Meer praktische informatie, nieuwe structuur en uitgebreide zoekfunctie

Op de Vindplaats www.inkoopsociaaldomein.nl kunnen gemeenten én aanbieders terecht voor al hun vragen op het gebied van inkoop en aanbesteden in het sociaal domein. Sinds vandaag bevat deze website nog meer informatie, is de structuur vernieuwd en de zoekfunctie uitgebreid. Ook is het mogelijk om via de Helpdesk contact op te nemen voor persoonlijk advies.

Meer praktische informatie, nieuwe structuur en uitgebreide zoekfunctie
Niet alleen heeft de website een moderner jasje gekregen, alle informatie is handig gerangschikt naar onderwerp zoals kwaliteit, dialoog of transformatie. De relevante documenten en activiteiten zijn per onderwerp geordend zoals stappenplannen, handreikingen, factsheets en praktijkverhalen met voorbeelddocumenten. Onder activiteiten vallen o.a. opleidingen zoals een Basisleergang Inkoop, procesbegeleiding, reviews en een workshop Dialoog voor gemeenten en aanbieders. Bovendien is de zoekfunctie van de website uitgebreid. Het is nu makkelijker dan voorheen om de gewenste informatie snel te vinden. Meer informatie, uitleg of persoonlijk advies kan eenvoudig via de Helpdesk aangevraagd worden.

Informatie voor gemeenten én aanbieders
De website bevat informatie voor zowel gemeenten als aanbieders. Waar relevant, is aangegeven of het informatie voor één van beiden betreft. Veel van de informatie op de Vindplaats is echter voor gemeenten én aanbieders toepasbaar; vaak staan beide perspectieven benoemd. Omdat alle informatie overzichtelijk per onderwerp bij elkaar staat, is relevante informatie direct vindbaar. 

Van en voor gemeenten én aanbieders  
De vernieuwde website is onder begeleiding van gemeenten en aanbieders tot stand gekomen. Niet alleen hebben ze advies gegeven over de nieuwe uitstraling, ook inhoudelijk hebben zij meegekeken en suggesties gedaan. Ook na livegang blijven zij betrokken bij het plaatsen van informatie. Op deze manier is de website met recht een website van en voor gemeenten en aanbieders. 

Het programma Inkoop en Aanbesteden Sociaal Domein
Om het inkoopproces te verbeteren ten behoeve van de cliënt, werken gemeenten, aanbieders en het Rijk samen in het ondersteuningsprogramma Inkoop en Aanbesteden Sociaal Domein. Het gaat daarbij niet alleen over hoe de inkoop technisch vorm moet krijgen (kennis en informatie beschikbaar maken), maar juist ook over hoe partnerschap tussen gemeenten en aanbieders kan ontstaan (betere samenwerking). Daarnaast bekijkt het programma hoe ruimte ontstaat voor beleidsvrijheid zonder onnodige administratieve lasten (meer standaardisatie) en hoe inkoop bijdraagt aan de transformatie (door dit onderdeel te laten zijn van een continu leer- en verbeterproces).