(advertentie)

Gemiddeld 10,5 uur per week aan administratie. 64% van de zorgverleners vindt daarmee de administratieve druk te hoog

Zorgverleners besteden gemiddeld 10,5 uur per week aan administratie. 64% van hen vindt daarmee de administratieve druk te hoog. Deze druk wordt lager als de hoeveelheid administratie vermindert en zorgverleners geholpen worden met efficiënt administreren. Dit blijkt uit een vragenlijstonderzoek onder het NIVEL Panel Verpleging & Verzorging.

Uit vragenlijsten onder ruim 1500 zorgverleners bleek de hoeveelheid administratie een pijnpunt bij veel zorgverleners. Verpleegkundigen, verzorgenden, begeleiders en praktijkondersteuners schatten in dat ze gemiddeld 10,5 uur per week aan administratie besteden, terwijl zij een arbeidscontract van gemiddeld 26,2 uur hebben. Ruim 7 uur besteden zij aan cliëntgebonden administratie en ruim 3 uur aan niet-cliëntgebonden administratie, zoals declaraties. Verpleegkundigen in de thuiszorg besteden met 13,2 uur per week de meeste tijd aan administratie.

Administratieve druk te hoog
Te hoge administratieve druk is in alle sectoren van de zorg voelbaar. Bijna twee derde van de zorgverleners vindt de administratieve druk te hoog. In de geestelijke gezondheidszorg wordt de hoogste druk gevoeld: 78% van de verpleegkundigen vindt hun administratieve druk te hoog. De laagste druk wordt gevoeld door verzorgenden in de thuiszorg, maar ook daar vindt een meerderheid van 55% de administratieve druk te hoog. Zorgverleners die de administratieve druk te hoog vinden besteden wekelijks gemiddeld 11,2 uur aan administratie. Dat is 2 uur méér dan degenen die de druk niet te hoog vinden.

Vier oplossingsrichtingen
De ervaren administratieve druk wordt lager als leidinggevenden en managers zouden kijken hoe de administratie beperkt blijft. Dubbele administratie en het vastleggen van zaken waar uiteindelijk niets mee gedaan moeten vermeden worden. Een tweede oplossingsrichting is om te zoeken naar manieren om de administratieve werkzaamheden in te passen in het dagelijks werk. NIVEL-onderzoeker Anke de Veer: “Hier ligt ook een taak bij leidinggevenden en managers. Zij zouden samen met de zorgverleners kunnen kijken wat deze nodig hebben om hun administratie beter in te passen in hun andere bezigheden en daar de randvoorwaarden voor realiseren.” Ten derde kan er soms een overzichtelijker en gemakkelijker ict-systeem gebruikt worden, temeer omdat ongeveer dertig procent van de zorgverleners daar ontevreden over is. Deze drie oplossingsrichtingen dragen er op zichzelf al aan bij dat zorgverleners minder administratieve druk ervaren. Als vierde oplossing zal ook het feitelijk aantal uren dat de zorgverlener besteedt aan administratie moeten verminderen.

Het onderzoek
Najaar 2017 werd naar 2523 deelnemers van het NIVEL Panel Verpleging & Verzorging een vragenlijst gestuurd. Deze werd door 1573 deelnemers ingevuld (respons 63%). Met cliëntgebonden administratie werd het schrijven van rapportages, zorg(leef)plannen, overdrachten of het invullen van checklists bedoeld. Het registreren van gewerkte uren, declaraties of het vastleggen van meldingen van incidenten zijn voorbeelden van niet-cliëntgebonden administratie. Het onderzoek werd uitgevoerd met een subsidie van het Ministerie van VWS.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NIVEL
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nivel.nl/nl/nieuws/twee-derde-zorgverleners-vindt-administratieve-druk-te-hoog
Originele titel: Twee derde zorgverleners vindt administratieve druk te hoog
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2017-12-16

Relevante artikelen ...

NZa: oog voor verschillen in huisartsenpraktijk Huisartsen krijgen vanaf volgend jaar een hoger inschrijftarief voor patiënten van 85 jaar en ouder. Ook huisartsen in achterstandswijken krijgen e... Management & beleid Wed, 05 Jul 2017, 21:08:41
Rolverdeling gemeentelijke zorg onderzocht Voorzieningen moeten meer vraaggericht georganiseerd worden en er moet meer samenwerking en samenhang tussen verschillende voorzieningen komen. Gemee... Management & beleid Tue, 31 Oct 2017, 14:03:06
Onderzoek declaraties afdeling KNO UMC Utrecht afgerond In het voorjaar van 2016 ontving de NZa een signaal over de afdeling KNO van het UMC Utrecht.  Het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC Utr... Management & beleid Thu, 19 Apr 2018, 14:12:49
Minister Schippers sluit eerste akkoord voor paramedische zorg Kwaliteit omhoog, administratieve lasten omlaag en herstel van vertrouwen tussen zorgverleners en zorgverzekeraars. Dat is de kern van het eerste z... Management & beleid Mon, 19 Jun 2017, 18:30:45
ActiZ wil dat familie de mogelijkheid krijgt om Wlz-aanvraag te ondertekenen De huidige werkwijze leidt tot onbegrip en frustratie bij cliënten, familie en zorgverleners en tot stagnatie bij de aanvraag ActiZ dringt er al enig... Management & beleid Wed, 17 Oct 2018, 09:44:38
Minder regels in de zorg 60 ‘schrap- en verbeterpunten’ zijn door minister Bruno Bruins voor Medische Zorg en Sport in ontvangst genomen Minister Bruno Bruins voor Medische Z... Management & beleid Tue, 27 Mar 2018, 20:01:58

(advertentie)
(advertentie)