(advertentie)

In het tweede kwartaal van 2017 heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) 1535 meldingen en vragen ontvangen.

Burgers meldden dat ze lang moeten wachten op hun eerste gesprek of behandeling in de ggz of op een operatie in het ziekenhuis. In onze tweede Rapportage uw melding en vraag in beeld dit jaar besteden we daarom meer aandacht aan wachttijden. We leggen uit wat burgers kunnen doen als zij lang moet wachten op zorg.

Burgers moeten erop kunnen vertrouwen dat zij goede en betaalbare zorg krijgen, als dat nodig is. In dat verband kunnen burgers bij vragen over de zorg contact opnemen met de Informatielijn van de NZa. Mogelijke overtredingen van aanbieders en verzekeraars kunnen zij melden via ons Meldpunt. Wij gebruiken de meldingen in ons toezicht en treden op wanneer verzekeraars of aanbieders de fout ingaan.

Geen vergoeding voor revalidatiezorg

Afgelopen kwartaal heeft de NZa vragen gekregen van burgers over het afwijzen van vergoedingen van revalidatiezorg door de zorgverzekeraar. Zorgverzekeraars vergoedden in sommige gevallen de rekening niet. Burgers begrijpen niet waarom. De NZa heeft daarom de verzekeraar gevraagd dit duidelijk uit te leggen.

Reistijd in de thuiszorg

De NZa heeft een melding ontvangen van een patiënt die vermoedde dat een thuiszorgorganisatie reistijd laat betalen door de patiënt. Dit mag niet. De NZa is op bezoek geweest bij de thuiszorgorganisatie. Wat bleek, de aanbieder is goed op de hoogte van de regels en brengt geen reistijd in rekening bij patiënten.

Informatie op website verzekeraar en aanbieder

Over de websites van zorgverzekeraars en zorgaanbieders ontving de Informatielijn van de NZa het tweede kwartaal veel vragen. Zo geven burgers aan dat ze de polisvoorwaarden bijvoorbeeld niet kunnen vinden op de website van hun zorgverzekeraar. Wachttijden zijn moeilijk vindbaar op de website van het ziekenhuis. De NZa vraagt opheldering en actie van verzekeraars of aanbieders als burgers zich bij ons melden met vragen of klachten.

Bron: NZa

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Datum: 2020-02-16

Relevante artikelen ...

Patiënten profiteren van maximering bijbetalingen Om stapeling van eigen bijdragen in de zorg te beperken, heeft het huidige kabinet besloten om gedurende deze regeringsperiode maxima in te voeren Vo... Anders Thu, 23 Jan 2020, 18:50:23
Biologicals door 50.000 mensen gebruikt Biologicals zijn medicijnen van biologische oorsprong en onderdrukken ontstekingsreacties Het aantal mensen dat een biological gebruikt ter behandeli... Anders Thu, 12 Dec 2019, 20:14:32
Informatievoorziening van zorgverzekeraars steeds beter Het is heel belangrijk dat mensen informatie over hun zorgverzekering goed kunnen vinden Mensen kunnen steeds beter informatie vinden op de website v... Anders Tue, 26 Nov 2019, 13:35:26
Gezamenlijke actie nodig voor toegankelijke en betaalbare zorg Het is belangrijk dat partijen de krachten bundelen Iedereen moet zich verzekerd voelen van goede zorg als dit nodig is. Daarom is het belangrijk dat... Anders Tue, 22 Oct 2019, 05:16:27
Juiste zorg op de juiste plek door inzet e-health Voor patiënten met astma of COPD kan e-health helpen de zorg minder belastend te maken E-health kan een belangrijke bijdrage leveren aan het inzett... Anders Mon, 18 Feb 2019, 10:00:34
Zwangere vrouwen in ontwikkelingslanden krijgen vaak geen echo Doordat zwangere vrouwen in ontwikkelingslanden veelal geen echo krijgen blijven zwangerschapsrisico’s onopgemerkt Zwangere vrouwen in ontwikkelingsl... Anders Mon, 21 Jan 2019, 10:55:00

(advertentie)