(advertentie)

Samenwerkingspartners hebben daar afspraken gemaakt om de wachttijden terug te dringen

In het gezamenlijke actieprogramma van GGZ Nederland, MeerGGZ, MIND en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) zijn de afgelopen maanden in vrijwel alle regio’s Taskforces gevormd. Samenwerkingspartners hebben daar afspraken gemaakt om de wachttijden terug te dringen. Daarbij zijn dankzij creativiteit en enthousiasme veel goede ideeën vrijgekomen. Maar er zijn ook nog steeds zorgen: de wachttijden in de GGZ zijn nog steeds te lang en niet overal komt de samenwerking goed van de grond. Guus van Bork, beleidsadviseur GGZ bij ZN, vertelt over de vernieuwde afspraken en de inzet voor de komende maanden.

Er ligt nu een actieplan 2.0. Waarin verschilt dat van het eerste actieplan?
“De afgelopen periode lag de nadruk op het stimuleren van die regionale samenwerking en het ontwikkelen van plannen en manieren om de wachttijden terug te dringen. Die samenwerking is vrijwel overal van de grond gekomen. We hebben de ideeën en werkwijzen met elkaar gedeeld, via de website, de nieuwsbrieven en op bijeenkomsten. Maar daarmee zijn we er nog niet. De stuurgroep wil nu dat die plannen en voornemens hun beslag krijgen in de contractering voor 2020. Daarnaast zetten we in op gerichte ondersteuning van een paar regio’s bij het doorontwikkelen van die plannen en gaan we extra aandacht besteden aan het terugdringen van de wachttijd voor specifieke doelgroepen, zoals mensen met autisme. De aanpak daarvan blijft te veel achter.”

Om welke regio’s gaat dat?
“We zijn nu in gesprek met zes regio’s waarvan wij als stuurgroep het vertrouwen hebben dat de basis voor de samenwerking goed is, maar die nog wel een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken. We willen in ons versnellingsprogramma de bedachte aanpak optimaal faciliteren en samen met de regionale partijen gaan we op zoek naar de beste manier om die plannen en intenties te concretiseren. We leggen ze de vraag voor wat zij nodig hebben om resultaten te kunnen boeken. Dan gaan we bekijken hoe we daar zo snel mogelijk invulling aan kunnen geven.”
 
Er zijn ook regio’s waar de samenwerking maar mondjesmaat op gang komt. Wat is daaraan te doen?
“Alle stuurgroepleden hebben een aantal regio’s ‘onder hun hoede’. Daar waar er naar onze inschatting onvoldoende voortgang wordt geboekt, zetten we ons in om de zaak te bespoedigen. Het zijn in de meeste gevallen ook de regio’s waar de wachttijden nog niet teruglopen. We proberen het vuurtje verder aan te wakkeren. Daarnaast zien ook het ministerie van VWS en toezichthouder IGJ in de rapportages om welke regio’s het gaat. Zij zullen daar ook speciale aandacht aan besteden. Tegelijkertijd blijft het de verantwoording van de regio’s zelf, wij kunnen en willen niet dwingen. Onze taak is om hen te doordringen van de urgentie.”
 
Je zegt dat jullie het liefst zien dat de inspanningen om de wachttijden terug te dringen een plek krijgen in de contracten tussen zorgverleners en zorgverzekeraars. Hoe ziet dat er concreet uit?
“In onze optiek zouden er doelstellingen en prestaties over het terugdringen van wachttijden moeten worden afgesproken in de contracten voor volgend jaar. Zorgorganisaties moeten daar reële, maar ook ambitieuze doelen voor formuleren, die haalbaar en meetbaar zijn. Zorgverzekeraars moeten dan ook de financiële kaders en ruimte bieden om dat mogelijk te maken. In goed samenspel zijn daarover heldere afspraken te maken. We hebben daarvoor ook een leidraad contractering ontwikkeld. Het belangrijkste is de gedeelde visie en de bereidheid bij zorgaanbieders en zorgverzekeraars om er samen de schouders onder te zetten. Het is niet gemakkelijk om de wachttijden te bekorten, maar ik ben ervan overtuigd dat het met een op de regio afgestemde aanpak kan.”
 
Wat nu als straks alle 31 regio’s die extra ondersteuning willen?
“Dan gaan we met alle regio’s het gesprek aan over de vraag wat ze nodig hebben om die extra stap te zetten. We kunnen ze niet alle 31 de middelen bieden, maar meedenken over oplossingen kost niks extra’s. Ongetwijfeld komen er ook dan goede ideeën op tafel waarmee regio’s geholpen zijn. Dat is ook een van de kerntaken van het samenwerkingsverband tussen vertegenwoordigers van cliënten, zorgaanbieders en zorgverzekeraars: klankbord zijn, stimuleren en waar mogelijk faciliteren, zodat in de regio’s resultaten geboekt kunnen worden. De noodzaak om resultaten te boeken blijft onverminderd hoog.”

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : ZN
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.zn.nl
Originele titel: Vernieuwde afspraken aanpak wachttijden GGZ
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2019-09-26

Relevante artikelen ...

Na terugval komen ggz verwijzingen weer op gang Sinds half maart is het aantal verwijzingen door huisartsen naar ggz-aanbieders met naar schatting 49.000 gedaald Huisartsen hervatten de verwijzinge... GGZ Fri, 22 May 2020, 08:28:24
Stichting Nostram in Wageningen verleent geen zorg meer De organisatie heeft de cliënten inmiddels op een goede manier overgedragen aan andere zorgaanbieders De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft het... GGZ Mon, 10 Feb 2020, 11:13:04
GGZ Nederland tegen verlaging ggz-tarieven per 2020 Als de bezwaarprocedure niets oplevert, volgt mogelijk een gang naar de rechter GGZ Nederland gaat bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bezwaar ... GGZ Mon, 12 Aug 2019, 10:33:17
Aanpak wachtlijsten ggz per regio laat verbetering zien Cliënten die dringend wachten op zorg zijn het beste geholpen met maatwerk in de regio Een deel van de regio’s slaagt er door samenwerking behoorli... GGZ Wed, 13 Feb 2019, 11:38:15
Pilot waarin het verwijsproces naar de GGZ anders wordt ingericht Een aantal huisartsen gaat via een speciaal loket verwijzen: het Regionaal Patiënt Plaatsingsbureau (RPB) In Noord-Limburg start vanaf januari 2019 e... GGZ Wed, 07 Nov 2018, 22:24:58
Goede financiële resultaten in de GGZ De bedrijfsopbrengsten stegen met +2,2% sterker dan de bedrijfslasten met +1,6%. De GGZ-sector heeft 2017 met goede financiële resultaten afgesloten.... GGZ Mon, 03 Sep 2018, 18:21:11