Dit blijkt uit de eerste Monitor cliëntondersteuning van het RIVM 

Onafhankelijke cliëntondersteuning is al langere tijd beschikbaar om met mensen mee te denken over zorg en ondersteuning. Mensen die een cliëntondersteuner aan hun zijde hebben, geven aan dat ze ontlast worden als er iemand met ze meedenkt en weet welke wetten en regels er gelden, zeker bij complexe zorgvragen.  Maar veel mensen weten niet dat ze een cliëntondersteuner kunnen krijgen en hoe ze ermee in contact kunnen komen. Dit blijkt uit de eerste Monitor cliëntondersteuning van het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu . 

Een cliëntondersteuner geeft informatie, advies en korte tijd ondersteuning om de cliënt op weg te helpen bij hulpvragen. Het gaat hierbij om vragen over bijvoorbeeld maatschappelijke ondersteuning, zorg, jeugdhulp, onderwijs, wonen, werk en inkomen. Het doel van cliëntondersteuning is de zelfredzaamheid en participatie van mensen te versterken. Een belangrijk uitgangspunt bij cliëntondersteuning is dat deze onafhankelijk is. De cliëntondersteuner is er voor de cliënt en handelt in zijn of haar belang. Gemeenten en zorgkantoren zijn wettelijk verantwoordelijk voor het aanbod van cliëntondersteuning; hier kunnen mensen met hun (complexe) hulpvraag terecht. De uitvoering wordt gedaan door cliëntondersteuningsorganisaties en zelfstandigen.

Cliëntondersteuner ontlast mensen
Clientondersteuners zijn professionals met kennis over het aanbod in zorg en ondersteuning en ze weten de weg hiernaartoe. Cliënten ervaren cliëntondersteuners als deskundig en professioneel. 7 op de 10 ondervraagde cliënten voelt zich voldoende geholpen en gesteund. 8 op de 10 geeft aan dat de cliëntondersteuner voldoende tijd aan hem/haar heeft besteed. 

Onbekendheid met cliëntondersteuning
Uit de monitor blijkt dat mensen met een ziekte of aandoening meer gebruik van clientondersteuning hadden willen maken. De helft van deze potentiële cliënten weet echter niet van het bestaan van cliëntondersteuning. Ook zijn niet alle professionals die mensen op cliëntondersteuning kunnen wijzen, zoals huisartsen en wijkverpleegkundigen, ermee bekend (46 procent). Uit gesprekken met cliëntondersteuners, cliënten en gemeenten blijkt dat een aantal zaken rond cliëntondersteuning onduidelijk zijn. Zo is het niet altijd duidelijk wat de rol van de cliëntondersteuner precies is en hoe die zich verhoudt tot andere partijen in de zorg.

Over de monitor
Het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu  heeft de Monitor cliëntondersteuning 2020 – cijfers en ervaringen ontwikkeld in opdracht van het ministerie van VWS Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport . Het RIVM heeft in kaart gebracht hoe het er voor staat met de vraag, het aanbod, de bekendheid en kwaliteit van cliëntondersteuning in Nederland. De monitor bevat cijfers uit vragenlijstonderzoeken en ervaringen uit interviews met onder andere cliëntondersteuners en cliënten.

Monitor cliëntondersteuning 2020: cijfers en ervaringen

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: RIVM
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : RIVM
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.rivm.nl/nieuws/clientondersteuner-ontlast-mensen-met-complexe-zorgvragen-maar-is-vaak-nog-onbekend
Originele titel: Clientondersteuner ontlast mensen met complexe zorgvragen, maar is vaak nog onbekend
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2021-06-14

Relevante artikelen ...

Kwaliteitskaders en -standaarden voor inkoop sociaal domein en praktijkvoorbeelden van kwaliteitscriteria beschikbaar Gemeenten en regio’s kopen periodiek jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning in Kennisinstituut Movisie heeft, in opdracht van het programma Inko... Anders Wed, 06 Oct 2021, 15:15:42
Griepseizoen 2020-2021 overheerst door covid-19 Na de zomer van 2020, vanaf september, nam het aantal besmettingen met COVID-19 toe Het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu  onde... Anders Wed, 15 Sep 2021, 19:49:17
Vaccins zijn zeer effectief Ook bij de deltavariant zijn de vaccins zeer effectief tegen ziekenhuis- en IC-opname Coronavaccins werken goed om te voorkomen dat mensen door COVID... Anders Fri, 27 Aug 2021, 20:11:57
Reproductiegetal gestegen naar 2,17 Het percentage positieve testen in de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst  teststraten steeg van 4,5% naar 13,4% In de afgelopen week van 7 juli... Anders Tue, 13 Jul 2021, 14:12:47
Mensen geboren in 2003 uitgenodigd voor coronavaccinatie In totaal zijn er ruim 206.000 mensen geboren in 2003 Mensen uit 2003 kunnen vanaf  zaterdag 19 juni 10.00 uur via www.coronavaccinatie-afspraak... Anders Fri, 18 Jun 2021, 18:12:27
Mensen geboren in 1985 en 1986 uitgenodigd voor coronavaccinatie Zij krijgen het vaccin van BioNTech/Pfizer of Moderna Mensen geboren in 1985 en 1986 kunnen vanaf vandaag online een afspraak inplannen via www.coron... Anders Mon, 07 Jun 2021, 09:38:52