Met name het groeiend aantal kinderen dat geen onderwijs krijgt, baart nog veel zorgen

Dinsdag 22 oktober is de online monitor Kinderrechten in Beweging verschenen. Het Kinderrechtencollectief laat met deze monitor zien hoe ver de overheid is met het opvolgen van de adviezen van het VN-Kinderrechtencomité. Ieder(in) bracht voor het collectief de toegankelijkheid van het onderwijs voor ieder kind in kaart. Met name het groeiend aantal kinderen dat geen onderwijs krijgt, baart nog veel zorgen.

Inclusief onderwijs staat op de List of issues
Het VN-Kinderrechtencommité heeft een list of issues opgesteld waarmee de Nederlandse overheid dringend aan de slag moet. (Vergelijkbaar met wat het VN-comité Handicap recent heeft gedaan.)  Eén van die issues is inclusief onderwijs.

Steeds meer kinderen gaan niet naar school
Voor de monitor heeft Ieder(in) geïnventariseerd welke ontwikkelingen er spelen als het gaat om de toegankelijkheid van het onderwijs. Wat betreft het aantal thuiszitters is de trend duidelijk negatief. Het aantal kinderen dat volgens de leerplichttelling niet naar school gaat, is gestegen van 16.596 in 2019 naar 28.134 in 2022. En ook voor 2023 staan veel signalen op rood. Steeds meer kinderen vinden geen passende plek in het (reguliere) onderwijs. Het absoluut verzuim, het aantal thuiszitters en de vrijstellingen lopen verder op. En er zijn groeiende wachtlijsten voor het speciaal onderwijs en voor jeugdhulp. Kortom, scholen lijken hun plicht om ervoor te zorgen dat ieder kind onderwijs kan volgen, niet goed na te (kunnen) leven.

Uit een analyse van de Kinderombudsman blijkt bovendien dat onduidelijk is hoeveel kinderen werkelijk thuiszitten zonder onderwijs en hoeveel kinderen – een vorm van – thuisonderwijs krijgen. Dit alles is in strijd met de doelen van passend onderwijs en met internationale verdragsverplichtingen voor kinderrechten en handicap.

Werkagenda voor inclusief onderwijs
Er zijn ook positieve ontwikkelingen. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft met het onderwijsveld een concretere werkagenda voor inclusief onderwijs gemaakt. Er lopen experimenten om regulier en speciaal onderwijs dichterbij elkaar te brengen en om de samenwerking tussen zorg en onderwijs te verbeteren. Het effect van al deze beleidsmatige inspanningen op de toegankelijkheid van het onderwijs, moet echter nog blijken.

Meer info
Het Kinderrechtencollectief laat met de online monitor Kinderrechten in Beweging jaarlijks zien wat er met de adviezen van het VN-Kinderrechtencomité is gedaan. De nieuwe monitor brengt data en beleidsveranderingen van het afgelopen jaar in beeld. Het doet dat voor tien thema’s, van armoede, migratie tot en met onderwijs.

Ga naar de monitor
Zie ook dit videoportret over de noodzaak van passend en inclusief onderwijs

Bron: Ieder(in)