(advertentie)

Dit blijkt uit onderzoek binnen het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg

De meeste mensen (50-74%) hebben sinds de uitbraak van het coronavirus geen reden gehad om contact op te nemen met de huisarts, fysiotherapeut of medisch specialist. Van de mensen die wel behoefte hadden aan contact, heeft de meerderheid de zorgverlener gewoon bezocht of digitaal of telefonisch contact gehad. Een klein deel heeft als gevolg van corona zorg gemeden of uitgesteld. Dit blijkt uit onderzoek binnen het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg.

Het mijden of uitstellen van zorg kan enerzijds negatieve gevolgen hebben voor de gezondheid, anderzijds kunnen de gezondheidsproblemen later vanzelf overgaan waardoor de zorg onnodig zou zijn geweest. In november 2020 is binnen het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg onderzocht hoeveel mensen in verband met corona zorg hebben gemeden of uitgesteld en welke gevolgen dit volgens hen had voor hun gezondheid.

Merendeel had geen reden om contact op te nemen met zorgverlener
Voor de huisarts gaf 50% van de mensen aan geen behoefte te hebben aan contact, bij de fysiotherapeut lag dit op 74% en bij de medisch specialist op 65%. Een deel heeft de huisarts (42%), fysiotherapeut (22%) of medisch specialist (22%) gewoon bezocht of heeft digitaal of telefonisch contact gehad. De overige groep heeft zorg van de huisarts (8%, N=48), fysiotherapeut (5%, N=35) of medisch specialist (4%, N=27) uitgesteld of gemeden. Mensen noemden hiervoor onder andere als reden dat ze de zorg niet wilden belasten of dat het niet mogelijk was om een afspraak te maken.

Meer weten? Open de gehele factsheet

Meeste mensen die zorg hebben gemeden of uitgesteld vinden dit achteraf geen goede beslissing
Van de 48 respondenten die geen contact hebben opgenomen met de huisarts, vinden 24 dit achteraf gezien geen goede beslissing voor hun gezondheid. Voor de fysiotherapeut gaven 23 van de 35 respondenten dit aan en voor de medisch specialist waren dit er 12 van de 27.

Over het Consumentenpanel Gezondheidszorg
De gegevens in de factsheet zijn verzameld met behulp van een vragenlijst onder leden van het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg. De vragenlijst is verstuurd naar 1500 panelleden en ingevuld door 701 leden (respons 47%). Het Consumentenpanel Gezondheidszorg bestaat sinds 1992 en is opgezet om onder de algemene bevolking in Nederland meningen en kennis over de gezondheidszorg in kaart te brengen, evenals de verwachtingen en ervaringen hiermee. Het panel bestaat uit ongeveer 11.000 personen van 18 jaar en ouder.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: Nivel
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Nivel
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nivel.nl/nl/nieuws/tijdens-de-coronacrisis-hadden-de-meeste-mensen-geen-behoefte-aan-contact-met-de-huisarts
Originele titel: Tijdens de coronacrisis hadden de meeste mensen geen behoefte aan contact met de huisarts, fysiotherapeut of medisch specialist
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2021-02-24

Relevante artikelen ...

Professionele doorontwikkeling bij vaccineren Volgens de IGJ is er sprake van een professionele doorontwikkeling bij zorgaanbieders De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft tijdens de in... Anders Fri, 19 Feb 2021, 14:26:32
Vertrouwen in ziekenhuizen, thuiszorg en verpleeghuizen groeit Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van de ‘Barometer Vertrouwen in de Gezondheidszorg’ van het Nivel Het publiek vertrouwen in de gezondheidszorg is gr... Anders Thu, 04 Feb 2021, 06:31:04
Geen interventie die zich specifiek richt op mannen of op vrouwen Interventies om therapietrouw te verbeteren niet ingericht op man-vrouwverschillen Mannen en vrouwen verschillen in de mate van therapietrouw aan med... Anders Wed, 18 Nov 2020, 20:50:24
Onderzoek naar communicatie in de apotheek bij medicatiewissel Veel patiënten hebben begrip voor de medicatiewissel, maar toch roept het wisselen ook regelmatig onbegrip en frustratie op Hoe kunnen apotheekteams ... Anders Wed, 23 Sep 2020, 06:51:03
Niet elk land heeft dezelfde hulpmiddelenzorg Hulpmiddelenzorg maakt in sommige landen deel uit van het zorgstelsel en in andere landen slechts deels of helemaal niet In verschillende landen is d... Anders Mon, 20 Jul 2020, 19:36:08
Stoppen met roken vaker ondersteuning door voorgeschreven medicijnen Huisartsen schreven deze middelen aan met regelmaat aan volwassenen voor Tussen 2012 en 2017 groeide het gebruik van geneesmiddelen op recept ter ond... Anders Thu, 06 Feb 2020, 16:16:51