Sinds 2016 moeten verkochte banden voor auto's en vrachtwagens volgens een Europese richtlijn voldoen aan aangescherpte normen voor geluid

Uit RIVMRijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu-metingen in 2019 blijkt dat het verkeer op snelwegen 3 decibel meer geluid maakt dan de berekeningen van Rijkswaterstaat aantonen. Dat staat in de Geluidmonitor 2020, de jaarlijkse praktijktoets die verplicht is vanuit de Wet milieubeheer. Deze geluidstoename staat haaks op de verwachting dat de zogeheten ‘stille autobanden’ het geluidsvolume van snelwegverkeer zullen verlagen. Mogelijk zijn meer zware auto's en grotere autobanden hier de oorzaak van. Daarnaast draagt de aftrek voor stille banden, die gehanteerd wordt in de berekeningen, mogelijk bij aan het verschil. Naast snelwegverkeer keek het RIVM ook naar treinverkeer. Daar blijken de modelberekeningen wel overeen te komen met het werkelijk gemeten geluid. 

Geen eenduidige oorzaak
Sinds 2016 moeten verkochte banden voor auto's en vrachtwagens volgens een Europese richtlijn voldoen aan aangescherpte normen voor geluid. Deze richtlijn stimuleert producenten om stillere, zuinigere en veiligere banden te maken. De verwachting was dat deze stille banden voor een geluidreductie van 1 tot 2 decibel zouden zorgen. Dit is verwerkt in de regelgeving als een toe te passen correctie. Op basis hiervan voert Rijkswaterstaat in haar rekenmodellen een aftrek (correctie) door. De afgelopen jaren is er echter nog geen geluidsafname zichtbaar. Dit blijkt ook weer uit de Geluidmonitor 2020. Hiervoor is geen eenduidige oorzaak aan te wijzen. Het RIVMRijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu heeft daarom verschillende verklaringen op een rij gezet. Allereerst zijn auto’s het laatste decennium gemiddeld zwaarder geworden (en produceren daardoor meestal ook meer geluid). Ook hebben autobanden tegenwoordig vaker een groter formaat, waardoor de geluidemissie hoger mag zijn. Tot slot kan veroudering van asfalt een rol spelen. Ouder asfalt geeft meer geluid.

Geluidmonitor 2020
De weg- en spoorbeheerder, Rijkswaterstaat en ProRail, berekenen sinds 2013 elk jaar hoeveel geluid het verkeer op de weg en het spoor maakt. Het RIVM toetst met metingen de resultaten van de berekeningen. Dit is verplicht voor de Wet milieubeheer. De Geluidmonitor 2020 vergelijkt de gemeten en berekende geluidniveaus op rijks- en spoorwegen in het jaar 2019. 

Rapport
Geluidmonitor 2020. Meting en validatie van geluidproductie door rijkswegen en spoorwegen


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Naam auteur en/of bewerkt door: RIVM
  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : RIVM
  • Wat is de URL bij deze bron?: Visit Website
  • Originele titel: Geluidsmetingen: verwachte geluidsreductie door stille banden blijft uit
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
  • Datum: 24 jan 2022

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!