Meer openheid bij calamiteiten. Naasten en nabestaanden worden steed meer betrokken

Ziekenhuizen en zorgaanbieders in de verpleeghuiszorg en thuiszorg spreken na een calamiteit steeds vaker in openheid met de betrokken patiënt, zijn naasten of nabestaanden over wat er is gebeurd. Het onderzoek naar de calamiteit wordt daardoor beter en openheid na een calamiteit vergroot het vertrouwen in goede zorg.

Dat stelt de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) i.o. in de publicatie ‘In openheid leren van meldingen’: in 2013 worden patiënt, naasten en nabestaanden in nog geen 20% van de calamiteitenonderzoeken betrokken, in 2016 is het percentage 80%, en in de eerste helft van 2017 ruim 82%. ‘Ook bij het doen van onderzoek naar calamiteiten krijgt de vraag wat belangrijk is voor de patiënt steeds meer aandacht’, zegt Ronnie van Diemen, Inspecteur-generaal voor Gezondheidszorg en Jeugd i.o. ‘Door openheid kunnen zorgverleners en raden van bestuur van de ervaring van de patiënt en zijn familie leren en neemt het vertrouwen in goede zorg toe.’

Inspectie maakt meer openbaar
In 2016 en 2017 gaf de inspectie voor het eerst een overzicht uit van ontvangen calamiteiten in de medisch-specialistische zorg en verpleeghuiszorg en thuiszorg. Deze publicatie is het vervolg hierop. De inspectie gaat deze periodieke rapportages ook voor andere sectoren in de zorg uitbrengen. Het belangrijkste doel is dat zorgverleners kunnen leren van elkaars ervaringen en dat het bijdraagt aan het vertrouwen van patiënten in goede zorg 

Hogere kwaliteit calamiteitenrapporten
De inspectie stelt vast dat calamiteitenonderzoeken door zorginstellingen zelf van steeds betere kwaliteit zijn. De inspectie richt zich bij haar oordeel ondermeer op het leerproces ná de calamiteit zodat zulke calamiteiten in de toekomst zo veel mogelijk worden voorkomen.

Stijging van meldingen
Ziekenhuizen en zorgaanbieders in de verpleeghuiszorg en thuiszorg zijn wettelijk verplicht om calamiteiten te melden aan de inspectie. Het aantal calamiteitenmeldingen stijgt, ook door de oproep van de inspectie om bij twijfel te melden. Ook constateert de inspectie dat calamiteiten steeds beter worden herkend. In 2013 was het aantal meldingen bijna 800, in 2016 is dat aantal  gestegen naar ruim 1300. Over 2017 heeft de inspectie nog geen totaalbeeld. In de eerste maanden van 2017 zijn er in de medisch-specialistische zorg 554 meldingen gedaan. In de verpleeghuiszorg en thuiszorg zijn in de eerste helft van 2017 zijn in totaal 207 verplichte meldingen van calamiteiten gedaan. Ongeveer de helft van de meldingen blijkt daadwerkelijk een calamiteit te zijn.

55 bestuurlijke boetes
De inspectie heeft in 2016 wegens een overtreding van wet- en regelgeving een 55 keer een bestuurlijke boete opgelegd. Het niet of te laat melden van een calamiteit werd 8 keer beboet.

Documenten
In openheid leren van meldingen 2016-2017 De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) maakt dit overzicht openbaar van het aantal meldingen die de inspectie heeft... Rapport | 25-01-2018

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : IGJ
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.igj.nl/actueel/nieuws/2018/01/25/meer-aandacht-voor-patienten-en-familie-bij-calamiteiten
Originele titel: Meer aandacht voor patiënten en familie bij calamiteiten
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-01-25

Relevante artikelen ...

Centrum Zorg en Welzijn b.v. in Den Haag heeft aanwijzing Er zijn tekortkomingen in de kwaliteit en de veiligheid van de zorg die leiden tot risico’s De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft Centrum... Management & beleid Sun, 06 Jun 2021, 06:08:17
Anemoon b.v. in Leiden verleend geen zorg meer Het was een kleinschalig woonzorgcentrum voor ouderen De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft het verscherpt toezicht op Anemoon in Leiden ... Management & beleid Fri, 21 May 2021, 10:17:33
Cliëntenstop bij Majestic Home Care in Amsterdam omgezet naar cliëntenplafond In totaal mag MHC acht cliënten hebben De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft de cliëntenstop die sinds 29 januari gold voor thuiszorgor... Management & beleid Wed, 31 Mar 2021, 19:20:50
Artsen die hydroxychloroquine of ivermectine voorschrijven tegen corona krijgen boete Deze medicijnen mogen alleen worden voorgeschreven voor de ziekten waarvoor ze zijn geregistreerd of ten behoeve van wetenschappelijk klinisch onderzo... Management & beleid Sat, 27 Mar 2021, 14:14:39
Relaunch Nederland in Tiel heeft aanwijzing gekregen Relaunch mag nu al geen cliënten meer aannemen, en moet de huidige cliënten overdragen aan andere zorgaanbieders De Inspectie Gezondheidszorg en Jeug... Management & beleid Wed, 27 Jan 2021, 16:23:23
Stichting Senioren Zorg heeft aanwijzing gekregen De kwaliteit van zorg schiet er tekort De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft Stichting Senioren Zorg een aanwijzing gegeven. De aanwijzin... Management & beleid Thu, 03 Dec 2020, 14:37:27