(advertentie)

Veel patiënten hebben begrip voor de medicatiewissel, maar toch roept het wisselen ook regelmatig onbegrip en frustratie op

Hoe kunnen apotheekteams – vaak lastige – gesprekken over een medicatiewissel met de patiënt op een prettige wijze voeren? Samen met SIR Institute for Pharmacy Practice and Policy en UPPER (Universiteit Utrecht) houdt het Nivel twee communicatiestrategieën tegen het licht om te komen tot praktische handvatten voor het apotheekteam. Het project krijgt de naam ‘Negatief nieuws brengen: communicatiestrategieën rondom het wisselen van medicatie passend bij patiënt en apotheekteamlid’ en wordt gesubsidieerd door de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP).

Medicatiewisselingen komen vaak voor. Volgens onderzoek van veertien patiëntenorganisaties onder hun achterban krijgen zo’n miljoen patiënten één of meer keer per jaar een ander merk medicijn mee dan zij tot dan toe hadden. Vaak is hier geen medische reden voor aan te wijzen, soms is het te wijten aan de geneesmiddeltekorten dat zij een ander geneesmiddel krijgen dan zij gewend zijn.

Gesprek over medicatiewissel vaak lastig voor apotheekteam
Veel patiënten hebben begrip voor de medicatiewissel, maar toch roept het wisselen ook regelmatig onbegrip en frustratie op. Het apotheekteam, dat de boodschap brengt, heeft soms te maken met boze reacties en agressie aan de apotheekbalie. Daarom kan het voor hen lastig zijn het gesprek rondom medicatiewissel op een goede en prettige wijze te voeren. Wanneer gesprekken niet goed verlopen kan dat leiden tot ontevreden patiënten en suboptimaal medicijngebruik en bovendien tot minder werkplezier bij het apotheekteam.

Handvatten voor een lastig baliegesprek in de apotheek
Met het onderzoek ‘Negatief nieuws brengen’ verkrijgen we inzicht in verschillende communicatiestrategieën en de toepassing ervan: wanneer en bij wie kun je welke strategie het best inzetten? Het project loopt van 1 augustus 2020 tot 30 september 2022 en resulteert in praktische handvatten voor het apotheekteam die gebundeld worden op een vrij toegankelijke website. Daarnaast wordt een training ontwikkeld voor het apotheekteam om de strategieën goed te kunnen toepassen in het gesprek rond een medicatiewissel met de patiënt. Bij positieve resultaten zal de teamtraining na afloop aangeboden worden via het nascholingsaanbod van SIR.

Methoden van onderzoek
Het onderzoeksteam van het Nivel, SIR en UPPER (onderdeel van de afdeling Farmaco-epidemiologie en Klinische Farmacologie van Universiteit Utrecht, dat onderzoek en onderwijs in de farmaceutische praktijk verzorgt) zal zich richten op het aanpassen en testen van twee communicatiestrategieën voor gesprekken over medicatiewisselingen in de apotheek. Hiervoor vragen we input van apothekers, apothekersassistenten en patiënten. Het apotheekteam zal worden getraind in het toepassen van de communicatiestrategieën. De aangepaste strategieën worden vervolgens getest in vijftien apotheken.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: Nivel
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Nivel
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nivel.nl/nl/nieuws/het-nivel-start-een-onderzoek-naar-communicatie-de-apotheek-bij-medicatiewissel
Originele titel: Het Nivel start een onderzoek naar communicatie in de apotheek bij medicatiewissel
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Studenten
Datum: 2020-09-23

Relevante artikelen ...

Patiëntveiligheidscultuur zelfstandige behandelcentra hoog Onveilige situaties kunnen binnen elke kliniek voorvallen Medewerkers van zelfstandige klinieken zijn erg positief over de veiligheidscultuur en hun ... Anders Wed, 18 May 2022, 20:27:19
3,2 miljoen mensen betaalden zelf hun geneesmiddelen In Nederland valt het merendeel van de receptplichtige geneesmiddelen binnen het verzekerde basispakket Openbaar apothekers verstrekten in 2021 aan 3... Anders Tue, 10 May 2022, 13:09:27
Rol voor zorgverzekeraar bij het geven van zorgadvies In het Nederlandse zorgstelsel hebben zorgverzekeraars een positie waarin ze over informatie beschikken van zowel verzekerden als zorgaanbieders De h... Anders Tue, 08 Mar 2022, 13:40:48
Gezondheidsachterstand van doven en slechthorenden vergroot Het verplichte mondkapje zorgt ervoor dat liplezen onmogelijk wordt Uit onderzoek van Amsterdam UMC blijkt dat de communicatie tussen zorgpersoneel e... Anders Sun, 16 Jan 2022, 07:57:08
Oogdruppels Ikervis 1 mg/ml teruggeroepen De reden voor de recall is dat in charge 4L41J microscopische deeltjes van het actieve ingredient ciclosporine zijn aangetroffen Santen SA heeft in o... Anders Wed, 15 Dec 2021, 21:38:42
Vaker bij slapeloosheid antipsychoticum quetiapine voorgeschreven Dit wordt in de richtlijnen voor huisartsen afgeraden vanwege bijwerkingen en te weinig bewijs van effectiviteit Quetiapine is een geneesmiddel voor ... Anders Sat, 04 Dec 2021, 08:36:57