In het tweede kwartaal van 2017 heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) 1535 meldingen en vragen ontvangen.

Burgers meldden dat ze lang moeten wachten op hun eerste gesprek of behandeling in de ggz of op een operatie in het ziekenhuis. In onze tweede Rapportage uw melding en vraag in beeld dit jaar besteden we daarom meer aandacht aan wachttijden. We leggen uit wat burgers kunnen doen als zij lang moet wachten op zorg.

Burgers moeten erop kunnen vertrouwen dat zij goede en betaalbare zorg krijgen, als dat nodig is. In dat verband kunnen burgers bij vragen over de zorg contact opnemen met de Informatielijn van de NZa. Mogelijke overtredingen van aanbieders en verzekeraars kunnen zij melden via ons Meldpunt. Wij gebruiken de meldingen in ons toezicht en treden op wanneer verzekeraars of aanbieders de fout ingaan.

Geen vergoeding voor revalidatiezorg

Afgelopen kwartaal heeft de NZa vragen gekregen van burgers over het afwijzen van vergoedingen van revalidatiezorg door de zorgverzekeraar. Zorgverzekeraars vergoedden in sommige gevallen de rekening niet. Burgers begrijpen niet waarom. De NZa heeft daarom de verzekeraar gevraagd dit duidelijk uit te leggen.

Reistijd in de thuiszorg

De NZa heeft een melding ontvangen van een patiënt die vermoedde dat een thuiszorgorganisatie reistijd laat betalen door de patiënt. Dit mag niet. De NZa is op bezoek geweest bij de thuiszorgorganisatie. Wat bleek, de aanbieder is goed op de hoogte van de regels en brengt geen reistijd in rekening bij patiënten.

Informatie op website verzekeraar en aanbieder

Over de websites van zorgverzekeraars en zorgaanbieders ontving de Informatielijn van de NZa het tweede kwartaal veel vragen. Zo geven burgers aan dat ze de polisvoorwaarden bijvoorbeeld niet kunnen vinden op de website van hun zorgverzekeraar. Wachttijden zijn moeilijk vindbaar op de website van het ziekenhuis. De NZa vraagt opheldering en actie van verzekeraars of aanbieders als burgers zich bij ons melden met vragen of klachten.

Bron: NZa


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Datum: 26 apr 2024

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!