(advertentie)

Sinds een oproep in het tv-programma Kassa in april zijn bij het meldpunt van de Nederlandse Zorgautoriteit 94 meldingen binnengekomen van mensen met klachten over lange wachttijden in de ggz.

Van hen stonden er op dat moment 27 daadwerkelijk op een wachtlijst bij een ggz-aanbieder. Andere meldingen kwamen van mensen die in het verleden lang hadden moeten wachten en van mensen met klachten over hun lopende behandeling.

De NZa heeft contact opgenomen met de mensen die langer dan de Treeknorm moesten wachten. We hebben hen erop gewezen dat de zorgverzekeraar de plicht heeft tot bemiddeling. In een aantal gevallen heeft deze alsnog goed bemiddeld zodat tussenkomst van de NZa niet nodig was.

Bij veertien mensen heeft de NZa contact opgenomen met de zorgverzekeraar, om van de verzekeraar te horen welke actie zij onderneemt. Verzekeraars hebben deze mensen naar een andere zorgaanbieder bemiddeld of voor overbruggingszorg gezorgd terwijl ze op de wachtlijst staan.

In een enkel geval blijft de wachttijd ook bij een andere behandelaar lang. Het gaat dan om mensen met complexe problemen, of met twee stoornissen tegelijk waardoor specifieke expertise nodig is voor beide stoornissen. Dit komt overeen met signalen die we de afgelopen maanden hoorden van behandelaren en patiënten, en bevindingen uit ons eigen onderzoek. Met name mensen met complexe problemen die een specialistische behandeling vereisen moeten soms veel te lang wachten.

‘Dat is zorgwekkend,’ zegt Marian Kaljouw, bestuursvoorzitter van de NZa. Inmiddels hebben aanbieders en verzekeraars in de ggz afspraken gemaakt om de wachtlijsten in de ggz aan te pakken. De NZa monitort die afspraken. ‘Een goed inzicht in de daadwerkelijke wachttijden bij behandelaren en krachtige samenwerking van verzekeraars en aanbieders is cruciaal om de problemen op te lossen,’ aldus Kaljouw.

Bron: NZa

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Datum: 2019-11-13

Relevante artikelen ...

Afspraken aanpak wachttijden GGZ vernieuwd Samenwerkingspartners hebben daar afspraken gemaakt om de wachttijden terug te dringen In het gezamenlijke actieprogramma van GGZ Nederland, MeerGGZ,... GGZ Thu, 26 Sep 2019, 20:29:09
Iedere cliënt moet passende ggz zorg krijgen De maatschappij wordt steeds ingewikkelder, waardoor deze kwetsbare cliëntengroep steeds meer overvraagd en overbelast raakt De nieuwste cijfers late... GGZ Tue, 09 Jul 2019, 12:13:52
Hoofdlijnenakkoord GGZ ondertekend door gemeenten In het Hoofdlijnenakkoord zijn onder andere afspraken gemaakt over het terugdringen van wachttijden Namens de gemeenten zet de Vereniging Nederlandse... GGZ Thu, 20 Jun 2019, 14:15:19
Wachttijd verkort door Tijd-Lijn App De app geeft de patiënt tijdens het wachten realtime informatie over de wachttijd GGZ Nederland deelt graag goede voorbeelden van de aanpak van de wa... GGZ Tue, 19 Feb 2019, 14:46:45
Aanpak wachtlijsten ggz per regio laat verbetering zien Cliënten die dringend wachten op zorg zijn het beste geholpen met maatwerk in de regio Een deel van de regio’s slaagt er door samenwerking behoorli... GGZ Wed, 13 Feb 2019, 11:38:15
Controles bij ggz-aanbieders naar declareren burn-out Sinds 2013 wordt 'hulp bij werk- en relatieproblemen' niet meer vergoed op grond van de zorgverzekeringswet De Nederlandse Zorgautoriteit gaat bij ee... GGZ Thu, 15 Nov 2018, 21:17:49

(advertentie)