(advertentie)

Slechts 1 op de 6 weet zijn voornemen vast te houden en het doel te realiseren.

Elk jaar neemt 8 van de 10 Nederlanders zich iets voor op 1 januari, bijvoorbeeld stoppen met roken, minder geld uitgeven, meer sporten of gezonder eten. Slechts 1 op de 6 weet zijn voornemen vast te houden en het doel te realiseren. Volgens André Aleman, hoogleraar neuropsychologie bij het UMCG in Groningen en auteur van Je brein de baas, is een veel hoger succespercentage mogelijk.

Goede voornemens komen meestal neer op gedragsverandering en dat mislukt vaak door de drie G's, aldus Aleman: gewoonte, gemak en genot. Die drie verhinderen verandering. Dat wil echter niet zeggen dat ingesleten gedragspatronen niet te veranderen zijn. Uit onderzoek komt niet alleen naar voren dat het mogelijk is, maar ook hoe je dat het beste aan kunt pakken.

Zo is het van belang om kleine stappen te nemen en die concreet  te benoemen. Het helpt ook om te visualiseren: voor je te zien hoe je het uit gaat voeren. Bedenk de concrete handelingen die je moet doen om te slagen: bijvoorbeeld de wekker de avond te voren wat vroeger zetten op maandagavond als je de dag erop eerst wilt gaan sporten 's ochtends. Elke keer als je gesport hebt is het goed om jezelf ermee te complimenteren, de voldoening dat je je doel voor die dag gehaald hebt werkt als een beloning. Dat is beter dan een ongezonde beloning zoals een snack of alcohol. Ook helpt het om regelmatig te bedenken hoe belangrijk je het doel vind en dat je het prima vol kunt houden: velen gingen je voor.

Tot slot is het van belang om je eigen "smoesjes" door te hebben, excuses waardoor je niet hoeft te sporten (te druk, te moe, enzovoorts). Aleman: "Je moet van het nieuwe gedrag juist een routine maken waar je niet meer aan gaat tornen."

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : UMCG
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Nieuws/Persberichten/Paginas/goede-voornemens.aspx
Originele titel: Goede voornemens zijn niet gedoemd om te mislukken
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-01-04

Relevante artikelen ...

Tabakssmaak voor e-sigaret geven risico voor gezondheid De overheid wil e-sigaretten minder aantrekkelijk maken, vooral voor jongeren De overheid wil alleen nog 23 smaakstoffen voor de e-sigaret toestaan d... Anders Thu, 19 May 2022, 18:02:41
Campagne PUUR rookvrij van start gegaan Gezondheidsrisico’s derdehands rook centraal in nieuwe PUUR rookvrij campagne Ook als ouders of verzorgers alleen buiten roken, komen kinderen in aan... Anders Thu, 19 May 2022, 05:57:08
Urologen adviseren regelmatig je urine te controleren op bloed Met 7000 nieuwe patiënten per jaar staat blaaskanker op nummer 5 in de top 10 van meest  voorkomende kankers Check regelmatig je urine op de a... Anders Sun, 01 May 2022, 11:32:31
Subsidie voor slimme technologie om levensstijl blijvend te verbeteren Welvaartsziekten hebben een grote impact op burgers, waarbij verschillen in gezondheid samenhangen met de sociaaleconomische status NWO heeft €2,9 mi... Anders Wed, 09 Mar 2022, 10:37:07
Nog steeds te veel zoutgebruik volwassenen De hoeveelheid zout ligt ook in 2020/2021 nog ruim boven het aanbevolen maximum van 6 gram per dag Mannen en vrouwen van 31 tot en met 50 jaar in h... Anders Sun, 27 Feb 2022, 06:26:40
Na Janssen-vaccinatie mRNA-vaccins meest effectief als booster Na een eerste prik met het Janssenvaccin is boosten met mRNA-vaccins het meest effectief Afgelopen zomer startte het UMCG, samen met Erasmus MC, LUMC... Anders Wed, 19 Jan 2022, 11:38:26

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com