In het tweede kwartaal van 2017 heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) 1535 meldingen en vragen ontvangen.

Burgers meldden dat ze lang moeten wachten op hun eerste gesprek of behandeling in de ggz of op een operatie in het ziekenhuis. In onze tweede Rapportage uw melding en vraag in beeld dit jaar besteden we daarom meer aandacht aan wachttijden. We leggen uit wat burgers kunnen doen als zij lang moet wachten op zorg.

Burgers moeten erop kunnen vertrouwen dat zij goede en betaalbare zorg krijgen, als dat nodig is. In dat verband kunnen burgers bij vragen over de zorg contact opnemen met de Informatielijn van de NZa. Mogelijke overtredingen van aanbieders en verzekeraars kunnen zij melden via ons Meldpunt. Wij gebruiken de meldingen in ons toezicht en treden op wanneer verzekeraars of aanbieders de fout ingaan.

Geen vergoeding voor revalidatiezorg

Afgelopen kwartaal heeft de NZa vragen gekregen van burgers over het afwijzen van vergoedingen van revalidatiezorg door de zorgverzekeraar. Zorgverzekeraars vergoedden in sommige gevallen de rekening niet. Burgers begrijpen niet waarom. De NZa heeft daarom de verzekeraar gevraagd dit duidelijk uit te leggen.

Reistijd in de thuiszorg

De NZa heeft een melding ontvangen van een patiënt die vermoedde dat een thuiszorgorganisatie reistijd laat betalen door de patiënt. Dit mag niet. De NZa is op bezoek geweest bij de thuiszorgorganisatie. Wat bleek, de aanbieder is goed op de hoogte van de regels en brengt geen reistijd in rekening bij patiënten.

Informatie op website verzekeraar en aanbieder

Over de websites van zorgverzekeraars en zorgaanbieders ontving de Informatielijn van de NZa het tweede kwartaal veel vragen. Zo geven burgers aan dat ze de polisvoorwaarden bijvoorbeeld niet kunnen vinden op de website van hun zorgverzekeraar. Wachttijden zijn moeilijk vindbaar op de website van het ziekenhuis. De NZa vraagt opheldering en actie van verzekeraars of aanbieders als burgers zich bij ons melden met vragen of klachten.

Bron: NZa

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Datum: 2021-12-01

Relevante artikelen ...

Offertes mondzorgbehandelingen door NZA gecheckt Voor een behandeling start kan een patiënt altijd om een offerte vragen Voor aanbieders in de mondzorg is het inmiddels duidelijk: patiënten kunnen a... Anders Thu, 28 Oct 2021, 14:47:22
Update coronavirus: 24 t/m 31 augustus 2021 Er zijn nu ruim 23 miljoen vaccinaties gezet Afgelopen week is het aantal nieuwe positieve coronatesten gestabiliseerd ten opzichte van de week ervoo... Anders Tue, 31 Aug 2021, 14:34:37
Aantal positieve testen loopt weer op Het aantal positieve testen per 100.000 inwoners steeg ten opzichte van een week eerder van 98 naar 100 Wekelijkse update coronavirus SARS severe acu... Anders Tue, 24 Aug 2021, 14:02:23
Verwachte leveringsproblemen medicijnen afgevlakt Bedrijven zijn verplicht om een verwacht leveringsprobleem van een geneesmiddel tijdig te melden Het aantal medicijnen waarvoor verwachte leveringspr... Anders Mon, 15 Feb 2021, 14:56:49
Er kleven risico’s aan gebruik van producten met Sint-Janskruid Bijwerkingencentrum Lareb ontving zeventig meldingen over bijwerkingen bij gebruik van producten met Sint-Janskruid Het gebruik van producten met Sin... Anders Thu, 29 Oct 2020, 13:19:51
Volgens monitor LCG voldoende midazolam in de markt De bewindsman geeft aan dat apothekers soms toch tekorten ervaren doordat zij het niet bij hun reguliere groothandel kunnen bestellen De monitor va... Anders Wed, 22 Apr 2020, 18:07:54