(advertentie)

Sinds een oproep in het tv-programma Kassa in april zijn bij het meldpunt van de Nederlandse Zorgautoriteit 94 meldingen binnengekomen van mensen met klachten over lange wachttijden in de ggz.

Van hen stonden er op dat moment 27 daadwerkelijk op een wachtlijst bij een ggz-aanbieder. Andere meldingen kwamen van mensen die in het verleden lang hadden moeten wachten en van mensen met klachten over hun lopende behandeling.

De NZa heeft contact opgenomen met de mensen die langer dan de Treeknorm moesten wachten. We hebben hen erop gewezen dat de zorgverzekeraar de plicht heeft tot bemiddeling. In een aantal gevallen heeft deze alsnog goed bemiddeld zodat tussenkomst van de NZa niet nodig was.

Bij veertien mensen heeft de NZa contact opgenomen met de zorgverzekeraar, om van de verzekeraar te horen welke actie zij onderneemt. Verzekeraars hebben deze mensen naar een andere zorgaanbieder bemiddeld of voor overbruggingszorg gezorgd terwijl ze op de wachtlijst staan.

In een enkel geval blijft de wachttijd ook bij een andere behandelaar lang. Het gaat dan om mensen met complexe problemen, of met twee stoornissen tegelijk waardoor specifieke expertise nodig is voor beide stoornissen. Dit komt overeen met signalen die we de afgelopen maanden hoorden van behandelaren en patiënten, en bevindingen uit ons eigen onderzoek. Met name mensen met complexe problemen die een specialistische behandeling vereisen moeten soms veel te lang wachten.

‘Dat is zorgwekkend,’ zegt Marian Kaljouw, bestuursvoorzitter van de NZa. Inmiddels hebben aanbieders en verzekeraars in de ggz afspraken gemaakt om de wachtlijsten in de ggz aan te pakken. De NZa monitort die afspraken. ‘Een goed inzicht in de daadwerkelijke wachttijden bij behandelaren en krachtige samenwerking van verzekeraars en aanbieders is cruciaal om de problemen op te lossen,’ aldus Kaljouw.

Bron: NZa

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Datum: 2021-02-27

Relevante artikelen ...

De Nederlandse ggz stelt jaarplan 2021 GGZ beschikbaar De Nederlandse ggz laat zich leiden door vijf ambities Vanaf dinsdag 12 januari is het jaarplan 2021 van de Nederlandse ggz online beschikbaar. We ga... GGZ Tue, 12 Jan 2021, 10:52:32
Nieuwe ordening ggz is urgent Zorgvisie interviewde Jacobine Geel naar aanleiding van het paper dat de Nederlandse ggz samen met lidinstellingen schreef ‘De coronacrisis maakt dui... GGZ Tue, 29 Dec 2020, 12:01:42
Pro Juventus heeft aanwijzing gekregen Inmiddels is het faillissement van Pro Juventus uitgesproken De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft Pro Juventus een aanwijzing gegeven. Pro Juv... GGZ Mon, 16 Mar 2020, 20:55:34
Contractonderhandelingen Parnassia Groep en VGZ Voor 2020 zullen VGZ en Parnassia Groep de onderhandelingen vervolgen VGZ en Parnassia Groep hebben dinsdag 10 december gesproken bij de Nederlandse ... GGZ Wed, 11 Dec 2019, 11:03:13
Jeugdzorg en geestelijke gezondheidszorg krijgt extra geld Gemeenten krijgen hiermee extra middelen om hulp en ondersteuning te bieden aan kwetsbare jongeren en aan mensen met psychische problematiek Het kabi... GGZ Mon, 27 May 2019, 20:20:44
Controles bij ggz-aanbieders naar declareren burn-out Sinds 2013 wordt 'hulp bij werk- en relatieproblemen' niet meer vergoed op grond van de zorgverzekeringswet De Nederlandse Zorgautoriteit gaat bij ee... GGZ Thu, 15 Nov 2018, 21:17:49