(advertentie)

Veel mensen die contact opnamen, voelden zich verdrietig, somber of alleen

Vorig jaar voerden vrijwilligers bij de Luisterlijn ruim 300.000 gesprekken, waarvan 73% buiten kantooruren. Dit blijkt uit de cijfers van de Luisterlijn uit het jaarverslag over 2019. Veel mensen die contact opnamen, voelden zich verdrietig, somber of alleen. Eenzaamheid kwam naar voren in 62.057 gesprekken. Driekwart van de bellers was jonger dan 65 jaar. Bijna een derde van de bellers is of was cliënt in de GGZ.

“Veel mensen in Nederland hebben behoefte aan een luisterend oor. Vooral de anonimiteit draagt in grote mate bij aan de hoeveelheid oproepen. Dagelijks nemen meer dan duizend mensen contact met ons op. Vaak kunnen zij nergens anders met hun verhaal terecht. Vooral ’s avonds en ‘s nachts is het druk. Onze vrijwilligers spreken o.a. mensen die het even niet meer zien zitten, psychische problemen hebben, kampen met gezondheidsklachten, depressief of eenzaam zijn”, zegt directeur-bestuurder Leo Noordegraaf.

Cijfers 2019
Vrijwilligers voerden in 2019 322.518 gesprekken. Het overgrote deel van deze gesprekken (88%) vond plaats via de telefoon. De overige via chat of mail.

De meeste telefoongesprekken gingen over:

1. Invulling van de dag

2. Relaties (familie, vrienden, bekenden)

3. Geestelijke gezondheid

‘Precies de woorden die ik nodig had’
Mensen vinden steun bij de Luisterlijn op de momenten dat er niemand is waarbij ze terecht kunnen. Robert is een van de bellers die zijn verhaal wil delen. Hij dacht het overlijden van zijn zus best goed verwerkt te hebben. Tot de dag dat hij onverwacht een grote terugslag kreeg en er niemand in de buurt was om hem te steunen. “In één keer overviel het verdriet me, alles werd zwart. Toen heb ik in tranen de Luisterlijn gebeld. De vrijwilliger die ik aan de lijn kreeg was heel kalm. ‘Hallo Robert, wat kan ik voor je doen?’ Gek, maar dat waren precies de woorden die ik nodig had. Ik kreeg alle ruimte om mijn verhaal te doen. Hij stelde de juiste vragen, koos precies de goede woorden. Hij was heel professioneel, en tegelijk heel dichtbij. Hij gaf me het gevoel dat hij precies wist wat ik doormaakte.”

Over de Luisterlijn
De Luisterlijn is dag en nacht beschikbaar voor een vertrouwelijk gesprek, per telefoon, chat en mail. Door te luisteren helpen 1.500 vrijwilligers om zorgen, pijn en verdriet (even) het hoofd te bieden. Zij werken thuis of vanuit een van de 28 locaties. De vrijwilligers krijgen training en begeleiding door deskundige beroepskrachten. De Luisterlijn is al meer dan 60 jaar de grootste organisatie in Nederland die emotionele steun op afstand biedt. De Luisterlijn wordt gefinancierd door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Behoefte aan een luisterend oor? Bel naar 0900-0767 of ga naar www.deluisterlijn.nl.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: Luisterlijn
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Luisterlijn
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.deluisterlijn.nl/
Originele titel: Nederlanders wendden zich massaal tot anonieme hulpdienst
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2020-07-14

Relevante artikelen ...

Miljoenen investering KWF in centra voor mensen met kanker Met de KWF financiering van 16 miljoen euro kan elk IPSO-centrum een betaalde kracht aannemen en wordt de brancheorganisatie IPSO ondersteund Psychos... Anders Thu, 01 Sep 2022, 05:20:08
Ook tijdens de coronapandemie werd Thuisarts.nl steeds vaker bezocht Dat blijkt uit onderzoek van het Nivel in samenwerking met het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG), UMC Groningen, Radboud UMC en Maastricht UMC+ ... Anders Mon, 04 Jul 2022, 14:11:27
Verrijking patiëntgegevens van diëtist met die van de huisarts Het koppelen van patiëntengegevens kan meer inzicht geven in het zorgproces en het beloop van gezondheidsklachten van een individuele patiënt Het N... Anders Mon, 02 Aug 2021, 14:20:30
Kankerpatiënt en familie weer dichtbij elkaar Nieuw Familiehuis Daniel den Hoed tegenover Erasmus MC heeft haar deuren geopendWoensdag 5 mei zijn de eerste gasten ontvangen in het nieuwe Fami... Anders Thu, 06 May 2021, 12:21:28
Een luisterend oor vinden veel Nederlanders noodzakelijk Dit blijkt uit representatief onderzoek dat onderzoeksbureau Kantar uitvoerde in opdracht van de Luisterlijn De wintermaanden en lockdown zorgen bij ... Anders Tue, 26 Jan 2021, 11:18:58
Nederlanders vinden het moeilijk om naar elkaar te luisteren De Luisterlijn start campagne ‘de kunst van het luisteren’ Vier op de vijf Nederlanders geeft aan niet altijd goed te luisteren tijdens een gesprek. ... Anders Wed, 16 Sep 2020, 18:28:53

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com