Wetenschappers van het Erasmus MC hebben samen met Amerikaanse collega's een DNA-test ontwikkeld, waarmee huidskleur, haarkleur en oogkleur van een onbekend persoon kunnen worden voorspeld.

Hun bevindingen zijn gepubliceerd in het toonaangevende forensische tijdschrift Forensic Science International: Genetics.

Nuttige aanwijzingen
Het opsporen van daders van wie het DNA-profiel niet bekend is bij de autoriteiten, blijft een voortdurende uitdaging. Het voorspellen van uiterlijk zichtbare kenmerken op basis van DNA kan in politieonderzoek nuttige aanwijzingen opleveren. De politie kan zich daarmee concentreren op een selectie met een specifiek uiterlijk, in plaats van op alle mogelijke verdachten.

Plaats delict
Met de test genaamd HIrisPlex-S kan op basis van DNA-sporen, die bijvoorbeeld op een plaats delict zijn achtergebleven, worden bepaald welke kleur huid, haar, en ogen de persoon heeft van wie het DNA afkomstig is. De laboratoriumtest, die zeer gevoelig is en slechts weinig DNA-materiaal nodig heeft, is gekoppeld aan een publiek beschikbare webtool.

Gelijktijdig voorspellen
Prof. Manfred Kayser van het Erasmus MC werkte samen met dr. Susan Walsh van IUPUI aan de ontwikkeling van de test. Walsh: "We kunnen vijf typen huidskleur voorspellen: zeer bleek, bleek, gemiddeld, getint en donker. Dit is nadrukkelijk niet hetzelfde als het bepalen van genetische afkomst, ras of etniciteit." Kayser: "Met HIrisPlex-S kunnen forensische genetici en genetische antropologen nu voor het eerst gelijktijdig oog-, haar- en huidskleur voorspellen uit een DNA-monster, ook als dat monster zeer klein is."

Wettelijk toegestaan
Met de uitkomsten van deze studie, en het eerder verkregen wetenschappelijke bewijs waarover Kayser publiceerde voor het voorspellen van huidskleur op basis van DNA-sporen, verwacht hij dat de Nederlandse overheid het gebruik van huidskleuronderzoek vanuit DNA bij forensisch onderzoek binnenkort wettelijk zal toestaan. Dit gebeurde al eerder voor oogkleur in 2012 en voor haarkleur in 2017.

Wat is de URL bij deze bron?: https://www.erasmusmc.nl/corp_home/corp_news-center/2018/2018-05/dna.test,kleur.huid.haar.ogen/