De inspectie vindt het belangrijk het beeld te nuanceren dat kan zijn ontstaan door de publicatie van de Consumentenbond.

De publicatie van de Consumentenbond heeft ieders aandacht gevestigd op de kwaliteit van de zorg thuis. Dat is belangrijk, want iedere burger moet kunnen vertrouwen op goede en veilige zorg. Zorgaanbieders moeten voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen en aan het eigen kwaliteitskader. Daar toetst de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) op. Voor nieuwe aanbieders van thuiszorg gelden dezelfde eisen als voor alle andere zorgaanbieders.

De inspectie vindt het belangrijk het beeld te nuanceren dat kan zijn ontstaan door de publicatie van de Consumentenbond. Dat beeld gaat niet over de thuiszorg in het algemeen. De Consumentenbond heeft gebruik gemaakt van de meest recente inspectierapporten over 50 nieuwe of - voor ons - nog onbekende zorgaanbieders die niet onder contract staan bij zorgverzekeraars. De inspectie stelt vast dat de meeste van deze nieuwe zorgaanbieders bij een eerste inspectiebezoek niet aan de kwaliteitseisen voldoen. Bij hertoetsing binnen twee maanden voldoet een meerderheid wel aan de eisen, maar een groot aantal toch nog niet. Bij die laatste groep verlangt de inspectie verdere verbetering. Voor een deel betreft het administratieve zaken die niet onmiddellijk van invloed zijn op de kwaliteit van zorg. Waar dat wel het geval is, komt de inspectie langs voor een herbezoek. Deze herbezoeken zijn gepland. Als er ernstige risico’s zijn, pakt de inspectie deze met spoed op. Bij een zorgaanbieder die niet in staat is of niet bereid is om de zorg te verbeteren, neemt de inspectie zo nodig een passende maatregel.

Vertrouwen in verbetering
Niet voldoen aan de randvoorwaarden voor veilige en goede zorg is een risico, maar instellingen krijgen van de inspectie ook de kans te verbeteren. Heeft de inspectie er vertrouwen in dat een zorgaanbieder verder werkt aan verbetering? Dan zal die zorgaanbieder daar ruimte voor krijgen. Als de inspectie dat vertrouwen niet heeft, dan krijgt die zorgaanbieder prioriteit in het risicotoezicht. 

Thuiszorg verdient meer aandacht
In de afgelopen jaren maakte de thuiszorg een grote ontwikkeling door, met veel nieuwe toetreders en organisatievormen. Zulke ingrijpende veranderingen gaan vaak gepaard met risico’s voor de kwaliteit van zorg. Deze nieuwe toetreders zijn op dit moment nog niet verplicht om zich vooraf te registreren. De inspectie vindt dat risico’s in de thuiszorg meer aandacht verdienen. Daarom gaat de inspectie nog dit jaar - en ook komende jaren - meer toezicht houden op de thuiszorg. In veel gevallen gaat het om zorgaanbieders met een klein aantal cliënten die ongecontracteerde zorg verlenen. Verder bieden veel thuiszorgorganisaties ook of in hoofdzaak wmo-zorg. Dan ligt er voor het toezicht ook een taak bij de gemeenten.

Nieuwe zorgaanbieders komen pas in beeld bij de inspectie als ze al enige en soms al langere tijd zijn begonnen met het leveren van (wmo)zorg. De nieuwe wet Wtza (Wet toetreding zorgaanbieders) die waarschijnlijk in 2019 in werking treedt, verplicht nieuwe aanbieders zich vooraf te melden. De nieuwe wet moet ertoe leiden dat nieuwe zorgaanbieders zich bewust zijn van de wettelijke eisen en het kwaliteitskader van de eigen sector, vóórdat ze met de zorgverlening gaan beginnen. Daar gaat de inspectie op toezien. Want elke burger heeft recht op goede en veilige zorg.

Documenten
Veelgestelde vragen en antwoorden over het toezicht op nieuwe zorgaanbieders

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : IGJ
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.igj.nl/actueel/nieuws/2018/08/06/reactie-op-onderzoek-consumentenbond-over-kwaliteit-thuiszorg
Originele titel: Reactie op onderzoek Consumentenbond over kwaliteit thuiszorg
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2018-08-06

Relevante artikelen ...

Kwaliteitskader wijkverpleging beschikbaar In de publieksversie staat in acht punten beschreven welke kwaliteit zorg de cliënt mag verwachten van de wijkverpleging De publieksversie van het Kw... Thuiszorg Thu, 01 Nov 2018, 20:08:53
Vervangende zorg bij mantelzorg heeft meer aandacht nodig Respijtzorg is vervangende zorg waarbij iemand anders de zorg tijdelijk overneemt van een mantelzorger Voormalig staatssecretaris Clémence Ross-van D... Thuiszorg Sat, 02 Feb 2019, 18:42:43
Partijen onderschrijven belang van het Kwaliteitskader wijkverpleging Op dit moment ontwikkelen BTN, V&VN, ZN, PFN en ActiZ een Kwaliteitskader voor de Wijkverpleging BTN, V&VN, ZN, PFN en ActiZ ontwikkelen momenteel ee... Thuiszorg Wed, 07 Feb 2018, 12:18:06
Kwaliteitskader zorgt voor vernieuwing wijkverpleging Vernieuwend aan de strategie is dat de zorgkwaliteit vanaf nu van de cliënt afhangt: wat iemand zelf kan en wil is voortaan uitgangspunt. Het Kwalite... Thuiszorg Wed, 20 Jun 2018, 20:34:04
Vermindering administratieve lasten Per 1 januari 2018 heeft de NZa het besluit genomen om de beleidsregel Medisch specialistische Verpleging Thuis (MSVT) te laten vervallen In februari... Thuiszorg Wed, 15 Nov 2017, 10:27:05

(advertentie)