Mogelijkerwijs horen deze kinderen minder van wat hun leerkracht vertelt

Kinderen met een licht gehoorverlies halen minder goede scores op de cito eindtoets en laten meer gedragsproblemen zien dan jonge tieners die wel goed horen.

Dat publiceerden onderzoekers van het Erasmus MC in het wetenschappelijk tijdschrift JAMA Otolaryngology Head & Neck Surgery. Eerder onderzoek liet zien dat bijna 1 op de 5 kinderen tussen 9 en 11 jaar gehoorverlies heeft. De cijfers zijn gebaseerd op het grootschalige Generation R onderzoek in Rotterdam.

Gehoorverlies
Van matig tot ernstig slechthorende kinderen met een gehoorverlies van 40 tot 60 decibel is het bekend dat ze vaker gedragsproblemen hebben en het soms slechter doen op school dan kinderen die normaal horen. Over kinderen met een licht gehoorverlies tussen 15 tot 25 decibel was tot op heden maar weinig bekend. Eerder hebben de onderzoekers al in kaart gebracht hoe vaak gehoorverlies voorkomt bij kinderen in Rotterdam. Nu was het doel om te kijken wat de gevolgen hiervan zijn in het dagelijks leven.

Studie
In totaal werden de gegevens van 4.479 kinderen in de studie gebruikt. Deze kinderen hebben een gehoortest gehad toen ze 9 tot 11 jaar oud waren. Ouders hebben vragen ingevuld over het gedrag van hun kinderen. Daarnaast kon er bij 2.399 kinderen gebruik worden gemaakt van de scores op de cito eindtoets in groep 8 van de basisschool. 

Vergelijking
Wanneer de kinderen werden vergeleken, hadden vooral jongens die slechter horen, vaker aandachtsproblemen en problemen in de sociale omgang. Zowel jongens als meisjes die slechter horen, scoorden in totaal één tot twee punten lager op de cito eindtoets dan kinderen met een normaal gehoor.

Effecten
Mogelijkerwijs horen deze kinderen minder van wat hun leerkracht vertelt. Onderzoeker drs. Carlijn le Clercq: “De gevonden effecten zijn klein, maar laten zien dat kinderen met een iets minder goed gehoor daar mogelijk toch al last van hebben. We kunnen niet met zekerheid zeggen hoe dit komt, daarvoor is eerst meer onderzoek nodig. 

Omgevingsgeluid
Je kunt je voorstellen dat als je gehoor minder is, je meer moeite moet doen om te kunnen verstaan. Dit kost extra energie in vergelijking tot anderen met een normaal gehoor. Het luisteren naar een leraar of lerares in de klas op school, is vaak nog uitdagender. In de klas is vaak omgevingsgeluid, wat het verstaan nog moeilijker maakt. Het gevolg is dat je al je energie nodig hebt voor dat verstaan en er minder energie overblijft om geconcentreerd te werken.”

Gehoortest
Le Clercq: “We vinden het belangrijk dat mensen zich bewust zijn van mogelijke gevolgen van een licht gehoorverlies. Wellicht kan het helpen om deze kinderen meer voorin in de klas te zetten. Wanneer je vermoedt dat kinderen moeite hebben op school of met hun concentratie, kan het helpen om deze kinderen extra te ondersteunen of zelfs een keer hun gehoor te testen voordat er zich daadwerkelijk problemen voordoen.”

Generation R
De wetenschappelijke publicatie is online te lezen op de website van tijdschrift JAMA Otolaryngology – Head & Neck Surgery. De studie is onderdeel van Generation R. Dit bevolkingsonderzoek volgt de groei, ontwikkeling en gezondheid van Rotterdamse kinderen vanaf de vroege zwangerschap tot de jonge volwassenheid.