Jaarlijks berekenen Rijkswaterstaat en ProRail de hoeveelheid geluid van het weg- en spoorverkeer

Verschillen tussen berekend geluid en gemeten geluid langs rijkswegen komen vooral voort uit de rekenmethodiek. Ze zijn grotendeels te verklaren door de wijze waarop de betrokken rekenmethode omgaat met factoren als de effecten van autobanden en de staat van het wegdek. Dat blijkt uit de op 12 juni gepubliceerde ‘Geluidmonitor 2018 – Nader Onderzoek’.

Jaarlijks berekenen Rijkswaterstaat en ProRail de hoeveelheid geluid van het weg- en spoorverkeer. Het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu  toetst de berekende resultaten met metingen in de jaarlijkse Geluidmonitor.  De Geluidmonitor van 2018 liet zien dat de daadwerkelijke hoeveelheid geluid langs rijkswegen gemiddeld 2 decibel hoger is dan berekend.

Langs het spoor was in 2018 de gemeten en berekende geluidproductie gemiddeld gelijk aan elkaar, maar blijkt het type trein van invloed op de geluidproductie. De moderne sprinters maken, volgens de RIVM-metingen, 3 tot 4 decibel minder geluid dan berekend.

Stille banden
Het RIVM laat zien dat het rekenmodel vooruitloopt op de situatie van 2022. Dan zijn naar verwachting alle (vracht)auto’s 1 tot 2 decibel stiller, omdat autobanden die veel geluid maken zijn vervangen door stillere banden. Sinds 2016 mogen namelijk geen banden meer worden verkocht die niet voldoen aan de Europese bandenrichtlijn. Dit geldt voor personenauto’s en voor vrachtauto’s.

Overigens laten de metingen zien dat vrachtauto’s de afgelopen drie jaar 1,5 decibel minder geluid zijn gaan maken. Voor personenauto’s is het geluid echter hetzelfde gebleven. Een mogelijke oorzaak is dat veel mensen kiezen voor bredere banden onder hun auto wat het effect van de stille banden teniet doet.

Type wegdek
Verschillen tussen de gemeten en berekende hoeveelheid geluid in de Geluidmonitor zijn ook voor een deel te verklaren door de staat van het wegdek. De berekeningen gaan uit van een wegdek dat halverwege de levensduur is. Het ligt voor de hand dat auto’s die rijden over wegen die (bijna) aan het einde van de levensduur zijn, meer geluid produceren. Het RIVM gaat daarom met Rijkswaterstaat het verband tussen de geluidproductie en de conditie van het wegdek nog verder onderzoeken.

Geluidmonitor 2018 - Nader Onderzoek: Individuele bronemissies van weg- en spoorverkeer


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Naam auteur en/of bewerkt door: RIVM
  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : RIVM
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: Factoren voor invloed op geluid langs rijkswegen en het spoor onderzocht
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
  • Datum: 14 jun 2020

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!