders gebruik... Management & beleid Wed, 15 Sep 2021, 20:09:03
Nieuw kabinet moet investeren in een gezonder Nederland Oproep van de nederlandse umc,s Een goede gezondheid is cruciaal voor de samenleving. Sterker dan ooit heeft de Coronacrisis dat aangetoond. Met al h... Management & beleid Thu, 20 May 2021, 13:25:05
€ 100 miljoen besparing door Wet geneesmiddelenprijzen Dat schrijft de SFK deze week in het Pharmaceutisch Weekblad Nederlandse openbaar apothekers verstrekten in februari dit jaar ongeveer 15 miljoen kee... Management & beleid Thu, 08 Apr 2021, 15:23:27
Hoger beroep bevestigd eis om reële tarieven in de langdurige zorg Rechter bekrachtigt uitspraak: reële onderbouwde tarieven Dinsdag 30 maart heeft de rechter opnieuw de zorgorganisaties in het gelijk gesteld in een ... Management & beleid Tue, 06 Apr 2021, 10:36:12
ActiZ heeft intentieverklaring ‘Maak de zorg rookvrij’ ondertekend Naast het tekenen van de intentieverklaring zal ActiZ ook deelnemen in de Werkgroep Rookvrije zorg Op 18 november jl. ondertekende ActiZ, samen met 2... Management & beleid Fri, 20 Nov 2020, 14:05:35