Slechts 1 op de 6 weet zijn voornemen vast te houden en het doel te realiseren.

Elk jaar neemt 8 van de 10 Nederlanders zich iets voor op 1 januari, bijvoorbeeld stoppen met roken, minder geld uitgeven, meer sporten of gezonder eten. Slechts 1 op de 6 weet zijn voornemen vast te houden en het doel te realiseren. Volgens André Aleman, hoogleraar neuropsychologie bij het UMCG in Groningen en auteur van Je brein de baas, is een veel hoger succespercentage mogelijk.

Goede voornemens komen meestal neer op gedragsverandering en dat mislukt vaak door de drie G's, aldus Aleman: gewoonte, gemak en genot. Die drie verhinderen verandering. Dat wil echter niet zeggen dat ingesleten gedragspatronen niet te veranderen zijn. Uit onderzoek komt niet alleen naar voren dat het mogelijk is, maar ook hoe je dat het beste aan kunt pakken.

Zo is het van belang om kleine stappen te nemen en die concreet  te benoemen. Het helpt ook om te visualiseren: voor je te zien hoe je het uit gaat voeren. Bedenk de concrete handelingen die je moet doen om te slagen: bijvoorbeeld de wekker de avond te voren wat vroeger zetten op maandagavond als je de dag erop eerst wilt gaan sporten 's ochtends. Elke keer als je gesport hebt is het goed om jezelf ermee te complimenteren, de voldoening dat je je doel voor die dag gehaald hebt werkt als een beloning. Dat is beter dan een ongezonde beloning zoals een snack of alcohol. Ook helpt het om regelmatig te bedenken hoe belangrijk je het doel vind en dat je het prima vol kunt houden: velen gingen je voor.

Tot slot is het van belang om je eigen "smoesjes" door te hebben, excuses waardoor je niet hoeft te sporten (te druk, te moe, enzovoorts). Aleman: "Je moet van het nieuwe gedrag juist een routine maken waar je niet meer aan gaat tornen."

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : UMCG
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Nieuws/Persberichten/Paginas/goede-voornemens.aspx
Originele titel: Goede voornemens zijn niet gedoemd om te mislukken
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-01-04

Relevante artikelen ...

Na accijnsverhoging meer mensen gestopt met roken Het rook- en koopgedrag van rokers is sinds de accijnsverhoging op sigaretten en shag in 2020 fors veranderd Vanwege de prijs en om gezonder te leven... Anders Sat, 12 Jun 2021, 13:00:12
Coronacrisis vergroot de invloed DNA op gedrag en welbevinden Onderzoekers ontdekten dat mensen die een verschillende genetische aanleg hebben ook anders met de coronacrisis omgaan Doordat tijdens de coronacrisi... Anders Tue, 08 Jun 2021, 13:00:52
Lifelines deelname kan hart- en vaatziekte helpen voorkomen Het doel van Lifelines is een bijdrage te leveren om mensen in de toekomst gezonder oud te laten worden Het terugkoppelen van gezondheidsresultaten a... Anders Sun, 18 Apr 2021, 06:23:26
Massale hulp van studenten Het platform Covid Vrijwilliger is opgezet om vraag en aanbod bij elkaar te brengen Ruim 800 UMCG-studenten zich hebben bij het platform Covid Vrijwi... Anders Sun, 10 Jan 2021, 07:30:59
Roken zo'n 20 procent duurder geworden Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers Rookwaren zijn in Nederland het afgelopen jaar fors duurder geworden. In juli 2020 waren de prijzen van... Anders Tue, 11 Aug 2020, 12:02:36
Voorbereidingen Stoptober al in volle gang De landelijke campagne trapt af op 3 september De voorbereidingen voor de zevende editie van ‘Stoptober, 28 dagen niet roken in oktober!’ zijn begonn... Anders Tue, 11 Aug 2020, 07:08:22