Slechts 1 op de 6 weet zijn voornemen vast te houden en het doel te realiseren.

Elk jaar neemt 8 van de 10 Nederlanders zich iets voor op 1 januari, bijvoorbeeld stoppen met roken, minder geld uitgeven, meer sporten of gezonder eten. Slechts 1 op de 6 weet zijn voornemen vast te houden en het doel te realiseren. Volgens André Aleman, hoogleraar neuropsychologie bij het UMCG in Groningen en auteur van Je brein de baas, is een veel hoger succespercentage mogelijk.

Goede voornemens komen meestal neer op gedragsverandering en dat mislukt vaak door de drie G's, aldus Aleman: gewoonte, gemak en genot. Die drie verhinderen verandering. Dat wil echter niet zeggen dat ingesleten gedragspatronen niet te veranderen zijn. Uit onderzoek komt niet alleen naar voren dat het mogelijk is, maar ook hoe je dat het beste aan kunt pakken.

Zo is het van belang om kleine stappen te nemen en die concreet  te benoemen. Het helpt ook om te visualiseren: voor je te zien hoe je het uit gaat voeren. Bedenk de concrete handelingen die je moet doen om te slagen: bijvoorbeeld de wekker de avond te voren wat vroeger zetten op maandagavond als je de dag erop eerst wilt gaan sporten 's ochtends. Elke keer als je gesport hebt is het goed om jezelf ermee te complimenteren, de voldoening dat je je doel voor die dag gehaald hebt werkt als een beloning. Dat is beter dan een ongezonde beloning zoals een snack of alcohol. Ook helpt het om regelmatig te bedenken hoe belangrijk je het doel vind en dat je het prima vol kunt houden: velen gingen je voor.

Tot slot is het van belang om je eigen "smoesjes" door te hebben, excuses waardoor je niet hoeft te sporten (te druk, te moe, enzovoorts). Aleman: "Je moet van het nieuwe gedrag juist een routine maken waar je niet meer aan gaat tornen."

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : UMCG
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Nieuws/Persberichten/Paginas/goede-voornemens.aspx
Originele titel: Goede voornemens zijn niet gedoemd om te mislukken
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-01-04

Relevante artikelen ...

Coronacrisis vergroot de invloed DNA op gedrag en welbevinden Onderzoekers ontdekten dat mensen die een verschillende genetische aanleg hebben ook anders met de coronacrisis omgaan Doordat tijdens de coronacrisi... Anders Tue, 08 Jun 2021, 13:00:52
Rokers roken meer door coronastress Tijdens de eerste golf gaven rokers aan vooral uit verveling meer te zijn gaan roken, nu is stress een belangrijke factor is Ruim de helft van de rok... Anders Mon, 22 Mar 2021, 20:16:32
Minder volwassen rokers in 2020 Dit blijkt uit de Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor 2020 van het CBS In 2020 gaf 20 procent van de volwassenen aan wel eens te roken, in 2019 was d... Anders Thu, 11 Mar 2021, 13:03:51
Gebruik nicotinezakjes moet ontmoedigd worden Nicotineproducten zonder tabak (NZT) nemen toe in populariteit Het gebruik van nicotinezakjes neemt toe, maar de nicotine is verslavend en schadelijk... Anders Thu, 04 Mar 2021, 16:05:35
Ambitieuze zorgverzekeraar koerst af op rookvrij Nederland Rookpreventie voor verzekerden Als zorgverzekeraar met de missie om de leefkracht van ieder mens te versterken, bekrachtigt Menzis de ambitie voor ... Anders Fri, 29 May 2020, 05:51:04
Stoppen met roken vaker ondersteuning door voorgeschreven medicijnen Huisartsen schreven deze middelen aan met regelmaat aan volwassenen voor Tussen 2012 en 2017 groeide het gebruik van geneesmiddelen op recept ter ond... Anders Thu, 06 Feb 2020, 16:16:51