(advertentie)

Slechts 1 op de 6 weet zijn voornemen vast te houden en het doel te realiseren.

Elk jaar neemt 8 van de 10 Nederlanders zich iets voor op 1 januari, bijvoorbeeld stoppen met roken, minder geld uitgeven, meer sporten of gezonder eten. Slechts 1 op de 6 weet zijn voornemen vast te houden en het doel te realiseren. Volgens André Aleman, hoogleraar neuropsychologie bij het UMCG in Groningen en auteur van Je brein de baas, is een veel hoger succespercentage mogelijk.

Goede voornemens komen meestal neer op gedragsverandering en dat mislukt vaak door de drie G's, aldus Aleman: gewoonte, gemak en genot. Die drie verhinderen verandering. Dat wil echter niet zeggen dat ingesleten gedragspatronen niet te veranderen zijn. Uit onderzoek komt niet alleen naar voren dat het mogelijk is, maar ook hoe je dat het beste aan kunt pakken.

Zo is het van belang om kleine stappen te nemen en die concreet  te benoemen. Het helpt ook om te visualiseren: voor je te zien hoe je het uit gaat voeren. Bedenk de concrete handelingen die je moet doen om te slagen: bijvoorbeeld de wekker de avond te voren wat vroeger zetten op maandagavond als je de dag erop eerst wilt gaan sporten 's ochtends. Elke keer als je gesport hebt is het goed om jezelf ermee te complimenteren, de voldoening dat je je doel voor die dag gehaald hebt werkt als een beloning. Dat is beter dan een ongezonde beloning zoals een snack of alcohol. Ook helpt het om regelmatig te bedenken hoe belangrijk je het doel vind en dat je het prima vol kunt houden: velen gingen je voor.

Tot slot is het van belang om je eigen "smoesjes" door te hebben, excuses waardoor je niet hoeft te sporten (te druk, te moe, enzovoorts). Aleman: "Je moet van het nieuwe gedrag juist een routine maken waar je niet meer aan gaat tornen."

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : UMCG
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Nieuws/Persberichten/Paginas/goede-voornemens.aspx
Originele titel: Goede voornemens zijn niet gedoemd om te mislukken
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-01-04

Relevante artikelen ...

Massale hulp van studenten Het platform Covid Vrijwilliger is opgezet om vraag en aanbod bij elkaar te brengen Ruim 800 UMCG-studenten zich hebben bij het platform Covid Vrijwi... Anders Sun, 10 Jan 2021, 07:30:59
Belangrijke stap naar een rookvrije generatie met de stoppen met roken-campagne ‘PUUR’ De campagne PUUR rookvrij wil rokers aanzetten tot een serieuze stoppoging, net zo lang tot ze definitief gestopt zijn Met ‘PUUR rookvrij’ lanceert d... Anders Thu, 29 Oct 2020, 14:07:37
Nederlanders voldeden in 2019 aan beweegrichtlijnen Dit blijkt uit cijfers van de Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor 2019 van het CBS, in samenwerking met het RIVM In 2019 voldeed bijna de helft van... Anders Thu, 23 Apr 2020, 07:54:07
Stoppen met roken vaker ondersteuning door voorgeschreven medicijnen Huisartsen schreven deze middelen aan met regelmaat aan volwassenen voor Tussen 2012 en 2017 groeide het gebruik van geneesmiddelen op recept ter ond... Anders Thu, 06 Feb 2020, 16:16:51
Te hoge vitamine B12-spiegel is waarschuwing gezondheidsrisico's Tot op heden waren er geen nadelige effecten bekend van te hoge doses vitamine B12 Onderzoekers van het UMCG waarschuwen voor de gezondheidsrisico’s ... Anders Tue, 21 Jan 2020, 14:45:33
Zo'n 10.000 mensen opgespoord met hoge bloeddruk Hartstichting roept alle 40-plussers op regelmatig te meten Dit jaar hebben ruim 33.500 mensen hun bloeddruk laten opmeten bij een bloeddrukmeetpunt ... Anders Wed, 30 Oct 2019, 14:41:07