In een succesvolle preklinische studie naar alvleesklierkanker, de op een na dodelijkste vorm van kanker, hebben onderzoekers van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) een verrassende nieuwe rol ontdekt voor SUMO-proteïnen in tumorimmunologie. Doordat deze vorm van kanker erg resistent is tegen chemo- en immunotherapie, is alvleesklierkanker moeilijk te behandelen. In de toekomst kan deze nieuwe rol voor SUMO-proteïnen de behandeling van alvleesklierkanker mogelijk verbeteren.

Door nieuwe therapieën voor de behandeling van alvleesklierkanker te testen, legden Alfred Vertegaal, hoogleraar celbiologie, Sumit Kumar, postdoctoraal medewerker bij de afdeling Cel en Chemische Biologie van het LUMC en hun collega’s de basis voor onderzoek naar Small Ubiquitin-like Modifiers (SUMO’s) in tumorimmunologie. De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Gut.

SUMO’s: Kleine proteïnen met grote verantwoordelijkheden
Proteïnen zijn belangrijke spelers in onze cellen en zorgen ervoor dat deze in staat zijn om een scala aan functies uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan het vormen van structuren die ons lichaam bij elkaar houden, het in staat stellen van onze spieren om zich samen te spannen en het afbreken van vet. SUMO’s zijn kleine proteïnen die gekoppeld zijn aan duizenden andere proteïnen in de kern van een cel. SUMO’s hebben de taak om te zorgen dat al deze proteïnen hun functies correct kunnen uitvoeren. Deze taak is noodzakelijk om de processen binnen een celkern draaiende te houden en te zorgen dat deze processen soepel verlopen, zo ook het proces rondom de celdeling”, zegt Vertegaal.

Een immunologische verrassing!
“Het was al bekend dat het uitschakelen van SUMO’s ervoor zorgt dat de celdeling wordt geremd.  Wij ontdekten een nieuwe rol voor dit proteïne in de behandeling van kwaadaardige tumoren. In een succesvolle preklinische studie hebben onderzoekers van vijf verschillende afdelingen van het LUMC (Cel en Chemische Biologie, Medische Oncologie, Maag-, Darm- en Leverziekten, Pathologie en Immunologie) een nieuwe SUMO-remmer getest tegen alvleesklierkanker. “We zagen dat de remmer vooral het immuunsysteem activeert om de tumor aan te vallen. Dit voorheen onbekende mechanisme biedt mogelijk voordelen bij toekomstige behandelingen.”

Hoe nu verder?
Het werk van Kumar, Vertegaal en hun collega’s toont veel potentie bij het behandelen van alvleesklierkanker en het dichten van de kloof richting de klinische praktijk. Er moet nog wel veel onderzoek gedaan worden voordat patiënten daadwerkelijk behandeld kunnen worden met de SUMO-remmende medicatie. “Het duurt wellicht nog jaren voordat mensen met alvleesklierkanker behandeld kunnen worden met deze vorm van therapie, maar er is hiermee wel een hoopgevende eerste stap in de juiste richting gezet”, geeft Vertegaal aan.

Wat is de URL bij deze bron?: https://www.lumc.nl/over-het-lumc/nieuws/2022/Januari/suma-proteinen-remmen-om-alvleesklierkanker-te-bestrijden/