In vervolg op het inkoopkader Wlz 2018-2020 dat gebruikt wordt door zorgkantoren en zorgaanbieders, is er nu ook een publieksversie van dit inkoopkader.
Het is belangrijk dat cliëntenraden en klanten weten waarover zorgkantoren met zorgaanbieders in gesprek zijn. Bovendien is een van de speerpunten van het inkoopkader dat de klant centraal staat.
Dat uit zich bijvoorbeeld door de rol van cliëntenraden bij zorginstellingen. In de publieksversie melden de zorgkantoren dat ze cliëntenraden een onmisbare gesprekspartner vinden bij de het inkopen van zorg voor hun klanten. Cliëntenraden zijn belangrijk voor zorgaanbieders om mee te denken en te beslissen over hoe de zorg en dienstverlening van een zorgaanbieder verbeterd kan worden. De klant weet uit ervaring wat nodig is om een zo prettig mogelijke leefomgeving te bieden en bij te dragen aan kwaliteit van leven/bestaan.
Meer eenduidigheid op landelijk niveau
Niet alleen voor klanten zijn verbeteringen te zien in het inkoopkader. Een ander belangrijk onderdeel in het inkoopkader Wlz 2018-2020 én de publieksversie is dat zorgaanbieders kunnen rekenen op een duidelijk kader met een meer eenduidige uitwerking op landelijk niveau. Alleen die zaken die regionaal van aard zijn of opgepakt worden, krijgen een plek in het beleid van individuele zorgkantoren. Zorgkantoren hebben ernaar gestreefd het inkoopkader Wlz 2018-2020 te vereenvoudigen en de administratieve lasten te verminderen.
Andere onderwerpen die in de publieksversie aan de orde komen:
- Aansluiting bij bestaande kwaliteitskaders bij de zorginkoop
- Meerjarige contracten met zorgaanbieders
- Innovatie en oplossingen voor (regionale) knelpunten
Downloads: publieksversie inkoopkader Wlz 2018-2020 en inkoopkader Wlz 2018-2020