(advertentie)

We richten ons tijdens de komende controles op nieuwe zorgaanbieders stelt de NZa

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) controleert de komende weken bij een aantal nieuwe aanbieders van wijkverpleegkundige zorg of zij hun administratie op orde hebben. Een goede administratie maakt deel uit van een professionele bedrijfsvoering. En een professionele bedrijfsvoering is van groot belang voor zowel de kwaliteit als de betaalbaarheid van zorg.

We richten ons tijdens de komende controles op nieuwe zorgaanbieders. Ook zij moeten hun bedrijfsvoering uiteraard op orde hebben. De zorgaanbieders die we bezoeken zijn eerder door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) gecontroleerd. Tijdens deze controles scoorden zij tot twee keer toe een onvoldoende. De IGJ controleerde de kwaliteit en veiligheid van zorg. Onze controles richten zich specifiek op het voeren van een goede administratie.

Het voeren van een goede administratie is meer dan ooit belangrijk nu wijkverpleegkundigen gaan registeren volgens planning is realisatie. Wijkverpleegkundigen hoeven minder te registeren, maar door een goede administratie is terug te vinden of patiënten de zorg krijgen die zij nodig hebben.

Uit een goede administratie blijkt in ieder geval welke zorg een aanbieder wanneer tegen welke tarieven aan welke patiënten levert. Iedere zorgaanbieder moet aan zijn patiënten inzichtelijk kunnen maken wat er gedeclareerd is. Zo krijgt de patiënt inzicht in zijn of haar kosten. Zorgverzekeraars kunnen dit inzicht gebruiken om goede afspraken te maken met zorgaanbieders.  Dergelijke afspraken dragen op hun beurt bij aan goede, toegankelijke en betaalbare zorg voor alle inwoners van Nederland.

Eerder dit jaar controleerden we al een aantal andere aanbieders van wijkverpleegkundige zorg. De uitkomsten van deze eerste reeks zijn uiteenlopend. Zo bleek één aanbieder een verklaring te hebben voor zijn afwijkende declaratiepatroon. Een andere zaak brachten we onder de aandacht van de verzekeraars om zo de doelmatigheid van de gedeclareerde zorg te controleren. En bij weer een ander legden we een aanwijzing op vanwege het voeren van een rommelige administratie. Bij laatstgenoemde aanbieder gaan we in 2019 opnieuw langs.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2018/12/10/nieuwe-controles-wijkverpleging
Originele titel: Nieuwe controles wijkverpleging
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2018-12-11

Relevante artikelen ...

Minutenregistratie wijkverpleegkundigen van de baan De 5-minutenregistratie leidt tot veel onnodige administratie en zorgt al jaren voor onvrede bij wijkverpleegkundigen Minister De Jonge (Volksgezondh... Thuiszorg Wed, 05 Dec 2018, 13:23:11
Meer zorg, minder papier Actiedag wijkverpleging op 20 november. Een dag geen onnodige administratie. Eén dag lang alleen administratie die rechtstreeks ten goede komt aan cli... Thuiszorg Tue, 07 Nov 2017, 13:51:45
Prestaties en tarieven verloskundige zorg 2019 Verloskundigen krijgen net als huisartsen een toeslag voor patiënten die in achterstandswijken wonen. De prestaties en maximale tarieven voor verlosk... Thuiszorg Tue, 17 Jul 2018, 12:50:16
Nieuwe bekostiging wijkverpleging In de huidige bekostiging krijgen zorgaanbieders betaald per uur In 2019 start de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) voor de wijkverpleging met de volg... Thuiszorg Wed, 20 Mar 2019, 19:51:47
Druk op tarieven is risico voor wijkverpleging Een bijkomend effect van een moeizaam contracteringsproces is de toename van ongecontracteerde zorg. Net als ActiZ maakt ook de Nederlandse Zorgaut... Thuiszorg Sat, 28 Apr 2018, 13:32:41

(advertentie)
(advertentie)