(advertentie)

Dat is teleurstellend, vindt de Nederlandse Zorgautoriteit in haar eindrapportage over de landelijke afspraken.

De wachttijden in de ggz zijn nog steeds te hoog. Het is niet gelukt om de wachttijden per 1 juli onder de Treeknorm te brengen, zoals brancheorganisaties van aanbieders en verzekeraars in de ggz hadden afgesproken. Dat is teleurstellend, vindt de Nederlandse Zorgautoriteit in haar eindrapportage over de landelijke afspraken.

Landelijke afspraken
De brancheorganisaties in de ggz maakten in juni 2017 landelijke afspraken met het ministerie van VWS om de wachttijden terug te dringen. De NZa monitort die afspraken. In onze eindrapportage constateren we dat de wachttijden niet zijn gedaald. Voor de drie diagnosegroepen waarvoor patiënten eerder al langer dan de Treeknorm moesten wachten, zijn de wachttijden licht gestegen. Het gaat dan om patiënten met stoornissen zoals autisme, persoonlijkheidsstoornissen en angststoornissen.

De landelijke afspraken die brancheorganisaties hebben gemaakt zijn deels opgevolgd, en deels ook niet. Op verschillende punten is vooruitgang geboekt, met name in de acht regionale taskforces. Partijen zijn enthousiast over de samenwerking en werken eraan dat patiënten sneller terecht kunnen bij een behandelaar voor hun specifieke zorgvraag. 

Landelijk zijn er afspraken gemaakt over de uitbreiding van de opleidingscapaciteit en de inkoop van beveiligde zorg. Zo is de vergoeding van beveiligde zorg gegarandeerd voor patiënten die agressief of gevaarlijk gedrag vertonen, ook als die zorg de eerder gemaakte afspraken overschrijdt. Het aantal mensen dat gebruik maakt van wachtlijstbemiddeling door de zorgverzekeraar is toegenomen. 

Maar ondanks een aantal goede initiatieven, is er nog onvoldoende focus op de specifieke patiëntgroepen met de langste wachttijden. We zijn blij dat de landelijke partijen een Vervolgaanpak Wachttijden hebben geformuleerd, en roepen hen op tot concrete acties over te gaan.

Inzet NZa
Voor het terugdringen van de wachttijden is goede informatie over de wachttijden cruciaal. Vanaf 1 januari moeten aanbieders hun wachttijden centraal aanleveren bij Vektis. Het merendeel van de aanbieders doet dat. Op 26 juni had 66 % van de instellingen en 71% van de vrijgevestigden informatie over de wachttijden aan Vektis geleverd. De NZa treedt op tegen aanbieders die de wachttijden niet doorgeven. 

Zorgverzekeraars moeten ervoor zorgen dat hun verzekerden tijdig passende zorg krijgen door voldoende zorg in te kopen. Een onderdeel daarvan is zorgbemiddeling. We zijn bij verzekeraars op controlebezoek geweest om na te gaan of zij alles doen wat in hun macht ligt om de wachttijden te verkorten. Op basis van onze analyses nemen wij vervolgstappen.

Zie ook
Eindrapportage landelijke afspraken wachttijden in de ggz

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2018/07/17/meer-inspanning-nodig-om-wachttijden-ggz-op-te-lossen
Originele titel: Meer inspanning nodig om wachttijden ggz op te lossen
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-07-18

Relevante artikelen ...

De Nederlandse ggz stelt jaarplan 2021 GGZ beschikbaar De Nederlandse ggz laat zich leiden door vijf ambities Vanaf dinsdag 12 januari is het jaarplan 2021 van de Nederlandse ggz online beschikbaar. We ga... GGZ Tue, 12 Jan 2021, 10:52:32
Dankzij verkoop onroerend goed herstel de GGZ-sector Dit blijkt uit een analyse van 224 gepubliceerde jaarverslagen van GGZ-organisaties over 2019 door Intrakoop De financiële resultaten van de GGZ bl... GGZ Mon, 07 Dec 2020, 12:10:17
Wachttijden in de ggz moeten opgelost door betere samenwerking Er is weinig overzicht en te weinig samenwerking De wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg moeten korter. Dat kan alleen als huisartsen, psych... GGZ Sun, 15 Nov 2020, 07:08:40
Tijdens begin tweede coronagolf lichte daling nieuwe ggz-behandelingen De resultaten geven dus een eerste beeld, maar zijn niet representatief voor de specialistische ggz in Nederland De gevolgen van de tweede coronagolf... GGZ Thu, 12 Nov 2020, 11:07:53
NZa adviseert invoering nieuwe bekostiging ggz in 2022 In april 2019 heeft de NZa het advies ‘Zorgprestatiemodel ggz en fz’ uitgebracht Samen met brancheorganisaties in de ggz en forensische ggz heeft de ... GGZ Tue, 25 Aug 2020, 20:58:08
Meer gebruik van pgb en meerzorg in gehandicaptenzorg Uiteenlopende cliëntgroepen zijn aangewezen op de gehandicaptenzorg De Nederlandse Zorgautoriteit constateert in de eerste monitor gehandicaptenzorg ... GGZ Thu, 02 Jul 2020, 14:59:05