Voor de patiëntveiligheid in het ziekenhuis zijn het hebben van oprechte aandacht voor de patiënt, goede communicatie met de patiënt en optimale samenwerking tussen zorgverleners de belangrijkste factoren.

Louise van Galen deed hiernaar (inter)nationaal onderzoek bij de afdeling (acute) interne geneeskunde van VUmc. Ze heeft onder andere onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid van enkele kwaliteitsindicatoren zoals onverwachte heropnames en sterfte in het ziekenhuis. Zij trekt deze indicatoren in twijfel, en beargumenteert dat het gebruik van deze indicatoren vaak geen betrouwbare afspiegeling is van de daadwerkelijke veiligheid en kwaliteit van zorg in ziekenhuizen. "We moeten meer in gesprek met de patiënt en ons minder laten leiden door allerlei metingen en getallen. Dat verhoogt de veiligheid en kwaliteit van de zorg." Van Galen promoveert op 27 juni bij VUmc.

Nederlandse ziekenhuizen staan wereldwijd bekend als de veiligste ter wereld, maar het kan altijd beter. Door de vergrijzing en de marktwerking in de zorg neemt de druk op ziekenhuizen toe. Hierdoor kan de patiëntveiligheid in gevaar komen. Ondanks toegenomen aandacht voor en projecten ter bevordering van de patiëntveiligheid komen ongewenste uitkomsten nog steeds veel voor. Als gevolg hiervan krijgt 1 op de 10 patiënten te maken met ongewenste schade tijdens zijn traject door de zorgketen. Van Galen: "Dit gaat van de behandeling door huisartsen, wijkverpleegkundigen tot aan de artsen, specialisten en het verplegend personeel in het ziekenhuis en verpleegtehuis."

Actief patiënten betrekken bij hun ziekteproces gedurende de opname, en bij het ontslag simpelweg aan het bed vragen of zij klaar zijn naar huis te gaan, zou al een stap in de goede richting kunnen zijn. Dit bleek uit een onderzoek met 1400 heropnames dat werd uitgevoerd in 15 ziekenhuizen binnen Europa.

Dit proefschrift geeft met een benadering vanaf de 'werkvloer' een startschot voor een nieuwe veiligheidscultuur in de zorg. Deze wordt breed onderschreven; Van Galen deed onderzoek bij tientallen ziekenhuizen in Nederland en in het buitenland. Overal was een grote bereidheid om mee te doen en te leren.

"Het zou goed zijn als wij allen meer aandacht hebben voor menselijke zaken, in plaats van zuiver nadruk te leggen op van buiten opgelegde, meetbare zaken," aldus de onderzoeker.


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Datum: 29 feb 2024

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!