Uit onderzoek van de Patiëntenfederatie blijkt dat 1 op de 5 mensen bij spoedzorg een verkeerd advies krijgt

Spoedzorg bij huisartsenpost en spoedeisende hulp moet beter worden afgestemd op de beleving van de patiënt. Dat schrijft Patiëntenfederatie Nederland in een brief aan de Tweede Kamer. Die vergadert later deze week over ambulancezorg en acute zorg.

“Mensen verwachten dat waar zij zich ook melden, hun spoedvraag wordt begrepen en op de juiste wijze, juiste plaats en met deskundigheid wordt omgezet in actie”, aldus de brief.

Uit onderzoek van de Patiëntenfederatie blijkt dat 1 op de 5 mensen bij spoedzorg een verkeerd advies krijgt. En meer dan de helft van de mensen bij wie het bijna niet goed ging, zegt dat alleen door eigen ingrijpen werd voorkomen dat het mis ging met de zorg. De brief constateert dat het tijd wordt dat alle afspraken die er in de sector zijn gemaakt over kwaliteitsverbetering van de spoedzorg nu snel moeten worden nagekomen.

Ten slotte vraagt de Patiëntenfederatie aandacht voor betere uitwisseling van gegevens tussen hulpverleners. “Zorgverleners weten onvoldoende van elkaar wat ze doen voor dezelfde patiënt.”

Kijk hier voor de brief aan de Tweede Kamer

Kijk hier voor de rapportage van de meldactie Spoedzorg

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Patiëntenfederatie Nederland
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.patientenfederatie.nl/nieuws/spoedzorg-kan-beter-en-patientvriendelijker
Originele titel: Spoedzorg kan beter en patiëntvriendelijker
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2017-11-27


Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com