(advertentie)

Sinds een oproep in het tv-programma Kassa in april zijn bij het meldpunt van de Nederlandse Zorgautoriteit 94 meldingen binnengekomen van mensen met klachten over lange wachttijden in de ggz.

Van hen stonden er op dat moment 27 daadwerkelijk op een wachtlijst bij een ggz-aanbieder. Andere meldingen kwamen van mensen die in het verleden lang hadden moeten wachten en van mensen met klachten over hun lopende behandeling.

De NZa heeft contact opgenomen met de mensen die langer dan de Treeknorm moesten wachten. We hebben hen erop gewezen dat de zorgverzekeraar de plicht heeft tot bemiddeling. In een aantal gevallen heeft deze alsnog goed bemiddeld zodat tussenkomst van de NZa niet nodig was.

Bij veertien mensen heeft de NZa contact opgenomen met de zorgverzekeraar, om van de verzekeraar te horen welke actie zij onderneemt. Verzekeraars hebben deze mensen naar een andere zorgaanbieder bemiddeld of voor overbruggingszorg gezorgd terwijl ze op de wachtlijst staan.

In een enkel geval blijft de wachttijd ook bij een andere behandelaar lang. Het gaat dan om mensen met complexe problemen, of met twee stoornissen tegelijk waardoor specifieke expertise nodig is voor beide stoornissen. Dit komt overeen met signalen die we de afgelopen maanden hoorden van behandelaren en patiënten, en bevindingen uit ons eigen onderzoek. Met name mensen met complexe problemen die een specialistische behandeling vereisen moeten soms veel te lang wachten.

‘Dat is zorgwekkend,’ zegt Marian Kaljouw, bestuursvoorzitter van de NZa. Inmiddels hebben aanbieders en verzekeraars in de ggz afspraken gemaakt om de wachtlijsten in de ggz aan te pakken. De NZa monitort die afspraken. ‘Een goed inzicht in de daadwerkelijke wachttijden bij behandelaren en krachtige samenwerking van verzekeraars en aanbieders is cruciaal om de problemen op te lossen,’ aldus Kaljouw.

Bron: NZa

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Datum: 2020-07-08

Relevante artikelen ...

Separaties in de ggz nog onvoldoende teruggedrongen Separaties worden goed en zorgvuldig uitgevoerd als deze noodzakelijk zijn Ondanks de ambitie vanuit verschillende ggz-instellingen om in 2020 geen p... GGZ Mon, 16 Dec 2019, 16:06:56
Contractonderhandelingen Parnassia Groep en VGZ Voor 2020 zullen VGZ en Parnassia Groep de onderhandelingen vervolgen VGZ en Parnassia Groep hebben dinsdag 10 december gesproken bij de Nederlandse ... GGZ Wed, 11 Dec 2019, 11:03:13
De veiligheid van cliënten en hun omgeving is een gezamenlijke verantwoordelijkheid In ons land hebben 280.000 mensen een ernstige psychiatrische aandoening De veiligheid van cliënten en hun omgeving is een gezamenlijke verantwoordel... GGZ Thu, 18 Apr 2019, 19:44:44
Zorgstandaard ADHD geeft duidelijkheid In de maatschappij lopen de opvattingen of ADHD te veel of te weinig wordt gediagnosticeerd, sterk uiteen Sinds maandag 4 februari is de zorgstandaar... GGZ Tue, 05 Feb 2019, 15:20:06
IGJ gaat wachtlijsten GGZ in de gaten houden Wachttijden in de ggz en de daarbij horende knelpunten zijn een complex probleem De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd gaat ggz-instellingen voortaan... GGZ Mon, 22 Oct 2018, 19:44:11
Naasten en patiënten niet altijd betrokken bij calamiteitenonderzoek Patiënten en naasten niet aktijd betrokken bij calamiteitenonderzoek in de GGZ Het betrekken van patiënten en naasten bij een calamiteitenonderzoek i... GGZ Sun, 15 Jul 2018, 18:35:17