(advertentie)

In het tweede kwartaal van 2017 heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) 1535 meldingen en vragen ontvangen.

Burgers meldden dat ze lang moeten wachten op hun eerste gesprek of behandeling in de ggz of op een operatie in het ziekenhuis. In onze tweede Rapportage uw melding en vraag in beeld dit jaar besteden we daarom meer aandacht aan wachttijden. We leggen uit wat burgers kunnen doen als zij lang moet wachten op zorg.

Burgers moeten erop kunnen vertrouwen dat zij goede en betaalbare zorg krijgen, als dat nodig is. In dat verband kunnen burgers bij vragen over de zorg contact opnemen met de Informatielijn van de NZa. Mogelijke overtredingen van aanbieders en verzekeraars kunnen zij melden via ons Meldpunt. Wij gebruiken de meldingen in ons toezicht en treden op wanneer verzekeraars of aanbieders de fout ingaan.

Geen vergoeding voor revalidatiezorg

Afgelopen kwartaal heeft de NZa vragen gekregen van burgers over het afwijzen van vergoedingen van revalidatiezorg door de zorgverzekeraar. Zorgverzekeraars vergoedden in sommige gevallen de rekening niet. Burgers begrijpen niet waarom. De NZa heeft daarom de verzekeraar gevraagd dit duidelijk uit te leggen.

Reistijd in de thuiszorg

De NZa heeft een melding ontvangen van een patiënt die vermoedde dat een thuiszorgorganisatie reistijd laat betalen door de patiënt. Dit mag niet. De NZa is op bezoek geweest bij de thuiszorgorganisatie. Wat bleek, de aanbieder is goed op de hoogte van de regels en brengt geen reistijd in rekening bij patiënten.

Informatie op website verzekeraar en aanbieder

Over de websites van zorgverzekeraars en zorgaanbieders ontving de Informatielijn van de NZa het tweede kwartaal veel vragen. Zo geven burgers aan dat ze de polisvoorwaarden bijvoorbeeld niet kunnen vinden op de website van hun zorgverzekeraar. Wachttijden zijn moeilijk vindbaar op de website van het ziekenhuis. De NZa vraagt opheldering en actie van verzekeraars of aanbieders als burgers zich bij ons melden met vragen of klachten.

Bron: NZa

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Datum: 2019-06-17

Relevante artikelen ...

Het brede palet van de sportarts Met het EK Vrouwenvoetbal is er voor sportarts tevens bondsarts vrouwenelftal Karin Thijs een intensieve periode aangebroken. Zo moet volgens de UE... Anders Thu, 13 Jul 2017, 19:07:52
Mensen kennen het zorgaanbod van de apotheek niet Soms zijn burgers niet goed op de hoogte, omdat ze zelf geen behoefte hebben aan de intensievere zorgdiensten die de apotheek biedt Een groot deel ... Anders Sun, 08 Apr 2018, 03:52:55
Samenhang zorggerelateerde schade Betrokkenheid van meerdere specialismen bij de behandeling van een patiënt is vaak noodzakelijk Er blijkt een samenhang te zijn tussen meerdere spe... Anders Sat, 10 Feb 2018, 13:27:20
Aanwezigheid risicovolle stoffen in voedingssupplementen zoals afslankpreparaten en libidoverhogers Ruim 60% van de onderzochte voedingssupplementen bevat één of meer (verboden) farmacologisch actieve stoffen. Dit is de belangrijkste conclusie uit... Anders Tue, 30 May 2017, 15:03:22
De Nederlandse gezondheidszorg staat er goed voor Uit de Stand van de zorgmarkten blijkt dat de nederlandse gezondheidszorg er goed voor staat De Nederlandse gezondheidszorg staat er goed voor. Dat b... Anders Mon, 20 Nov 2017, 15:16:03
Inbreng van patiënt belangrijk De Patiëntenfederatie vindt dat zorg moet worden gekoppeld aan vragenlijsten die de patiënt invult. Goede zorg kan alleen als zorgverleners systemati... Anders Wed, 13 Dec 2017, 14:34:13

(advertentie)
(advertentie)