Meer openheid bij calamiteiten. Naasten en nabestaanden worden steed meer betrokken

Ziekenhuizen en zorgaanbieders in de verpleeghuiszorg en thuiszorg spreken na een calamiteit steeds vaker in openheid met de betrokken patiënt, zijn naasten of nabestaanden over wat er is gebeurd. Het onderzoek naar de calamiteit wordt daardoor beter en openheid na een calamiteit vergroot het vertrouwen in goede zorg.

Dat stelt de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) i.o. in de publicatie ‘In openheid leren van meldingen’: in 2013 worden patiënt, naasten en nabestaanden in nog geen 20% van de calamiteitenonderzoeken betrokken, in 2016 is het percentage 80%, en in de eerste helft van 2017 ruim 82%. ‘Ook bij het doen van onderzoek naar calamiteiten krijgt de vraag wat belangrijk is voor de patiënt steeds meer aandacht’, zegt Ronnie van Diemen, Inspecteur-generaal voor Gezondheidszorg en Jeugd i.o. ‘Door openheid kunnen zorgverleners en raden van bestuur van de ervaring van de patiënt en zijn familie leren en neemt het vertrouwen in goede zorg toe.’

Inspectie maakt meer openbaar
In 2016 en 2017 gaf de inspectie voor het eerst een overzicht uit van ontvangen calamiteiten in de medisch-specialistische zorg en verpleeghuiszorg en thuiszorg. Deze publicatie is het vervolg hierop. De inspectie gaat deze periodieke rapportages ook voor andere sectoren in de zorg uitbrengen. Het belangrijkste doel is dat zorgverleners kunnen leren van elkaars ervaringen en dat het bijdraagt aan het vertrouwen van patiënten in goede zorg 

Hogere kwaliteit calamiteitenrapporten
De inspectie stelt vast dat calamiteitenonderzoeken door zorginstellingen zelf van steeds betere kwaliteit zijn. De inspectie richt zich bij haar oordeel ondermeer op het leerproces ná de calamiteit zodat zulke calamiteiten in de toekomst zo veel mogelijk worden voorkomen.

Stijging van meldingen
Ziekenhuizen en zorgaanbieders in de verpleeghuiszorg en thuiszorg zijn wettelijk verplicht om calamiteiten te melden aan de inspectie. Het aantal calamiteitenmeldingen stijgt, ook door de oproep van de inspectie om bij twijfel te melden. Ook constateert de inspectie dat calamiteiten steeds beter worden herkend. In 2013 was het aantal meldingen bijna 800, in 2016 is dat aantal  gestegen naar ruim 1300. Over 2017 heeft de inspectie nog geen totaalbeeld. In de eerste maanden van 2017 zijn er in de medisch-specialistische zorg 554 meldingen gedaan. In de verpleeghuiszorg en thuiszorg zijn in de eerste helft van 2017 zijn in totaal 207 verplichte meldingen van calamiteiten gedaan. Ongeveer de helft van de meldingen blijkt daadwerkelijk een calamiteit te zijn.

55 bestuurlijke boetes
De inspectie heeft in 2016 wegens een overtreding van wet- en regelgeving een 55 keer een bestuurlijke boete opgelegd. Het niet of te laat melden van een calamiteit werd 8 keer beboet.

Documenten
In openheid leren van meldingen 2016-2017 De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) maakt dit overzicht openbaar van het aantal meldingen die de inspectie heeft... Rapport | 25-01-2018

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : IGJ
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.igj.nl/actueel/nieuws/2018/01/25/meer-aandacht-voor-patienten-en-familie-bij-calamiteiten
Originele titel: Meer aandacht voor patiënten en familie bij calamiteiten
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-01-25

Relevante artikelen ...

Algemeen Thuiszorg Nederland in regio Amersfoort en Zeist heeft aanwijzing gekregen Er zijn nog steeds risico’s voor de kwaliteit en de veiligheid van de zorg De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft Algemeen Thuiszorg Neder... Management & beleid Tue, 24 May 2022, 20:42:13
Ggz-aanbieder Compass B.V.heeft last onder dwangsom gekregen Met de last onder dwangsom dwingt de inspectie af dat Compass uiterlijk op 22 april weer een raad van commissarissen heeft De Inspectie Gezondheidszo... Management & beleid Wed, 30 Mar 2022, 05:41:40
Voor de noden in verpleeghuizen is veel meer aandacht nodig Het kabinet had vooral oog voor de situatie in ziekenhuizen en te weinig aandacht voor de situatie van bewoners en personeel in verpleeghuizen Patiën... Management & beleid Wed, 16 Feb 2022, 14:20:27
Beter inzicht in bedrijfsstructuur en besteding zorggeld zorgaanbieders Er geldt vanaf dit jaar een uitgebreidere meld- en vergunningsplicht voor zorgaanbieders Op 1 januari 2022 zijn de Wet toetreding zorgaanbieders (W... Management & beleid Wed, 26 Jan 2022, 12:51:56
AZR-Zorg voldoet niet volledig aan last onder dwangsom De inspectie start een invorderingstraject om het verschuldigde bedrag van de dwangsom te innen De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd start het traje... Management & beleid Fri, 18 Jun 2021, 06:12:27
Huize Brandsen in Baarn niet meer onder verscherpt toezicht Tekortkomingen zijn weggenomen De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft het verscherpt toezicht op de Stichting Woon-Zorgflat Brandsen in Ba... Management & beleid Tue, 11 May 2021, 13:22:49

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com