In de Wlz en de Wmo is vastgelegd, dat iedereen recht heeft op (kosteloze) cliëntondersteuning

Zorgkantoren, gemeenten en organisaties voor cliëntondersteuning willen de bekendheid en vindbaarheid van cliëntondersteuning vergroten. Daarom zijn zij samen de Co-campagne gestart. Co staat voor Cliëntondersteuner. Cliëntondersteuners beschikken over kennis van het aanbod in zorg en ondersteuning en ze weten de weg hiernaartoe. Ze bespreken de wensen van cliënten rond zorg en ondersteuning. En hoe zorg en ondersteuning is aan te vragen. Op www.cliëntondersteuning.co.nl is informatie te vinden over cliëntondersteuning via de Wet langdurige zorg (Wlz) en via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

In de Wlz en de Wmo is vastgelegd, dat iedereen recht heeft op (kosteloze) cliëntondersteuning. Mensen met een Wlz-indicatie kunnen terecht bij hun zorgkantoor of een gecontracteerde organisatie voor cliëntondersteuning in de buurt. Mensen zonder Wlz-indicatie kunnen bij de gemeente cliëntondersteuning vragen.

Op de nieuwe website kunnen cliënten eenvoudig een Co zoeken. De site bevat  ervaringsverhalen, in de vorm van filmpjes en artikelen. In de komende maanden worden mensen onder meer via social media geattendeerd op de campagne. De campagne wordt gefinancierd door het ministerie van VWS.

Petra van Holst, algemeen directeur van Zorgverzekeraars Nederland: ”Het is belangrijk dat cliëntondersteuning bekender én beter vindbaar wordt. Een cliëntondersteuner is erg waardevol, een persoonlijke gids in de zorg die naar wensen en behoeften luistert en helpt bij het vinden van passende zorg en ondersteuning. Een cliëntondersteuner kent de weg, weet wat wel en niet kan en heeft zicht op het zorgaanbod in de buurt.”

“Wat ons betreft wordt het binnenkort mogelijk om over de verschillende domeinen heen cliëntondersteuning te geven. Nu loopt dat nog via de zorgkantoren en via de gemeenten. Dat is niet wenselijk. Iemand die vragen heeft over zorg en ondersteuning, moet gemakkelijker bij één loket terecht. Het is in het belang van de cliënt dat dit snel verandert”, aldus van Holst.

Lees ook het artikel van Skipr over dit onderwerp en het pleidooi van ZN namens de zorgkantoren om cliëntondersteuning toegankelijker te maken.


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : ZN
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: Zorgkantoren en gemeenten starten campagne om cliëntondersteuning bekender te maken
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
  • Datum: 21 jan 2020

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!