De mensen op de zogenoemde MEE-lijst ontvangen zorg, maar deze vorm van zorg is niet altijd passend of naar wens van de cliënt.

Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) naar de lijst met wachtenden op een plek in een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. In maart publiceerde MEE deze lijst in het televisieprogramma Nieuwsuur.

De NZa heeft alle zorgkantoren een verklaring gevraagd voor de wachtenden op de lijst van MEE. Bij onduidelijkheden hebben wij de zorgkantoren een bezoek gebracht. Uit een vergelijking van de gegevens van MEE en de zorgkantoren bleek dat een aantal mensen op de lijst inderdaad niet als wachtenden bekend waren bij het zorgkantoor.

Sommige wachtenden bleken bijvoorbeeld een persoonsgebonden budget te ontvangen omdat zij wachten op een plek in een instelling. Deze mensen stonden bij het zorgkantoor geregistreerd als 'in zorg' en waren daarom onterecht niet in beeld als wachtend. Andere wachtenden ontvingen zorg vanuit de Zorgverzekeringswet. Ook zij stonden niet geregistreerd bij het zorgkantoor dat de Wlz uitvoert. De zorgkantoren en MEE zoeken samen een oplossing voor deze mensen.

Na onze onderzoeken over cliëntondersteuning en wachtenden in de Wlz hebben de zorgkantoren op ons verzoek verbeterplannen opgesteld. Deze moeten ertoe leiden dat zorgkantoren structureel alle Wlz-cliënten in hun regio beter kennen en hen actief bemiddelen naar passende zorg. In de komende periode spreekt de NZa met de zorgkantoren over de verbeterplannen.

MEE en de zorgkantoren geven aan dat er sprake is van een personeelstekort in de gehandicaptenzorg. Ook geven ze aan dat er te weinig plaatsen beschikbaar zijn met de juiste voorzieningen voor moeilijk te plaatsen cliënten. Het ministerie van VWS is een landelijk traject gestart om met onder meer de NZa, MEE, Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland, Zorgbelang, Ieder(in), CCE en Zorgverzekeraars Nederland tot oplossingen te komen.

Mensen die lang moeten wachten voor zij terecht kunnen in een zorginstelling, kunnen aan het zorgkantoor om bemiddeling vragen. Het zorgkantoor moet ervoor zorgen dat zij tijdig passende zorg krijgen. Zij kunnen cliënten daarvoor doorverwijzen naar onafhankelijke organisaties zoals MEE om hen daarbij te ondersteunen.


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Datum: 24 mei 2024

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!