(advertentie)

In het tweede kwartaal van 2017 heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) 1535 meldingen en vragen ontvangen.

Burgers meldden dat ze lang moeten wachten op hun eerste gesprek of behandeling in de ggz of op een operatie in het ziekenhuis. In onze tweede Rapportage uw melding en vraag in beeld dit jaar besteden we daarom meer aandacht aan wachttijden. We leggen uit wat burgers kunnen doen als zij lang moet wachten op zorg.

Burgers moeten erop kunnen vertrouwen dat zij goede en betaalbare zorg krijgen, als dat nodig is. In dat verband kunnen burgers bij vragen over de zorg contact opnemen met de Informatielijn van de NZa. Mogelijke overtredingen van aanbieders en verzekeraars kunnen zij melden via ons Meldpunt. Wij gebruiken de meldingen in ons toezicht en treden op wanneer verzekeraars of aanbieders de fout ingaan.

Geen vergoeding voor revalidatiezorg

Afgelopen kwartaal heeft de NZa vragen gekregen van burgers over het afwijzen van vergoedingen van revalidatiezorg door de zorgverzekeraar. Zorgverzekeraars vergoedden in sommige gevallen de rekening niet. Burgers begrijpen niet waarom. De NZa heeft daarom de verzekeraar gevraagd dit duidelijk uit te leggen.

Reistijd in de thuiszorg

De NZa heeft een melding ontvangen van een patiënt die vermoedde dat een thuiszorgorganisatie reistijd laat betalen door de patiënt. Dit mag niet. De NZa is op bezoek geweest bij de thuiszorgorganisatie. Wat bleek, de aanbieder is goed op de hoogte van de regels en brengt geen reistijd in rekening bij patiënten.

Informatie op website verzekeraar en aanbieder

Over de websites van zorgverzekeraars en zorgaanbieders ontving de Informatielijn van de NZa het tweede kwartaal veel vragen. Zo geven burgers aan dat ze de polisvoorwaarden bijvoorbeeld niet kunnen vinden op de website van hun zorgverzekeraar. Wachttijden zijn moeilijk vindbaar op de website van het ziekenhuis. De NZa vraagt opheldering en actie van verzekeraars of aanbieders als burgers zich bij ons melden met vragen of klachten.

Bron: NZa

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Datum: 2020-10-28

Relevante artikelen ...

Zorgveld slaan handen ineen De druk op de zorg blijft toenemen door het hoge aantal Covid-besmettingen Het ministerie van VWS heeft de NZa gevraagd om per regio inzichtelijk te ... Anders Fri, 23 Oct 2020, 17:37:01
Ruimte om dure apotheekbereiding apart te declareren Het gaat om bereidingen waarbij de (ziekenhuis)apotheek zelf vanuit grondstoffen een geneesmiddel bereidt De Nederlandse Zorgautoriteit maakt het per... Anders Sun, 20 Sep 2020, 17:59:56
Discriminatie op grond van herkomst weer vaakst gemeld In 2018 kwamen bij de antidiscriminatievoorzieningen (ADV’s) in totaal 4.320 discriminatiemeldingen binnen Maandag 15 april presenteerden de antidisc... Anders Tue, 16 Apr 2019, 08:56:55
Grootste expertisecentrum revalidatiegeneeskunde Het Rijnlands Revalidatie Centrum en Sophia Revalidatie hebben een aantal jaar geleden besloten te fuseren  Het Rijnlands Revalidatie Centrum en... Anders Tue, 16 Oct 2018, 20:33:18
Tarieven voor mondzorgbehandelingen in 2019 bekendgemaakt De prestaties en tarieven voor mondzorgbehandelingen 2019  zijn door de NZa bekendgemaakt De NZa heeft de prestaties en tarieven voor mondzorgbe... Anders Sun, 24 Jun 2018, 05:45:56
Zorgverzekeraars geven juiste informatie Informatieverstrekking na de verbeteracties aanzienlijk verbeterd. Zorgverzekeraars geven bellers de juiste informatie tijdens de overstapperiode. ... Anders Sun, 24 Dec 2017, 15:10:28