Dit blijkt uit onderzoek binnen het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg

De meeste mensen (50-74%) hebben sinds de uitbraak van het coronavirus geen reden gehad om contact op te nemen met de huisarts, fysiotherapeut of medisch specialist. Van de mensen die wel behoefte hadden aan contact, heeft de meerderheid de zorgverlener gewoon bezocht of digitaal of telefonisch contact gehad. Een klein deel heeft als gevolg van corona zorg gemeden of uitgesteld. Dit blijkt uit onderzoek binnen het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg.

Het mijden of uitstellen van zorg kan enerzijds negatieve gevolgen hebben voor de gezondheid, anderzijds kunnen de gezondheidsproblemen later vanzelf overgaan waardoor de zorg onnodig zou zijn geweest. In november 2020 is binnen het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg onderzocht hoeveel mensen in verband met corona zorg hebben gemeden of uitgesteld en welke gevolgen dit volgens hen had voor hun gezondheid.

Merendeel had geen reden om contact op te nemen met zorgverlener
Voor de huisarts gaf 50% van de mensen aan geen behoefte te hebben aan contact, bij de fysiotherapeut lag dit op 74% en bij de medisch specialist op 65%. Een deel heeft de huisarts (42%), fysiotherapeut (22%) of medisch specialist (22%) gewoon bezocht of heeft digitaal of telefonisch contact gehad. De overige groep heeft zorg van de huisarts (8%, N=48), fysiotherapeut (5%, N=35) of medisch specialist (4%, N=27) uitgesteld of gemeden. Mensen noemden hiervoor onder andere als reden dat ze de zorg niet wilden belasten of dat het niet mogelijk was om een afspraak te maken.

Meer weten? Open de gehele factsheet

Meeste mensen die zorg hebben gemeden of uitgesteld vinden dit achteraf geen goede beslissing
Van de 48 respondenten die geen contact hebben opgenomen met de huisarts, vinden 24 dit achteraf gezien geen goede beslissing voor hun gezondheid. Voor de fysiotherapeut gaven 23 van de 35 respondenten dit aan en voor de medisch specialist waren dit er 12 van de 27.

Over het Consumentenpanel Gezondheidszorg
De gegevens in de factsheet zijn verzameld met behulp van een vragenlijst onder leden van het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg. De vragenlijst is verstuurd naar 1500 panelleden en ingevuld door 701 leden (respons 47%). Het Consumentenpanel Gezondheidszorg bestaat sinds 1992 en is opgezet om onder de algemene bevolking in Nederland meningen en kennis over de gezondheidszorg in kaart te brengen, evenals de verwachtingen en ervaringen hiermee. Het panel bestaat uit ongeveer 11.000 personen van 18 jaar en ouder.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: Nivel
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Nivel
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nivel.nl/nl/nieuws/tijdens-de-coronacrisis-hadden-de-meeste-mensen-geen-behoefte-aan-contact-met-de-huisarts
Originele titel: Tijdens de coronacrisis hadden de meeste mensen geen behoefte aan contact met de huisarts, fysiotherapeut of medisch specialist
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2021-02-24

Relevante artikelen ...

Verrijking patiëntgegevens van diëtist met die van de huisarts Het koppelen van patiëntengegevens kan meer inzicht geven in het zorgproces en het beloop van gezondheidsklachten van een individuele patiënt Het N... Anders Mon, 02 Aug 2021, 14:20:30
Meer onderlinge betrokkenheid door online inzage in dossier huisarts Online inzage in het medisch dossier biedt patiënten de mogelijkheid om laagdrempelig eigen gezondheidsgegevens in te zien en te beheren Nu huisartse... Anders Wed, 28 Apr 2021, 11:55:43
Er is een groot beroep op uitvoerders van vaccineren gedaan Dat concludeert de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, in haar bevindingen over de afgelopen twee maanden De afgelopen maanden is er een groot beroep... Anders Tue, 13 Apr 2021, 14:29:36
Professionele doorontwikkeling bij vaccineren Volgens de IGJ is er sprake van een professionele doorontwikkeling bij zorgaanbieders De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft tijdens de in... Anders Fri, 19 Feb 2021, 14:26:32
Palliatieve zorg kan nog beter Kwaliteit van palliatieve zorg is goed, maar kan nog beter Zorgverleners vinden dat de palliatieve zorg die zij geven van hoge kwaliteit is. De zor... Anders Tue, 22 Dec 2020, 19:39:13
Geen interventie die zich specifiek richt op mannen of op vrouwen Interventies om therapietrouw te verbeteren niet ingericht op man-vrouwverschillen Mannen en vrouwen verschillen in de mate van therapietrouw aan med... Anders Wed, 18 Nov 2020, 20:50:24