Het OV verkeert al een paar jaar in zwaar weer. Hierdoor is 10 procent van de haltes en lijnen verdwenen

Het kabinet liet deze week een proefballonetje op. Het gaat onderzoeken of minima (bijna) gratis met het OV kunnen reizen buiten de spits. Dat zou voor een deel van onze achterban goed nieuws zijn. Maar: het is nog lang niet zeker dat dit doorgaat. Het is wel zeker dat het kabinet de al eerder aangekondigde bezuiniging van 335 miljoen euro per jaar op het OV wil doorzetten. Dit blijkt uit de Voorjaarsnota. Deze bezuiniging zal mensen met een beperking juist extra hard treffen.

Het OV gaat al achteruit
Het OV verkeert al een paar jaar in zwaar weer. Hierdoor is 10 procent van de haltes en lijnen verdwenen. Voor mensen met een beperking komt daar nog bij dat ook het doelgroepenvervoer onder grote druk staat door het chauffeurstekort. Met als gevolg geen ritzekerheid, lange wachttijden en uitvallende ritten.

De bezuiniging van 335 miljoen per jaar moet in 2026 ingaan. Deze grote bezuiniging betekent dat de tarieven voor het OV flink zullen stijgen. Of dat er grondig in het aanbod wordt geschrapt. Of allebei. Er zal ook minder geld zijn voor het verbeteren van de toegankelijkheid.

Ieder(in) stuurde eerder al samen met andere consumentenorganisaties (waaronder reizigersvereniging Rover) een brandbrief over de bezuinigingen op het OV.

Vervoersarmoede groeit
Reizigers die afhankelijk zijn van het OV en geen alternatief hebben, krijgen hierdoor te maken met vervoersarmoede. Dit geldt voor veel mensen met een beperking. Steden, de regio en belangrijke voorzieningen worden voor hen slechter bereikbaar. Terwijl iedereen de mogelijkheid moet hebben om bij werk, school, winkels of andere basisvoorzieningen te komen.

Mensen met een beperking hebben in de samenleving sowieso al met veel drempels te maken. De voorgenomen bezuiniging maakt het voor hen nog lastiger om mee te doen en gebruik te maken van allerlei voorzieningen. Kortom, het vergroot hun achterstand. Ieder(in) vindt het daarom enorm belangrijk dat de bezuiniging alsnog wordt teruggedraaid.

Proefballon of rookgordijn?
Terug naar het proefballonnetje van gratis openbaar vervoer voor minima. Het lijkt totaal onhaalbaar om openbaar vervoer voor de minima gratis te maken, terwijl er tegelijkertijd zwaar wordt bezuinigd op het openbaar vervoer.

Bovendien: wat heb je aan gratis openbaar vervoer als het OV niet toegankelijk is? Of als je daarmee niet meer op je plek van bestemming kan komen? Dus was het proefballonnetje misschien vooral een rookgordijn om de bezuiniging op het OV aan het zicht te onttrekken? Wie het weet, mag het zeggen.

Bron: Ieder(in)