Mensen die zorg krijgen en nog thuis wonen, hebben vaak veel steun aan iemand die met ze meedenkt over de zorg en ondersteuning die ze nodig hebben.

Zo’n onafhankelijke hulp kan ze helpen de weg te vinden in het oerwoud aan regels. Maar te vaak weten mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben niet dat ze recht hebben op gratis hulp.Mensen die zorg krijgen en nog thuis wonen, hebben vaak veel steun aan iemand die met ze meedenkt over de zorg en ondersteuning die ze nodig hebben. Zo’n onafhankelijke hulp kan ze helpen de weg te vinden in het oerwoud aan regels. Maar te vaak weten mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben niet dat ze recht hebben op gratis hulp.

Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland.

Staatssecretaris Van Rijn gaat nu met gemeenten en zorgverzekeraars bekijken hoe de onafhankelijke cliëntondersteuning (want zo heet het) beter bekend kan worden gemaakt. Van Rijn noemt onafhankelijke cliëntondersteuning cruciaal voor de uitvoering van zijn beleid dat er op is gericht om mensen zo lang mogelijk goed thuis te laten wonen.

Patiëntenfederatie Nederland is blij dat Van Rijn de druk op partijen wil opvoeren, maar vindt wel dat het lang heeft geduurd. “Onafhankelijke cliëntondersteuning is al in 2007 wettelijk geregeld. Ik vind het raar dat we tien jaar na dato nog eens moeten gaan praten om dit bij iedereen op het netvlies te krijgen”, zegt directeur Dianda Veldman.

Uit het onderzoek van de patiëntenfederatie blijkt dat driekwart van de mensen die gebruik hebben gemaakt van onafhankelijke cliëntondersteuning daar heel tevreden over is. Maar helaas blijkt dat meer dan de helft van de mensen die recht zouden hebben gehad op cliëntondersteuning niet wist dat het bestaat. Of niet de weg wist om de hulp te kunnen vragen. “Als het niet zo treurig was zou je kunnen zeggen dat mensen cliëntondersteuning nodig hebben om cliëntondersteuning te vinden. En dat kan nooit de bedoeling zijn”, zegt Dianda Veldman.

Zij roept de staatssecretaris op om nu voortvarend te werk te gaan. “En als hij het niet doet, gaan we zelf met gemeenten en zorgverzekeraars om de tafel zitten om het goed te gaan regelen. De gemeente kan bijvoorbeeld al bij de uitnodiging voor het keukentafelgesprek laten weten dat mensen bij dat gesprek gratis hulp en ondersteuning kunnen krijgen.”


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Datum: 18 mei 2024

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!