Begrijpelijke keuzebegeleiding door zorgverzekeraars helpt consumenten om een passende zorgpolis te kiezen

Heldere informatie over de inhoud, de kwaliteit en de prijs van zorg is belangrijk voor verzekerden. Daarmee kunnen zij weloverwogen kiezen voor een zorgverzekering, zorgaanbieder of behandeling. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vraagt zorgverzekeraars om verzekerden uiterlijk 12 november te informeren over de zorgverzekeringspremie en zo transparant mogelijk te zijn over het gecontracteerd zorgaanbod voor 2022. Daarnaast passen wij per 1 april 2022 de regeling ‘Informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars aan consumenten’ aan om de informatievoorziening aan consumenten nog meer te verbeteren. 

Gecontracteerd zorgaanbod
Wij vinden dat het gecontracteerd zorgaanbod al zoveel mogelijk bekend moet zijn bij de start van het overstapseizoen op 12 november 2021. Wij kunnen ons voorstellen dat de coronapandemie en de daarmee gepaard gaande onzekerheid, het moeilijker maakt voor zorgverzekeraars en zorgaanbieders om afspraken te maken. We vragen zorgverzekeraars duidelijk te zijn over het gecontracteerde zorgaanbod en zoveel mogelijk uniform te communiceren over wat de gevolgen zijn voor verzekerden als er (nog) geen contract is gesloten.

Keuzebegeleiding
Goede keuzebegeleiding door zorgverzekeraars helpt consumenten om een passende zorgpolis te kiezen. Wij vinden het belangrijk dat zorgverzekeraars niet alleen informatie geven over de prijs maar ook bijvoorbeeld preventie, samenwerking in de regio en duurzaamheid onder de aandacht brengen. Ook dat zijn aspecten waar verzekerden hun keuze voor een zorgpolis op kunnen baseren. Zorgverzekeraars hebben de verantwoordelijkheid om deze informatie op een begrijpelijke manier bekend te maken bij verzekerden. Duidelijke taal en concrete voorbeelden helpen daarbij.

Nieuwe regeling
Per 1 april 2022 passen wij de regeling ‘Informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars aan consumenten’ aan om de informatievoorziening aan (aspirant)verzekerden nog meer te verbeteren. Met de herziening wordt geborgd dat de informatie die door zorgverzekeraars wordt aangeboden, de consument beter ondersteunt in het maken van een weloverwogen keuze.

Wij gaan ervan uit dat zorgverzekeraars met de invoering van de nieuwe regelgeving meer zullen investeren in de bruikbaarheid van informatie. Daarnaast verwachten wij dat zorgverzekeraars ook zelf onderzoek zullen doen naar de wijze waarop die informatie het beste kan worden gegeven. Daarbij krijgen zorgverzekeraars zo veel mogelijk ruimte om zelf invulling te geven aan de manier waarop ze aan normen in deze regeling en de wet kunnen voldoen. Vanzelfsprekend houden wij hierop toezicht en grijpen wij in als de informatieverstrekking onvoldoende is.

Ondanks dat de nieuwe regeling pas per 1 april 2022 in werking treedt, gaan wij er vanuit dat zorgverzekeraars waar mogelijk nu al zo veel als mogelijk aansluiting zoeken bij de herziene regeling informatieverstrekking. Zodat consumenten een weloverwogen keuze kunnen maken voor hun zorgverzekering.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: NZa
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2021/11/03/begrijpelijke-informatie-voor-verzekerden-nodig-om-te-kunnen-kiezen-voor-passende-zorgpolis
Originele titel: Begrijpelijke informatie voor verzekerden nodig om te kunnen kiezen voor passende zorgpolis
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2021-11-04

Relevante artikelen ...

Ervaringen met integrale geboortezorgprestaties positief De verhouding tussen zorgverzekeraars en aanbieders lijkt daarnaast in evenwicht, wat goed is voor het contracteerproces De 8 aanbieders die werken m... Anders Sat, 15 Jan 2022, 06:48:24
Meest genoemde reden bij overstap andere zorgverzekeraar is een lagere premie Hoogte van de premie meest genoemde aspect bij keuze in ‘overstapseizoen’ Eind 2019 bracht 1 op de 5 volwassenen een wijziging aan in hun zorgverzeke... Anders Thu, 09 Dec 2021, 15:47:21
EUCARE heeft waarschuwing gekregen om overtreding regels zorginkoopproces Zorgverzekeraars zijn verplicht om uiterlijk op 1 april het zorginkoopbeleid voor het komende jaar te publiceren De NZa geeft zorgverzekeraar EUCARE ... Anders Wed, 03 Nov 2021, 11:31:20
Preferentiegraad openbare apotheken is gemiddeld 88% Dat schrijft de SFK in het Pharmaceutisch Weekblad Openbare apotheken haalden in de eerste helft van 2021 een gemiddelde preferentiegraad van 88%. Bi... Anders Thu, 09 Sep 2021, 20:21:04
Vergoeding voor veelbelovende behandeling bij prostaatkanker Deze innovatieve behandeling was tot nu toe voornamelijk in Duitsland beschikbaar Een behandeling met Lutetium-177-PSMA, een medicijn dat een aantal ... Anders Tue, 24 Aug 2021, 13:41:57
De zorg voor mensen met slaapapneu kan beter Bij obstructieve slaapapneu stoppen mensen tijdens de slaap regelmatig korte tijd met ademhalen De zorg voor mensen met slaapapneu kan beter. Nu best... Anders Wed, 10 Mar 2021, 10:54:13